Sjokoladegurami, hvilken sykdom?

Prøver om noen kan hjelpe meg med hva som feiler mine Sphaerichthys osphromenoides -sjokoladegurami:

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
snart 3 uker, aner ikke alder

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
i karantenekar på 63L sammen med
20 x I. Werneri
6 x C. arcuatus
2 x Brachirus harmandi

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Nei, alle satt inn samtidig for karantene

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Powerhead/blåmatte

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
Ph 6,5 - gh 3 - nitrit 0. Bytter 40-50% 2 x uka

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Det er prikkesyke i karet, men alle fiskene er friske og spiser. Ingen virker svekket av sykdommen.

- Last gjerne opp et godt bilde. Skarpt.
Bildet er desverre dårlig, men man ser tydelig hvor flekkete/falmete guramiene er. De skal være jevnt mørk brun med markante lyse striper, ikke sånn som de er nå. Den nederst på bilde er den som falmet først, den var nesten helt hvit til slutt. Men begynner å få fargen tilbake nå. Den øverst på bilde er i startfasen og blir sikkert like fargeløs som nr 1 etterhvert. Det er jo klar bedring å se på den som har hatt symtomene lengst, men jeg skulle gjerne likt å vite hva som er galt med de. Det er tydeligvis noe annet enn prikkesyke.

Det er ingen sopp, finneråte, sår eller utstående skjell. De bare falmer og mister fargen.

Hei
Ser du har en ph på 6.5. Sjokoladegurami vil gjerne ha gnellsurt vann. I basen står det fra 4-6, men 4.5-5.0 synes jeg er ok.
Kan jo ha noe å si. Ser også at slik som dragefinne aksepterer langt høyere ph (6.0-7.5) Sjokoladegurami liker jo også å ha litt rolige omgivelser, kanskje unngå fisker sammen med disse som stresser vettet av de?
Jeg har også tenkt at ph kunne ha en innvirkning, men at de skulle bli skoldete av det...

De går trangt akkurat nå, men sånn må det bare være gjennom karantenetiden. Men selv om det er mange fisk er alle typene veldig rolige og snille av seg, bryr seg ikke om guramiene.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap