Nitritt og amoniakk og cory. hvor mye vann kan jeg skifte hver gang?

Oppdaget i dag til min store forskrekkelse at jeg har fått amoniakk ca 1,5 mg/l og nitritt ca 0,3mg/l.

En Cory er død og mistenker at 2 Ildtetra har strøket med, men de finner jeg ikke på sanda...

Men hvor mye vann kan jeg bytte ut hver dag?

Jeg har hatt vannbytte hver dag. Kan jo legge ut det jeg egentig tenkte å legge ut før prøvene hadde stått en stund:

Når lyset slo seg på i stad lå det en død corydoras ned på bunnen. Jeg kjøpte disse på tirsdagen, så det er mulig den har vært dårlig hele tiden. De er ca 4 cm. Jeg hadde 8 stk, men nå er det altså 7.
De går i samen 62L sammen men med 9 Ildtetra. Jeg hadde 10 Ildtetra, men den ene døde for noen dager siden. De ser ut til å være i god form nå etter at jeg har fått mer oksygen i vannet. Ildtetreaene er de første fiskene jeg fikk, så de skaffet jeg meg vel i januar.

Pumpa jeg bruker er en Fluval 2+ som går sammen med et lite filter med ukjent merke. I lillegg så ble Fluval 205 instalert på onsdag. Sirkulasjonspumpe er det også.

Vannverdiene har vært fine hele tida frem til i går hvor nitritten har kommet litt. Den ligger på litt under 0,3 mg/l. Jeg har tatt vannbytte hver dag siden tirsdag med ca 20L hver gang, kanskje litt mer noen ganger. Slamsugd nesten alle gangene. Vannverdiene er målt 1-2 ganger daglig.

Nå har jeg aldri hatt Corydoras. Det er vanskelig å vite hva som er normal og ikke normalt hos de. Det har sett ut for meg som at de trives men jeg har aldri hatt mulighet til å se om alle har forskynt seg, men det har sett slik ut. De har perioder hvor de er svært aktiv, perioder der de spiser og perioder de hviler.
Men det er noe muffens her... Jeg tror nesten alle coryene går opp i blandt for å svelge luft. Det var jo en periode hvor det så ut som at det var lite oksygen i vannet da jeg så det på Ildtetraen. Men tetraene er jo i fin form nå, så dette skjønner jeg ikke helt. !Ildtetraen er en ganske skjør fisk, så det ville som regel ha vært de som hadde problemer før Coryene.

Ett spørsmål jeg også har er om jeg skulle ha medisinert de med Esha 2000 eller Esha Exit. Det er de to jeg har...

Håper på hjelp her!!!

Legger ved bilder av den døde fisken og en annen en som er i akvariet..
Jeg glemte å si at de går også sammen med 4 amanoreker.
Og jeg lurer på om jeg kan stanse matingen? Fikk de på tirsdag så de er jo ikke "innkjørt" i karet. Tåler de en stund uten mat?
Du kan fint kutte all mating en stund, fiskene klarer seg fint.

Vannbytterutinene høres jo bra ut, regner med at det er økt fiskemengde sammen med økt fóringsmengde som gjør at du får utslag på nitritt og ammoniakk nå. Filterbakteriene har rett og slett ikke rukket å formere seg til å bli mange nok til å takle økt belastning.

Ta daglige vannbytter på minst 20 liter, gjerne 30 liter om du klarer det uten å senke tempen så mye, og heller ikke endre PH mye. Når testene ikke gir utslag lengre kan du begynne å mate forsiktig, men la det gå en god stund før du kommer opp til normal dose mat.

Forresten en helt utrolig pen sterbai du har der
Tusen takk! Jeg synes de er utrolig fine jeg også! Heldig med dem
Håper bare jeg ikke mister flere...!

Jeg ser at temperaturen er på 27 grader! Skal jeg holde den? tenkte å lufte ut litt slik at den fohåpentligvis synker.
Er dette det samme karet som du spurte om hvorfor Corydorasene føyk opp til overflaten og snappet luft så ofte?

Da var det nok begynnende dårlig vannkvalitet som var årsaken, akkurat som jeg trodde.

Du kan skifte så mye vann du vil, men prøv å sette vann i bøtter slik at det blir litt mindre iskaldt fra gang til gang. Dvs når du har byttet en bøtte, fyll den opp igjen med en gang og sett den ved siden av akvariet. Noen timer senere er det ikke fullt så iskaldt vann som det som kommer rett fra krana i den. Gjør det hele tiden, og enda bedre om du kan gjøre det med to bøtter på likt. Da får du byttet mer, og kan bytte 50% hver dag. Skifter du noe om morgenen, kan du skifte samme mengde om kvelden hvis nødvendig, siden bøttene da har stått en del timer med vann i og temperert seg litt i løpet av dagen.
Var det slik at du har det ganske varmt inne (romtemperatur)? Det er ikke sikkert du trenger å ha varmekolbe på en gang om jeg husker rinkting ang. romtempen din. Nå er jo sterbai en coryart som trives i varmt vann, så det er ikke sikkert det gjør all verden ildtetraene er jeg usikker på i farten ang hva slags temp de vil ha.

Sukk, fikk bare enda mer lyst på sterbai når jeg så det bilde der. Nå må jeg sjekke om jeg kan skvise inn en gruppe et sted her
Jeg oppdaget til min store forskrekkelse at fluval 2+ antagelig har stoppet!!! Hvor lenge den kan ha vært stanset vet jeg ikke... Håper det bare var i forbindelse med vannbyttet!
Jeg har ingen nødpumpa for øyeblikket, så den skal jeg virkelig holde øye med! Det er mulig den er årsaken til det meste her...Den gikk jo helt fint i går når jeg la meg.
Mona: vannverdiene var fine i går (testet alle dråpetestene 2 ganger), men du fikk rett i at de ble dårlige i dag!

Vannet jeg tar oppi karet ved vannbytte er rett fra krana. Jeg stiller inn temperaturen nøye på forhånd og skjekker flere ganger at det er likt med vannet i karet før jeg fyller det opp med vann.
Kan jeg bytte 50% vann 2xdaglig nå i disse krisetider?? Det blir liksom litt psykisk også, blir urolig når det går mange timer uten vannbytte:/

Jeg har sluttet med varmekolbe. Ikke rart når tempraturen er som den er
Ildtetraen tåler opp til 28 grader, så det går heldigvis bra. Da dropper jeg kansje den luftinga.
Det som er greit, eller ugreit alt etter hvordan man ser det, er at Ildtetraen er ganske skjøre av seg, så jeg ser fort om noe er galt! Desverre gikk det da utover den fisken som døde for et par dager siden.. Jeg har nå lett etter alle de andre og funnet 9 friske, så det var en lettelse!

Sterbaiene er virkelig nydelige! De jeg har er ikke så fryktelig sky heller, så jeg ser de en del Men det virker som at det er litt individuelt fra fisk til fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap