Nytten og gleden ved å ha et karantenekar :)

Jeg må bare si det; nå har jeg skjønt nytten -og gleden av å ha karantenekar. Her har jeg gått i over 2 år og puttet fisk rett fra butikken oppi akvariet og vært ganske så fortvilet de gangene det har gått galt, for noen ganger så gjør det det!

Jeg har alltid hatt en vond klump i magen når jeg har satt inn fisk rett fra butikken. Aner jo ikke hva slags "develskap" fiskene kan ha tatt med seg. Skjer det noe så kan dine andre fisk bli smittet. Putter du inn fisk med jevne mellomrom kommer de eldste fiskene dine til å måtte gjennomgå flere unødvendige kurer i løpet av sitt liv.

I går ble mine første fisk flyttet fra karantenekaret og over i karet de skal bo. Det føltes bare så utrolig trygt å sette inn fisk som jeg hadde passet på og fulgt nøye med før de fikk lov til å flytte inn! Selvfølgelig kan de ha med seg noe som kan komme senere, men feks fikk de en runde med kur pga litt finneklapping og kløing. Hadde de gått i karet sammen med andre fisk måtte jeg medisinert alle fiskene. Totalt unødvendig!

På fredag henter jeg mine neste karantenefisk; 20 Iriatherina werneri og jeg gleder meg! jeg skal sørge for at de får et like godt opphold der som de forrige

Samme her Det er ikke ofte jeg har gjort unntak de siste årene, et par ganger kanskje, men ellers går alt av nye fisk i karantene hos meg i minst en måned, helst to (og noen ganger tre...hehe), mens de granskes på alle mulige måter etter tegn på noe "muffens"

Jeg gjør forresten unntak hvis jeg har kjøpt fisk fra noen privatpersoner, f.eks. noen jeg kjenner ganske godt, og som jeg føler jeg kan være trygg på har sunne og friske fisk. De fiskene slipper som oftest streng karantene.

Ja disse gikk vel i karantene 2 mnd! Jeg trodde jeg skulle syns det var styr med karantenekar og at jeg skulle bli utålmodig fordi jeg ikke kunne sette fisken inn med en gang. Men MYE mere spennende å sette inn fisk i et nytt kar som man allerede har blitt kjent med! Og det å ha et karantenekar med nye og spennende fisk du virkelig kan holde øye med!

Ventetiden kjennes absolutt ikke lang, bare intressang

Kult!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap