Trenger hjelp til flekket tetra!

Jeg har 8 Hyphessobrycom amandae (Ildtetra) gående i en 62Liter. Akkurat nå er det et par amanoreker og 3 C. Sterbai i samme kar.

Litt komplisert dette da jeg skulle bruke dette karet som karantene, men planene er blitt forandret av forksjellige årsaker.

Ildtetraene har jeg hatt siden jan/feb og har aldri hatt noen sykdom jeg har sett som har trengt medisinering. Nå har de i 2 uker gått sammen med 6 Corydoras Sterbai (opprinnelig 8, men 2 er død) og 4 amanoreker.

Vannverdiene har i de 2 siste ukene stort sett vært helt fine bortsett fra noen få tilfeller av litt nitritt og et par amoniakk. Alle dråpetester er tatt ellers; KH, GH, Nitrat, PH med fine resultater.

I går flyttet jeg 3 av C. Sterbaiene over til et 110Liters kar da jeg synes det har vært dårlig med mating i det siste pga vannverdiene. Jeg ville derfor begynne å flytte de over i 110Litern slik at alle kunne få spise uten at filteret blir for hardt belastet.
Jeg har fluval 2+ gående sammen med fluval 205 (til innkjøring) i 62Litern. 205 (utvendig) har nå gått i 2 uker.

Temperaturen ligger på rundt 26 grader

I går etter å ha flyttet over 3 C. Sterbai fant jeg en Ildtetra svømmende uten mål og mening og "ild-fargen" var blitt flekkete, lys/hvit og ild/rød. Jeg gikk for å finne frem kameraet for å få tatt et bilde, men fisken var forsvunnet når jeg kom med kameraet. Derfor ingen bilder. Fisken ble forøvrig funnet i dag morgest død ved innsuget til filteret (blåsvamp rundt).
Nå synes jeg at jeg begynner å se små forandringer på fargen til de resterende 8 også... Mulig det er jeg som ser "for nøye" og dermed blir litt blind på øynene...
Men hva kan dette være?

Jeg tror det har gått veldig fort, for jeg hadde ikke oppdaget denne fisken før det hadde gått veldig langt! De har blitt veldig sky av seg de siste 2 ukene, så muligheten for at jeg ikke så den før kan også være at den har gjemt seg for godt...
Men hva gjør jeg nå?
Jeg har aldri vært borti denne tråden med mine fisker, så kunnskapene mine er minimale!

Hjelp!
Jeg glemte å ta med at i 110Litern jeg flyttet over C. Sterbai i går det 9 Skjørtetetra... mulig de også er smittet nå. Jeg vil helst medisinere begge karene for sikkerhets skyld om jeg vet hva jeg skal gjøre/bruke!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap