Hva er normalt adferdsmønster for slørhale? syk?

Hei,

Etter tips fra dere her, har jeg nå kjøpt et 260liters akvarie, siden mitt 54 liter er litt for lite for slørhaler. (Se innlegg nybegynner)

Oppstarten har gått greit, karet stod 3 dager først, deretter kunne jeg ta mine 2 slørhaler oppi (sa han på dyrebutikken) for å kjøre karet inn. Dette har gått så bra, men synes nå den ene minste slørhalen virker litt...slapp. Den ligger liksom og slapper av nede ved høyre hjørne, ser ikke syk ut, men den svømmer ikke så mye. Den andre store svømmer rundt. Virker som om de har byttet rolle (i det lille karet var det omvendt..

Har testet vannverdiene, ikke noe nitritt, pH 7,5 (det gikk bra sa han på dyrebutikken, men skulle ikke være høyere enn dette). Har også prøve å sjekke kH og gH (dette stod veldig dårlig i bruksanvisningen hvordan dette måles...men jeg fikk ihvertfall riktige farger, slik det stod i anvisningen).

Men hva er egentlig normalt for slørhaler? Har hørt at de pleier å "slappe av", at dette er helt normalt.

Takker for svar!
Hei. Har selv to stykker.
Da vi flyttet tidligere i sommer gikk det flere dager før de var seg selv igjen.
De lå inntil hverandre under roten sin og så veldig pjusken ut begge to.
Men så plutselig en dag var det tilbake til det samme gamle.
Det samme skjedde når jeg kjøpte nytt og større kar til de når vi var kommet mer i hus og fikk oversikt over hvor ting kunne stå.
Da var det gøy med større plass en liten stund før de lå på bunnen og furtet igjen. Vannverdiene var fine hele tiden. Flyttet alt vannet fra 43literen over i 125literen, samt alle plantene og roten deres. Tok også med den gamle pumpen så den kunne gå parallelt med den nye (det gjør den enda).
Så i mitt tilfelle tror jeg det bare var et tilfell av sære fisker.
For sære er de- uten tvil.

Ok, takker for tilbakemelding

Ja, he he, det kan være det ja:o) Den ser jo ikke syk ut, men det virker nesten slik du sa, at det var kjempegøy i starten, også er det liksom ikke så gøy lengre. Kan virke sånn ihvertfall.

Siden vannverdiene er fine, så er det vel ikke annet å gjøre enn å følge med og se hva som skjer....

Kom gjerne med flere innspill.
Har du testet for ammoniakk? Nitritten kommer først etter 2 uker.

Karet ditt er ikke innkjørt hvis det kun har stått i en uke, så regelmessige vannbytter er en absolutt nødvendighet.

Hvis du har et mindre, innkjørt kar kan du kickstarte det nye filteret ved å gni den innkjørte filtersvampen mot den nye filtersvampen. Evt kan du gjøre slik som nevnt over, putt filteret fra gamlekaret over i det nye karet og la begge stå og gå i minst 4 uker.

Gullfisker skal ikke være apatiske. De er riktignok ikke så veldig aktive, men de skal ha perioder hvor de fyker avgårde til andre enden av karet, og deretter være rolig en periode før de fyker avgårde igjen. Men de skal ikke ligge apatiske på bunnen uten å gjøre noenting.
Mvjnz
Har du testet for ammoniakk? Nitritten kommer først etter 2 uker. Karet ditt er ikke innkjørt hvis det kun har stått i en uke, så regelmessige vannbytter er en absolutt nødvendighet. Hvis du har et mindre, innkjørt kar kan du kickstarte det nye filteret ved å gni den innkjørte filtersvampen mot den nye filtersvampen. Evt kan du gjøre slik som nevnt over, putt filteret fra gamlekaret over i det nye karet og la begge stå og gå i minst 4 uker. Gullfisker skal ikke være apatiske. De er riktignok ikke så veldig aktive, men de skal ha perioder hvor de fyker avgårde til andre enden av karet, og deretter være rolig en periode før de fyker avgårde igjen. Men de skal [I]ikke[/I] ligge apatiske på bunnen uten å gjøre noenting.

Nei, det har jeg ikke. Har kjøpt et testesett, men det gjelder kun gH, kH, pH og nitritt. Da skal jeg kjøpe dette så fort jeg kan:o)

Jeg har fått beskjed om å gjøre delvannsbytte en gang i uken i en mnd. deretter ca en gang hver fjortende dag. Har hatt fiskene i det store nye karet nå i 8 dager akkurat. Tok delvannsbytte igår, det var egentlig etter dette jeg la merke til at den liksom lå nederst i karet til høyre etterpå. Vet ikke om den har vært aktiv inatt, men den har ihvertfall ligget på bunn siden kl 9 idag. Den andre er som vanlig.

Flott med tips! Skal gni den brukte filtersvampen mot de nye, men jeg kan jo ikke ta ut filteret fra gamlekaret, da jeg har en algspiser der?

Men hvis det skulle dreie seg om forhøyede ammoniakk-verdier; hvorfor reagerer kun den ene fisken?
T.o. har mora mi vært i dyrebutikken og spurt etter ammoniakk-tester..(jeg ligger hjemme og har influensa).

Han i butikken sa at han ikke har hørt om ammoniakk-tester, og at det enten ikke finnes eller heter noe annet. Hvor får man tak i dette da?

Men han anbefaler å ha i akvariesalt, og delvannbytte.
Delvannbytte er alltid et bra råd.

Om akvariesalt er bra eller ikke, er det delte meninger om. (Siden ordet nå er nevnt på et Internett-forum, er det faktisk på tide å ta på seg hjelm og løpe i dekning.)

At han aldri har hørt om ammoniakktester var litt rart. Kanskje han har masse bokser på hylla som heter NH3-test. Det er i så fall dem.

...og forresten 3 dager er ca. 1/10 av tiden et akvariefilter egentlig trenger før det er innkjørt. Unntaket er hvis man kan sparke det i gang med slam fra et filter som allerede er innkjørt.
Kampfisk
Delvannbytte er alltid et bra råd. Om akvariesalt er bra eller ikke, er det delte meninger om. (Siden ordet nå er nevnt på et Internett-forum, er det faktisk på tide å ta på seg hjelm og løpe i dekning.) ;) At han aldri har hørt om ammoniakktester var litt rart. Kanskje han har masse bokser på hylla som heter NH3-test. Det er i så fall dem. ...og forresten 3 dager er ca. 1/10 av tiden et akvariefilter [I]egentlig[/I] trenger før det er innkjørt. Unntaket er hvis man kan sparke det i gang med slam fra et filter som allerede er innkjørt.

Ja, syns det var rart selv....nå fikk jo ikke jeg sagt at det er det samme som NH3, men jeg regner med at dyrebutikk ansatte kan dette:o)

Stemmer, jeg har lest om innkjøring av akvarier her, og ser det tar laaang tid. Men dyrebutikk-ansatte sier at jeg kunne ta oppi slørhalene mine siden de skal være ganske hardføre...skulle ta de oppi for å sette i gang denne prosessen fortere. Er det helt gæærnt?
Dyrebutikken mener visst at det er ok at fiskene dine må pines gjennom innkjøringsfasen av akvariet, og at du skal gamble på at de overlever både ammoniakk og nitritt-forgiftning....
Det er riktig at avfallsstoffene kommer fortere med fisk i karet, men det går ikke noe kjappere fordet. Mengden bakterier i filteret og prosessen tar likevel omtrent fem uker før den er fullført, og vannet blir fritt for nitritt.
Det er ikke riktig at fiskene skal måtte lide seg gjennom dette, og kanskje dø.

Du sier du har testet for nitritt, men det er for tidlig. Som nevnt ovenfor, er det en prosess som følger et bestemt "skjema" og nitritt dukker opp etter 14 dager. Før nitritten dukker opp det er det ammoniakk som er farlig og dødelig for fisk, og enda verre blir det fordi du har ph over 7. Dette er akvariekjemi, men kort fortalt: ved ph UNDER 7 omdannes den giftige ammoniakken til det mer ufarlige ammonium.

Du kan bestille deg ammoniakktest på nettet, samt [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2026&HKatID=]eikebarkekstrakt[/URL], et middel for å senke ph om du ønsker å ha ph lavere. Jeg bruker eikebarkekstrakt hele tiden i nesten alle karene mine, og har gjort det i flere år - klarer meg ikke uten! Jeg bruker 1 ml til 30 liter vann, det senker ph fra 7,4 til 7,0 - 6,9. En flaske er ganske drøy med andre ord, dersom man bare har et eller to akvarier. (jeg har ca 20, så jeg kjøper litersflaska med eikebarkekstrakt, da har jeg en stund, hehe)

Du kan med fordel skifte vann hver dag, spesielt fra dag 14 etter oppstart.
Du kan også forsøke å hjelpe filteret i det nye karet i gang, ved å overføre filterbakterier fra det gamle filteret ditt til det nye. Bakterier formerer seg fort, det er snakk om timer, så om du bare greier å få en liten koloni over i det nye filteret så hjelper det mye. Da har du greid å få dem i gang, og prosessen går mye fortere med å få etablert en stor nok koloni i det nye.

Gjør som følger: stopp filteret i begge karene dine. Ta ut filtersvampen av begge, og vri begge skikkelig godt i en skvett akvarievann i en bøtte. Den gamle filtersvampen setter du tilbake der den var, og den nye skal du klemme og skvise godt nedi gørrvannet i bøtta. Da suger den til seg mest mulig av filterbakteriene i gørret fra gamle-svampen. Så putter du den nye tilbake på sin plass, og setter filteret i gang igjen.
Har du flaks, vil dette gjøre at du enten ikke får nitritt i det hele tatt, eller at nitritten aldri når til topps men holder seg svak og går fort over.

Lykke til

mona o
Dyrebutikken mener visst at det er ok at fiskene dine må pines gjennom innkjøringsfasen av akvariet, og at du skal gamble på at de overlever både ammoniakk og nitritt-forgiftning.... Det er riktig at avfallsstoffene kommer fortere med fisk i karet, men det går ikke noe kjappere fordet. Mengden bakterier i filteret og prosessen tar likevel omtrent fem uker før den er fullført, og vannet blir fritt for nitritt. Det er ikke riktig at fiskene skal måtte lide seg gjennom dette, og kanskje dø. Du sier du har testet for nitritt, men det er for tidlig. Som nevnt ovenfor, er det en prosess som følger et bestemt "skjema" og nitritt dukker opp etter 14 dager. Før nitritten dukker opp det er det ammoniakk som er farlig og dødelig for fisk, og enda verre blir det fordi du har ph [B]over[/B] 7. Dette er akvariekjemi, men kort fortalt: ved ph UNDER 7 omdannes den giftige ammoniakken til det mer ufarlige ammonium. Du kan bestille deg [URLBLOCK1] på nettet, samt [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2026&HKatID=]eikebarkekstrakt[/URL], et middel for å senke ph om du ønsker å ha ph lavere. Jeg bruker eikebarkekstrakt hele tiden i nesten alle karene mine, og har gjort det i flere år - klarer meg ikke uten! :) Jeg bruker 1 [B]ml[/B] til 30 liter vann, det senker ph fra 7,4 til 7,0 - 6,9. En flaske er ganske drøy med andre ord, dersom man bare har et eller to akvarier. (jeg har ca 20, så jeg kjøper litersflaska med eikebarkekstrakt, da har jeg en stund, hehe) Du kan med fordel skifte vann hver dag, spesielt fra dag 14 etter oppstart. Du kan også forsøke å hjelpe filteret i det nye karet i gang, ved å overføre filterbakterier fra det gamle filteret ditt til det nye. Bakterier formerer seg fort, det er snakk om timer, så om du bare greier å få en liten koloni over i det nye filteret så hjelper det mye. Da har du greid å få dem i gang, og prosessen går mye fortere med å få etablert en stor nok koloni i det nye. [B]Gjør som følger: [/B]stopp filteret i begge karene dine. Ta ut filtersvampen av begge, og vri begge skikkelig godt i en skvett akvarievann i en bøtte. Den gamle filtersvampen setter du tilbake der den var, og den nye skal du klemme og skvise godt nedi gørrvannet i bøtta. Da suger den til seg mest mulig av filterbakteriene i gørret fra gamle-svampen. Så putter du den nye tilbake på sin plass, og setter filteret i gang igjen. Har du flaks, vil dette gjøre at du enten ikke får nitritt i det hele tatt, eller at nitritten aldri når til topps men holder seg svak og går fort over. Lykke til :-)

Takker for konsist svar!

Dette var godt å få vite! Jeg skal gjøre akkurat det du beskriver, men må nå dessverre si at fisken er død.....syns det er leit! Så for noen minutter siden at den lå gapende under pumpen, ikke noe gøy å se. Man blir jo glad i dem...

Den andre tar jeg tilbake til det lille akvariet til jeg har fått ordnet alt med det store, og alle verdier er i orden. Det er vel det beste?
Gullfisk (slørhale) kan ha en ph mellom 6-8 så en ph på 7,5 tror jeg ikke du skal behøve å senke til denne type fisk. Hvis jeg ikke husker feil er dette en bra ph for gullfisk?

Hva tror dere andre?
Hvis de trives godt på 7,5 er det jo veldig unødvendig å senke den.

Jeg Bruker også amtra eikebarkekstrakt i mine kar men det er fordi jeg kun har fisk som skal ha rundt 6,5 i ph

Jeg har pH 7.8, og det plager ikke gullfiskene hvertfall.
Ok, da gjør jeg ikke noe med det foreløpig.

Jeg skal gjøre det mona skrev ang. filteret, men etter som fisken døde igår, valgte jeg å ta ut den siste gjenlevende og puttet den oppi min "gamle" 54 l.

Jeg fant et hefte som var med det nye akvariet, hvor det står litt om ammoniakk-test og og hva man skal gjøre om verdiene blir for høye. Det står b.l.a tilsette toxivec umiddelbart, delvannsbytte, tilsette sera aquatan, turboclear og nitrivec, og plante flere planter.

Jeg skal stikke innom dyrebutikken imorgen, og snakke litt om det som har skjedd. Tenkte jeg skulle ha med heftet, så kan de se det selv:o)

Men hvordan mener dere jeg bør gå fram nå? Det eneste jeg har i det store karet nå er en eplesnegle.
Det er nok ikke så mye annet å gjøre når verdiene er høye enn å vente til karet har stabilisert seg.

Ett akvarium bruker ca 35 dager før filteret har fått den bakteriekulturen den trenger for å kunne gjøre jobben sin. Å tilsette toxivec, sera aquatan, turboclear og nitrivec har ingen hensikt. Det er bare å dyre produkter som koster mye og dyrebutikken gjerne selger deg. De gjør desverre ikke prosessen noe raskere.
Å tilsette stoffer kan vel funke, men det går litt imot min egen holdning til å vedlikeholde vannet. Selv ville jeg ha nøyd meg med å bytte vann, og kanskje gjort det to ganger ekstra, for sikkerhets skyld.

Plantene er ikke så viktige for vannverdiene. Det er filteret som har mest å si. Monas oppskrift burde få det i gang for deg.
Tenkte ikke på at du hadde ett akvarie til. Da er jeg helt enig med Kampfisk. Monas oppskrift burde få deg raskt igang.
Takker så mye for tilbakemelding!

Da setter jeg igang med det foreløpig, også kjøper jeg ammoniakk-test på nettet dersom de ikke har det i dyrebutikken...

Uff, leste at ved ammoniakk-forgiftning får fisken gjelleskader og kveles...syns det er fælt, er vel mest sannsynlig at det var det som skjedde med fisken min igår....
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap