Karantenekar -ha i lusekur med en gang eller vente på eventuelle symtomer??

Ja, da er mine første fisk på plass i mitt aller første karantenekar og lurer altså på om jeg nå skal ha i lusekur med en gang eller skal jeg vente å se om et eller annet i det hele tatt bryter ut på fiskene?

Kjenner jeg ikke har lyst å ha i noe i uten at det er noe galt med fisken liksom...
Hva slags fisk skal du behandle for hva?
Har kjøpt 6 viltfanget knurregurami og tenkte derfor kjøre en kur med [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=154&HKatID=]Gyrotox[/URL]
Ville nok først og fremst passet på at de får riktig vann, godt med fôr etterhvert og så se det hele litt an. Jeg liker ikke å medisinere i tilfelle eventuelle parasitter og / eller sykdommer.

Opplever det som vanskelig nok når jeg ser at det er parasitter eller sykdom på fiske å behandle dette.
Sørg heller for å få fisken opp i prima kondisjon, Rent vann, godt for så benytter du denne tiden med å studere de. Som Nils sier er det ingen grunn til å medisinere før du er sikker på hva du skal medisinere for.

Se etter avføringen at denne er som en litt tykk tråd. Er den klumpete, ujevn i tykkelse o.l så må man vurdere hva som skal gjøres. Hvis de ikke legger på seg så er det noen andre som stikker av med foret og da kommer divrse kurer inn i bildet.
I noen tilfeller anbefales det å medisinere preventivt når fisken er VF. Dette fordi sjansen for at de har innvollsparasitter er like stor som det motsatte. Dette gjelder ihvertfall Botia og Kulefisk. Men det utgjør kanskje en forskjell at man setter fisken i karantenekar? I slike tilfeller kan man jo
overvåke fisken, uten at det er fare for å smitte de øvrige innbyggerne, og således se det litt an...
Hvilken medisin / medisiner vill du, Tender, da bruke for å medisiner preventivt mot innvollsorm?

For meg er det slik jeg skrev tidligere vanskelig nok å medisiner når jeg vet hvilken parasitt det er snakk om, og da mener jeg det er bortkastet og lite hensiktsmessig å medisinere preventivt da de fleste medisiner mot innvollsorm er relativ smal mht hva disse eventuelt tar av parasitter.
Men Nils, pleier ikke du og Geir å rutinemessig medisinere alle viltfangede discus med en gang?
Mulig jeg bare har fått det inntrykket, men jeg synes å ha lest at iallefall Geir kjører på med Prazi og tre måneders karantene o.l.
Og det uten "å se det an" først
Nils Vollstad
Hvilken medisin / medisiner vill du, Tender, da bruke for å medisiner preventivt mot innvollsorm?

La meg understreke; preventiv medisinering bruker jeg for Botia. Jeg kan ikke si at det dermed bør gjøres på all slags fisk.

Men for å besvare; Flubenol/Prazi i 2-3 runder. Dette for å være sikker på å ta knekken på parasitter som befinner seg i forskjellige stadier. Deretter bør det kjøres 1-2 runder med bredspektret antibiotika som tar både Gram Positive og Gram Negative bakterier. (Sorry, vet ikke den norske betegnelsen på disse bakteriene. Kanskje noen andre her vet?). Hadde jeg hatt tilgang på Levamisole, hadde jeg også kjørt en runde med dette, da denne tar knekken på annen type orm en Flubenol/Prazi. Jeg husker ikke i farten hvilken medisin som dreper hvilken orm (flatorm, rundorm etc). Men det kan jeg sjekke ut, om ønskelig
Ganske ofte har de VF discus som jeg har hatt fremvist tegn på gjellemark. Når jeg da har hatt en gruppe, stemmer det at jeg har medisinert hele gruppen og ikke bare det / de individene som har vist symptomer på gjelle mark.

Det samme gjelder de ganger jeg har medisinert mot innvollsorm.

Jeg medisinerer ikke hvis fisken ikke fremviser noen symptomer på sykdom eller parasitter.

Nå bor jeg da jo ikke akkurat i verdens navle, da spesielt med tanke på VF SA fisk. Fisken jeg har fått tak i har som oftes vært på reisefot 12 -24 timer. Fisken er da ofte meget stresset og nedkjølt. Ikke sjelden bryter det da ut sykdommer.

Erfaringen min er da at den beste kuren mot noe slappe nyimporterte VF SA fisk en god langt opphold i rene kar med riktig og rent vann og riktig för.
Så joda, det kan nok virke som at all fisk i Tromsø mer eller mindre rutinemessing behandles mot div parasitter.

En annen lidenskap jeg har er Tropheus. Her diskuteres det samme, Rentvann og riktige vannkvalitet eller medisinering.?.
Nils Vollstad
Nå bor jeg da jo ikke akkurat i verdens navle, da spesielt med tanke på VF SA fisk. Fisken jeg har fått tak i har som oftes vært på reisefot 12 -24 timer. Fisken er da ofte meget stresset og nedkjølt. Ikke sjelden bryter det da ut sykdommer.

Det samme gjelder nok fisk som kommer fra Asia til Oslo De er ofte stresset, har reist langt og sykdommer bryter lett ut. Sånn sett er nok vi alle i samme båt.

Nils Vollstad
En annen lidenskap jeg har er Tropheus. Her diskuteres det samme, Rentvann og riktige vannkvalitet eller medisinering.?.

Det ene ekskluderer vel ikke det andre?
Javel Nils. Men de fleste viltfangede fisk vi andre også kjøper, har jo vært gjennom akkurat det samme - lang transport fra andre kontinenter, mye stress og mindre enn middels gode forhold i nakne butikk-kar.

Hvis jeg har kjøpt viltfanget Corydoras, setter jeg dem aldri i et kar sammen med andre fisk uten å først ha kjørt en antiparasittkur. Selv om de ikke viser symptomer etter uker, kanskje måneder, i karantene. Å "avluse dem" gir iallefall meg en viss grad av trygghet på at jeg har fått kvittet meg med noe av svineriet.
Jeg kjører antiparasittkur i 98% av tilfellene, uansett.
Slik jeg ser det er medisinering med på stresse fisken ytterlige. En kraftig prazi kur slik jeg ser det senker matlysten betraktelig til f eks diskus.
Ok. Forståelig nok da, når du har den erfaringen med avlusing.

Jeg bruker ikke Prazi, men Flubenol. Den virker ikke slik. Tvertimot Fiskene får økt aktivitetsnivå og dette skal etter hva jeg har lest skyldes at den øker oksygenopptaket i blodet (om jeg husker den engelske teksten riktig).
Noen brukere her på AF har notert seg at Flubenol også trigger lek og egglegging. Tror Inger Anne nevnte det en gang.
Corydorasene jeg har brukt Flubenol på, har iallefall aldri vist noen som helst tegn til stress eller utilpasshet ved tilsettingen av Flubenol i vannet (og jeg skal love deg at jeg gransker alle nyinnkjøpte fisk med argusøyne den første tiden!)

Helt motsatt effekt av Prazi, kan man si.
Nils Vollstad
Slik jeg ser det er medisinering med på stresse fisken ytterlige.

Det er nok riktig Men det stresser fisken langt mer om den har innvollsparasitter. Og utfallet blir jo langt værre en senket matlyst om den er infisert. Det blir jo litt som oss mennesker; kroppen føler seg redusert når den gjennomgår medisinering, men den føler seg som regel langt bedre etter endt kur
Nå har jeg vært inne i en periode der mesteparten av mine fisk har vært VF. Disse har ankommet meg i alt annet en prima kondisjon. Spesielt discusene har vært radmagre og slettes ikke i stand til å gå gjennom medisinering rett etter ankomst.

Først av alt: Jeg starter ingen medisinering før fisken er i en slik kondisjon at de kan dra skikkelig nytte av den. Det første man gjør er å få den inn i et karantenekar. Dette er et BB-kar slik at man får studert avføringen skikkelig samt at vannkvaliteten er prima. Ikke noe i karret som har negativ innvirkning på den. For å få foringen skikkelig i gang slik at man får et grunnlag å vurdere på må man nok regne med 14 dager til tre uker.

Når det gjelder discus og gjelleparasitter tar det ikke lang tid å finne ut om de har dette, Voksne eksemparer kan lett lure deg ved første øyekast, men studerer man en spesiell fisk over en tid finner man symptomene. Nå er ikke gjelleparasitter kristisk for voksne discus slik at medisinering kan vente til de er i skikkelig form.

Som Nils sier så vil Prazipro senke apptetitten. Det vil si at det er Praziquantel som er virkestoffet som gjør det. Jeg vil ikke starte en slik kur før jeg har fått fisken til å spise skikkelig. Denne kuren må kjøres over femten dager og foring under denne tiden er så som så.

Jeg er ikke tilhenger av preventiv medisinering. Så lenge man ikke er i nærheten av sikker diagnose så vil medisineringen kun bli et sjansespill. Dette sier jeg på generelt grunnlag. Hva man har erfart på enkelte fiskeslag tar jeg ikke hensyn til.

Skikkelig medisinering er fryktelig vanskelig og man bør være restriktiv til bruken. Det er bare å se til oppdrettsnæringen på laks i starten. Der gikk medisineringen til himmels før man tok tak og fikk inn andre holdninger.

Fin diskusjon det her. Medisinering av fisk er det vanskeligste emnet i hobbyen vår.

Tenker du litt på resistens også, Geir? Det har bekymret meg litt. Selv om det kanskje i første hånd er resistente bakterier man snakker om, så har jeg lurt litt på om innvolls- og gjelleparasitter også kan bli resistente mot de mest brukte medisinene vi har mot dette. Hvitprikkparasitten sies jo å ha blitt resistent mot en del av medisinene på markedet.

Er det risiko for dette hos innvollsparasitter også tro? Eller er det for mange forskjellige virkemidler til det? Kanskje har man brukt stort sett det samme virkemiddelet i de fleste hvitprikk-medisiner, slik at en resistent stamme av den parasitten har oppstått.
Man kan egentlig ikke diskutere dette på generellt grunnlag, Til det er det for stor variasjon mellom artene innen akvaristikken.

Hvis du ser på Botia er det stikk motsatt av hva du nevner Geir K. Fisken spiser som bare rakkern fra dag 1. Det er ikke noesomhelst behov for å vente på at den skal begynne å ta til seg mat. Men den blir allikevel bare tynnere. I motsetning til f.eks gjellemark hos Discus, er det komplett umulig å konstatere nøyaktig hva som feiler en tynn Botia. 1 av 3 har innvollsparasitter, men det er de svakeste individene som får problemer. Vi har rimelig oversikt over hvilken type orm som angriper fisk (rundorm,flatorm etc), men det er umulig å se hva slags orm det er snakk om med det blotte øyet. Derfor lønner det seg å kjøre preventiv kur, med diverse medisin som angriper hver sin variant av innvollsorm. I etterkant av ormen kan man igjen få sekundære bakterielle infeksjoner, som også må behandles. Sammenligningen med medisinering av laks blir i beste fall unyansert. Når man snakker om fisk som yngler i fangenskap så er jeg helt med på at man skal være restriktiv med f.eks antibiotika pga faren for resistens. Men innenfor akvaristikken er det mange fisker som ikke yngler i akvarium (igjen Botia, og noen andre arter). I slike tilfeller ser jeg ingen problem med å preventivt medisinere den fisken man har, da det ikke er noen fare for at det vil utvikles resistens i neste generasjon.

Og ja; jeg er enig med deg i at dette er veldig interessant diskusjon. Medisinering er et uhyre komplisert område

Resistens er absolutt noe man skal ta hensyn til. Mange som medisinerer med for eksempel Prazipro følger oppskriften på flasken. Dette vil ikke ta knekken på gjellemarken og man kan gjenta kuren "ørten" ganger uten å få tatt knekken på gjellemarken.

Jeg gjorde den tabben og måtte remedisinere etter 14 dager. Skikkelig drittsurt var det. Har skrevet en hel epistel om den erfaringen. Den ligger i en tråd her så det er bare å søke den opp.

Jeg tror ikke den vanlige akvarist står i noen stor fare for å skape resistente parsasiiter/ormer o.l Dette er heller noe store oppdrettsanlegg har adskillig større risiko for å gjøre.

Det jeg vil formidle er at de erfarne akvaristene viser ved tilbakeholdenhet slik at den gryende akvarist ikke får inntrykk av at medisinering er noe man gjør i tide og utide. Ikke det at jeg beskylder noen for å gjøre det, bare det at man er tydelig på at medisinering er noe man gjør på sikker diagnose.

Jeg reagerer også litt negativ på at man sier at Flubenol trigger lek og aktivitet. Hvor lett er det da ikke at man på generelt grunnalg benytter Flubenol for å trigge lek? Det som er viktig å poengtere er at Prazipro og Flubenol rensker opp i gjellemark og innvollsorm. Alt annet er bivirkninger og skal ikke være noe kvalitetsbevis på hvor bra medisinen er.

Geir Kristiansen
Jeg reagerer også litt negativ på at man sier at Flubenol trigger lek og aktivitet. Hvor lett er det da ikke at man på generelt grunnalg benytter Flubenol for å trigge lek? Det som er viktig å poengtere er at Prazipro og Flubenol rensker opp i gjellemark og innvollsorm. Alt annet er bivirkninger og skal ikke være noe kvalitetsbevis på hvor bra medisinen er.

Det var absolutt ikke det jeg mente. Beklager om det var inntrykket som ble gitt. Den har forøvrig ikke trigget lek hos meg, men hos andre.

Jeg skrev det jeg skrev fordi Nils nevnte at medisineringen han brukte stresset og svekket fisken slik at de mistet matlysten. Det gjør ikke Flubenol, ikke i det hele tatt. Det er derfor ikke nødvendig å vente i uker på at fiskene skal begynne og spise e.l. først.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap