Vurderer å medisnere begge karene mine. tåler reker medisin?

Jeg har en 62Liter og en 110Liter.
62Litern er ment som et karantenekar akkurat nå for C. Sterbai, men i går bestemte jeg meg for å flytte C.Sterbaiene til det største karet da vannverdiene i det minste har vært litt ustabil. Pga dette har det vært minimalt med föring derfor denne flyttingen av cory.

I 62Litern har det dødd 2 Ildtetra og 2 Coryer på 2 uker. Jeg tror de 2 Coryene var svake og døde uten sykdom tror jeg, og den ene Ildtetraen døde pga vannverdier. Den 2 Ildtetraen derimot som døde i går så virkelig rar ut i fargene. Den var flekket hvit og ildrød (som Ildtetraen er). Så ikke ut som hvitprikk slik jeg har skjønt at hvit prikk er, da den var mer flekkete.

Nå har jeg jo flyttet 3 Coryer over i 110Litern og dermed kan de ha tatt med seg smitte.

Jeg har nå:
62Litern 8 Ildtetra
3 C. Sterbai
4 Amanoreker (litt usikker etter i går da det gikk litt hardt for seg da fiskene skulle flyttes og plantene ble byttet ut.

110Litern:
9 Skjørtetetra
3 C. Sterbai
5 Amanoreker
1 Ancistrus

Jeg har mistet en skjørtetetra for ca 1 uke siden, men det også virket som at den hadde en medfødt sykdom, mulig svulst.

Ildtetraene har jeg hatt siden jan/feb, C. Sterbai 2uker, Skjørtetetra ca 2 uker, Amanoreker 4stk 2uker og 5stk 1 dag, Ancistrus ca 3uker (?)

Vannverdienei 110Litern har alltid vært fine, mens i 62Litern har det vært litt nitritt og få ganger litt amoniakk de siste 2 ukene.

Ancistrusen kan ikke være veldig gammel da den er ganske liten, skjørtene kanskje litt over halvåret, Sterbaiene ca 1 år. Men dette blir litt vill tipping da jeg ikke har hatt de lenge.

Jeg har hatt nesten daglig eller annen hver dag vannbytte i 62 Litern og hver 3. eller 4. dag i 110litern.
Tempraturen ligger på 26-27 grader.

Jeg bruker fluval 305 (filter) i 110Litern sammen med Rena superclean 90 da den ikke er helt innkjørt.

I 62Litern er det Fluval 2+ i tillegg til ei veldig lita pumpe med ukjent merke og fluval 205 til innkjøring utvendig.

Har desverre ikke bilder da den syke og døde fisken forsvant i karet før jeg rakk å kommemed kameraet.

Nå kommer spørsmålet:
Kan jeg medisinere begge karene med Esha exit og esha 2000 for sikkerhets skyld? Kan reker være i kar som blir medisinert?

Setter stor pris på hjelp her!!

Du kan ikke bruke medisiner som inneholder kobber i alle fall, og en av de du nevner gjør det (husker ikke hvilken, les pakningsvedlegget).
Jeg sleit/sliter med dropsy blant mine "ildtetra", jeg liker å kalle dem amandaer, og har medisinert et kar der jeg hadde amandaer og kirsebærreker med Esha Exit/2000 combo og det gikk greit. Jeg baserte dette på å ha lest bla Frank Angells skriverier der han hadde brukt disse medisinene med kirsebærreker.
Alle rekene er med oss fremdeles, så min erfaring tilsier at det går bra med kirsebæreker. Jeg ville dog vært ytterst skeptisk til medisinering med dette for andre reketyper, da kirsebærene er blant de mest hardføre.
Humunukuapuaa
Jeg sleit/sliter med dropsy blant mine "ildtetra", jeg liker å kalle dem amandaer, og har medisinert et kar der jeg hadde amandaer og kirsebærreker med Esha Exit/2000 combo og det gikk greit. Jeg baserte dette på å ha lest bla Frank Angells skriverier der han hadde brukt disse medisinene med kirsebærreker. Alle rekene er med oss fremdeles, så min erfaring tilsier at det går bra med kirsebæreker. Jeg ville dog vært ytterst skeptisk til medisinering med dette for andre reketyper, da kirsebærene er blant de mest hardføre.

Kan jeg spørre hvordan du ser/så dropsy på amandaene dine?
Tørrfisk
[QUOTE=Humunukuapuaa]Jeg sleit/sliter med dropsy blant mine "ildtetra", jeg liker å kalle dem amandaer, og har medisinert et kar der jeg hadde amandaer og kirsebærreker med Esha Exit/2000 combo og det gikk greit. Jeg baserte dette på å ha lest bla Frank Angells skriverier der han hadde brukt disse medisinene med kirsebærreker. Alle rekene er med oss fremdeles, så min erfaring tilsier at det går bra med kirsebæreker. Jeg ville dog vært ytterst skeptisk til medisinering med dette for andre reketyper, da kirsebærene er blant de mest hardføre.

Kan jeg spørre hvordan du ser/så dropsy på amandaene dine?

Du ser dropsy/bukvannsott ved at buken sveller opp, øya holder på å poppe ut og skjellene står rett ut som på et vettskræmt pinnsvin. Legger ved et bilde av en amandae som ikke hadde det særlig bra.

Ellers så er JBL online hospital en grei hjelp for å finne ut av sykdommer. De har bilder med symptomer på kjente sykdommer.
Jeg har hatt noen fisker som har hatt en veldig stor buk....hmmm Kan kanskje være det..
Hvilken medisin brukte du?

Jeg har ikke peiling når det kommer til sykdommer og medisinering. Kan Coryer bli smittet av dette eller kan de være bærere slik at Skjørtetetraen også kan bli smittet i det andre karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap