Sykdom? eller høy nitritt?

Jeg har testet vannet med strips, og fikk "greie" resultater, men nitritten lå på maks. vet at strips ikke er nøyaktig, men det gir hvertfall en viss pekepinne. og nå i går forsvant det 8 neon tetra fra akvariet mitt som er sporløst borte. vet jeg har fisker som kan ta de, men de har jo aldri rørt noen før, så plutsli uten videre i går så forsvinner 8 stk...
når jeg våknet i dag, var de to siste neon tetra'ne også borte.. fikk også se min ene algeeter og sølvhai som lå på bunn og hadde tatt ferie. for noen uker siden mistet jeg to stk fantomtetra og en haimalle. noen som vet hva dette kan være? er det en sykdom? eller er det muligens høy nitritt? tenkte jeg skulle opp i byen å kjøpe aktivt kull å legge inni fluval pumpa mi, for å være sikker. tror dere noen har tatt neon tetra'ne helt uten videre nå plutseli? eller er det rett å slett de også har dødd og blitt spist opp?
hva kan eventuelt nitritt komme av? vet det ble litt mange spørsmål her, men håper noen vil hjelpe meg litt her. utrolig kjedelig å se at fisker dør hele tiden

på forhånd stor takk til de som vil hjelpe meg!
Christer B
Jeg har testet vannet med strips, og fikk "greie" resultater, men nitritten lå på maks. vet at strips ikke er nøyaktig, men det gir hvertfall en viss pekepinne. og nå i går forsvant det 8 neon tetra fra akvariet mitt som er sporløst borte. vet jeg har fisker som kan ta de, men de har jo aldri rørt noen før, så plutsli uten videre i går så forsvinner 8 stk... :-( når jeg våknet i dag, var de to siste neon tetra'ne også borte.. fikk også se min ene algeeter og sølvhai som lå på bunn og hadde tatt ferie. for noen uker siden mistet jeg to stk fantomtetra og en haimalle. noen som vet hva dette kan være? er det en sykdom? eller er det muligens høy nitritt? tenkte jeg skulle opp i byen å kjøpe aktivt kull å legge inni fluval pumpa mi, for å være sikker. tror dere noen har tatt neon tetra'ne helt uten videre nå plutseli? eller er det rett å slett de også har dødd og blitt spist opp? hva kan eventuelt nitritt komme av? vet det ble litt mange spørsmål her, men håper noen vil hjelpe meg litt her. utrolig kjedelig å se at fisker dør hele tiden :-( på forhånd stor takk til de som vil hjelpe meg!

Som sakt.. Hvor lenge har akvariumet vært oppe å gå før du putta fisken oppi?
Nitritt er dødelig for fisker.. Og burde derfor holde deg unna dette..
Kommer fort vis du mater veldig mye og itillegg er sløv med vannbytter..
Hvordan filter har du til akvariumet og hvor stort er det?

Vis du har noe mere fisk oppi der ville jeg bytta 40 % av vannet i dag..
og målt nitritt på nytt.. Ville også dratt å kjøpt sikkelig nitritt test dråpe test så du får testet sikkelig.. Er det forsatt nitritt i vannet ville jeg bytta 20 % vær 4-5 time til nitritten var borte..

Dette er nok ikke sykdom vis nitritten din er på fult!
karet har vært oppe nå ca en måned eller en og halv måned. jeg byttet over fra 60 liter og over til det jeg har nå som er 100 liter, så jeg tok alt vannet fra 60 litern + det som manglet fra springen. så jeg slapp fisk oppi med en gang. men det er jo en stund siden nå.

filteret jeg bruker er en fluval 3plus. bruker også en eheim pumpe innimellom en gang i blandt. akvariet er 100 liter, eller mer nøyaktig 96 liter.

tenkte jeg hører med han i dyrebutikken etterpå hva han har av utstyr mot dette eventuelt om han kan ta noen tester for meg etterhvert.. er god kunde der, så bruker å få dette gratis fattern hadde også høy nitritt, men han tok oppi aktivt kull og fikk nitritten ned med en gang. vurderer det samme..
Hm
Bytter mann 30 % vann i uken så går det vel bra.

Men klart er man sløv med å bytte vann så får man gift i vannet.
Ville valgt å bytte vann
Billigere og bedre etter min erfaring
Høres ut som nitritt, ja.

Det er i filteret de gode bakteriene skal bo, de som bryter ned nitritt slik at fisken ikke blir forgiftet. Det tar ca 4 uker å få en god bakteriekultur, og filteret må stå på hele tiden, siden bakteriene er avhengige av gjennomstrømning for å leve.

Det eheimfilteret ditt gjør absolutt ingen nytte, dersom du bare bruker det av og til. Skal et filter virke etter hensikten, må det stå og gå 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, 365 dager i året. Korte stanser i forbindelse med vannbytte eller filterrens går greit, men helst ikke mer enn en time (for å være på den sikre siden), og filtersvampene må ikke bli tørre.

Det tar som sagt ca 4 uker kontinuerlig drift å opparbeide en bakteriekultur som klarer å håndtere avfall fra fiskene. Filteret renses kun når gjennomstrømningen er merkbart dårligere, og renses kun ved å forsiktig skvise svampen i en bøtte med akvarievann. Det må ikke renses 100% gullende rent, da er jo alle bakteriene vasket vekk.

Et nyttig tips er å gå hit, og spesielt lese artiklene om oppstart av akvarium, samt om vannverdier.

Siden du mest sannsynlig har en nitrittforgiftning nå, anbefaler jeg å bytte så mye vann du kan (uten at temp synker for mye), minst 30%, og fortsette med 30% daglig frem til du får tak i skikkelige dråpetester for nitritt og kan sjekke tilstanden skikkelig. Resultatet av dråpetesten vil vise om du må fortsette å bytte vann, og evt. hvor lenge.

Jeg har aldri hørt at aktivt kull hjelper mot nitritt, men skal ikke påstå noe den ene eller andre vegen. Kull brukes stort sett kun når en skal fjerne medisinrester etter endt medisinering. Skulle du bestemme deg for å bruke kull, må du huske på å bytte denne hver 3-4 uke. Den absorberer alt mulig rart, og når den mettes etter ca 4 uker slipper den alt ut igjen og kan skape store problemer.
takker for alle svar! da skal jeg begynne å skifte vann hver dag!
Når det gjelder aktivt kull.... Vil den kunne ta til seg flytende gjødsel og annet som tilsettes akvariet annet enn medisin?
Lillemeg26
Når det gjelder aktivt kull.... Vil den kunne ta til seg flytende gjødsel og annet som tilsettes akvariet annet enn medisin?

Ja. Det kan det. Suger opp en hel del. F.eks. ved misfarging av vannet (gult vann pga manglende vannbytter eller farge fra trerøtter f.eks) kan filtrering over kull hjelpe og fjerne fargen på vannet.

Kull skal alltid brukes i en kort periode på noen dager eller opptil en uke, så tas det ut og kastes. Må ikke forsøkes brukt på nytt! Da risikerer man at det slipper fra seg forurensninger og giftstoffer igjen, det som det tidligere sugde opp. Det går ikke an å rense eller rengjøre kull, det har absorbert stoffene.
Kjekt å vite Jeg visste at kull skulle stå i maks 4 uker, og har fjernet det før den tid. Men kanskje en årsak til problemer med planter til tross for tilsetting av jern og flytende næring... Lærer hele tiden noe...
bør jeg lavære å mate fiskene på noen dager også??
Jeg er nesten newbie, men jeg har fått med meg såpass som at voksne fisker kan klare seg i dagevis uten mat eller med lite mat, og at mat som ikke blir spist opp, samt avføring fra fiskene, fører til mer nitritt.

Med andre ord blir svaret:

Ja.

LJ
jeg byttet ut 40-50% av vannet i dag og tilsatte litt salt. kjøpte dråpetester til nitritt og målte, og den viser at jeg ikke har noe nitritt iheltatt... hmm.. hvorfor døde da så mye fisk? og mange tror jeg har nitritt?
folk mener at du har høy nitritt for du skrev faktisk det i ditt første innlegg

Kan tenkes at du har lest dråpetesten feil ? Ta en test til du Dersom du fikk fullt utslag på stripstesten er det litt merkelig at det ikke er noe utslag i det hele tatt på dråpetesten. man blir ikke kvitt nitritt etter bare et vannbytte, det har jeg selv erfart....desverre
skreiv at jeg TRODDE det var nitritt, og spørsmål om hva andre tror, ikke at det ER nitritt!! det sier seg seg jo selv da! er litt vanskelig å lese av feil på dråpetesten, når det er klare og forskjellige farger som du skal lese av.. alle fargene er jo dønn forskjellige... men ja, skal ta en test til! sier seg selv det ikke forsvinner av ett vannbytte, ekke dum heller
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap