Corydoras som klør. tenker å medisinere men med hva?
Jeg har 5 C. Duplicareus (kom tirsdag for 1 uke og 1 dag) og 2 C. Sterbai som kom på Torsdag.
C. duplicareus (falsk adolfipansermalle) har drevet og klødd helt siden de kom. C. Sterbaien begynte å klø etter kort tid. Jeg har skiftet vannforbedringsmiddel og håpet på å bli kvitt dette uten noe forandring. Jeg tror ikke dette har noe med vannet å gjøre da 6 C. Sterbai går i ett større kar med samme vann. De klør ikke. Sterbaiene er ganske små, så vanskelig å annslå alder, mens duplicareus er nesten utvokst.
Så nå har jeg mer eller mindre bestemt meg for å medisinere de for sikkerhets skyld. Jeg kan ikke se noe på "huden" jeg, men jeg har liten erfaring.
I samme kar går 4 Sjokoladegurami der 2 kom mandag for litt over en uke siden og 2 kom på mandag. Det var også ei viftereke som kom oppi på mandag og ellers 5 amanoreker jeg har hatt lenge (ett par måneder).
Jeg kan ikke se at Sjokoladeguramien har noe tegn til noe uvanlig på "huden"..
Karet de går i nå som er 62L har jeg gjort om til karantenekar og har gått som karantene i 6 uker nå. Men selve karet ble satt opp for kanskje 2 måneder siden. Jeg har hatt 6-8 Sterbaier her tidligere uten kløe før de kom i ett større kar.
Av filter er det 1 RENA superclean pumpe som er beregnet på kar opp til 90 liter (i følge pakken) og den er modifisertmed blåsvamp. Den går sammen med fluval 205 som er til innkjøring (har vært det i 3-4 uker). Jeg har renset RENA pumpa før innstallering og også Fluval (uten grunn).
Vannverdiene har vært fine hele tida siden alle disse fiskene kom Tenker da på PH,KH,GH,Amoniakk,Nitiritt,Nitrat.
Jeg har hatt hyppige vannbytter, hver .2.-3. dag + noen innimellom
C. duplicareus har hatt kløe hele tida og smittet over på C. Sterbai og vil derfor medisinere. Jeg har reker i karet og lurer derfor på hvordan jeg ev gjør det med de? Hvilken medisin skal jeg ev bruke? Jeg har Esha 2000 og Esha exit..
C. duplicareus (falsk adolfipansermalle) har drevet og klødd helt siden de kom. C. Sterbaien begynte å klø etter kort tid. Jeg har skiftet vannforbedringsmiddel og håpet på å bli kvitt dette uten noe forandring. Jeg tror ikke dette har noe med vannet å gjøre da 6 C. Sterbai går i ett større kar med samme vann. De klør ikke. Sterbaiene er ganske små, så vanskelig å annslå alder, mens duplicareus er nesten utvokst.
Så nå har jeg mer eller mindre bestemt meg for å medisinere de for sikkerhets skyld. Jeg kan ikke se noe på "huden" jeg, men jeg har liten erfaring.
I samme kar går 4 Sjokoladegurami der 2 kom mandag for litt over en uke siden og 2 kom på mandag. Det var også ei viftereke som kom oppi på mandag og ellers 5 amanoreker jeg har hatt lenge (ett par måneder).
Jeg kan ikke se at Sjokoladeguramien har noe tegn til noe uvanlig på "huden"..
Karet de går i nå som er 62L har jeg gjort om til karantenekar og har gått som karantene i 6 uker nå. Men selve karet ble satt opp for kanskje 2 måneder siden. Jeg har hatt 6-8 Sterbaier her tidligere uten kløe før de kom i ett større kar.
Av filter er det 1 RENA superclean pumpe som er beregnet på kar opp til 90 liter (i følge pakken) og den er modifisertmed blåsvamp. Den går sammen med fluval 205 som er til innkjøring (har vært det i 3-4 uker). Jeg har renset RENA pumpa før innstallering og også Fluval (uten grunn).
Vannverdiene har vært fine hele tida siden alle disse fiskene kom Tenker da på PH,KH,GH,Amoniakk,Nitiritt,Nitrat.
Jeg har hatt hyppige vannbytter, hver .2.-3. dag + noen innimellom
C. duplicareus har hatt kløe hele tida og smittet over på C. Sterbai og vil derfor medisinere. Jeg har reker i karet og lurer derfor på hvordan jeg ev gjør det med de? Hvilken medisin skal jeg ev bruke? Jeg har Esha 2000 og Esha exit..
Postet 29.04.09 kl 22:24
Endret: 29.04.09 kl 22:28
Vel, kløe kommer stort sett av parasitter eller noe krøll med vannet. F.eks. mye klor. Av medisinene du nevner er det Esha Exit som hjelper mot parasitter, men parasitter og kløe kan fort føre til sår, som det kan bli infeksjon i. Du bør i så fall vurdere å medisinere med Esha 2000 samtidig, evt. i etterkant. Om du skal medisinere i det hele tatt, noe som ikke nødvendigvis er sikkert.
Du sier du har skiftet vannforbedringsmiddel, hva mener du med det? Har du brukt én type før og har nå begynt å bruke en annen type? Hva bruker du av vannforbedringsmiddel (evt. andre tilsetninger?) og i hvilken mengde?
Om du har klor i vannet så kan såpass hyppige vannbytter føre til at fiskene klør seg hele tiden. Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av å medisinere uten å være sikker på årsak. Selv om jeg innser at det stort sett gjelder andres fisk, ikke mine egne. Der er jeg ikke fullt så prinsippfast. M.a.o. vurderingen får være opp til deg.
Er de viltfanget, de coryene dine - forresten?
Du sier du har skiftet vannforbedringsmiddel, hva mener du med det? Har du brukt én type før og har nå begynt å bruke en annen type? Hva bruker du av vannforbedringsmiddel (evt. andre tilsetninger?) og i hvilken mengde?
Om du har klor i vannet så kan såpass hyppige vannbytter føre til at fiskene klør seg hele tiden. Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av å medisinere uten å være sikker på årsak. Selv om jeg innser at det stort sett gjelder andres fisk, ikke mine egne. Der er jeg ikke fullt så prinsippfast. M.a.o. vurderingen får være opp til deg.
Er de viltfanget, de coryene dine - forresten?
Postet 29.04.09 kl 22:38
JoakimVel, kløe kommer stort sett av parasitter eller noe krøll med vannet. F.eks. mye klor. Av medisinene du nevner er det Esha Exit som hjelper mot parasitter, men parasitter og kløe kan fort føre til sår, som det kan bli infeksjon i. Du bør i så fall vurdere å medisinere med Esha 2000 samtidig, evt. i etterkant. Om du skal medisinere i det hele tatt, noe som ikke nødvendigvis er sikkert. Du sier du har skiftet vannforbedringsmiddel, hva mener du med det? Har du brukt én type før og har nå begynt å bruke en annen type? Hva bruker du av vannforbedringsmiddel (evt. andre tilsetninger?) og i hvilken mengde? Om du har klor i vannet så kan såpass hyppige vannbytter føre til at fiskene klør seg hele tiden. Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av å medisinere uten å være sikker på årsak. Selv om jeg innser at det stort sett gjelder andres fisk, ikke mine egne. Der er jeg ikke fullt så prinsippfast. ;) M.a.o. vurderingen får være opp til deg. :) Er de viltfanget, de coryene dine - forresten?
Glemte selvfølgelig å skrive hvilket middel (var så opptatt med å få med alt som skal være med fra "skjekklista).
Før brukte jeg Tetra sin AquaSafe, men nå går det i Aqualife + vitamine fra Aquamedic. Jeg har ikke mulighet for mellomlagring pga høy vanntemperatur i karene. byttet for ei uke siden. dosering etter bruksanvisninga. fiskene er ikke viltfanget.
Postet 29.04.09 kl 22:44
Endret: 29.04.09 kl 22:49
Maren
Jeg skjønner ikke dette med at du ikke kan mellomlagre vann
Selvfølgelig kan du det! Høy temp i karet spiller ingen trille.
Du får vel høy temperatur i karene pga høy innetemperatur, ikke sant? Det er vel ikke pga varmekolber du får dette. Det betyr at vann i en mellomlagringsstamp også vil få ganske høy temperatur (men lavere enn i karet pga lyset).
Det er ikke noe problem å bytte vann når vannet du bytter er noen grader lavere.
Karet er på 60 liter. La oss si at du har 27 grader i vannet. Bytter du 20 liter, og disse 20 literne holder 20 grader (det burde du enkelt få etter et døgn siden du har høy innetemp), så vil bare tempen i karet falle med ca 2-3 grader.
Et temperaturfall på drøye 2 grader er helt ukomplisert. Hadde vi snakket om ørsmå yngel hadde ting vært annerledes, men ikke med den størrelsen du har på coryene dine
Jeg anbefaler så absolutt at du mellomlagrer vannet, samt bruker Aqualife og ser om det hjelper. Hvis ikke, er jeg enig med Joakim.
Må bare legge til. Det er mange av oss som opplever kløe nå i vårløsningen. Så lenge de er symptomfrie ellers, ingen finneklemming, prikker, merkelige ting på finner eller kropp, er det absolutt verdt forsøket å mellomlagre vannet (og lufte det, enten med luftpumpe eller en sirkulasjonspumpe) før du prøver medisinering. Som sagt, fiskene vil ikke la seg merke med et temperaturfall på 2-3 grader.
Skal vi trigge cory til lek, byttes jo gjerne vann slik at tempen synker 5-6 grader, og fisken dør jo ikke av det - den legger egg istedet Hehe
Jeg skjønner ikke dette med at du ikke kan mellomlagre vann
Selvfølgelig kan du det! Høy temp i karet spiller ingen trille.
Du får vel høy temperatur i karene pga høy innetemperatur, ikke sant? Det er vel ikke pga varmekolber du får dette. Det betyr at vann i en mellomlagringsstamp også vil få ganske høy temperatur (men lavere enn i karet pga lyset).
Det er ikke noe problem å bytte vann når vannet du bytter er noen grader lavere.
Karet er på 60 liter. La oss si at du har 27 grader i vannet. Bytter du 20 liter, og disse 20 literne holder 20 grader (det burde du enkelt få etter et døgn siden du har høy innetemp), så vil bare tempen i karet falle med ca 2-3 grader.
Et temperaturfall på drøye 2 grader er helt ukomplisert. Hadde vi snakket om ørsmå yngel hadde ting vært annerledes, men ikke med den størrelsen du har på coryene dine
Jeg anbefaler så absolutt at du mellomlagrer vannet, samt bruker Aqualife og ser om det hjelper. Hvis ikke, er jeg enig med Joakim.
Må bare legge til. Det er mange av oss som opplever kløe nå i vårløsningen. Så lenge de er symptomfrie ellers, ingen finneklemming, prikker, merkelige ting på finner eller kropp, er det absolutt verdt forsøket å mellomlagre vannet (og lufte det, enten med luftpumpe eller en sirkulasjonspumpe) før du prøver medisinering. Som sagt, fiskene vil ikke la seg merke med et temperaturfall på 2-3 grader.
Skal vi trigge cory til lek, byttes jo gjerne vann slik at tempen synker 5-6 grader, og fisken dør jo ikke av det - den legger egg istedet Hehe
Postet 29.04.09 kl 22:51
Endret: 29.04.09 kl 22:54
Men hvordan vil Sjokoladeguramien tåle den temperaturforskjellen? Jeg har 26-28 grader i karene. Jeg blir også litt forvirret når dette ikke gjelder de Coryene som går i annet kar med samme vann... Jeg kan godt prøve å skaffe meg en stor dunk og mellomlagre med varmekolber, men tror ikke jeg får til 26 grader som kanskje er minimum...
Postet 29.04.09 kl 22:59
jeg tar kaldvannsbytter jeg, blander kun i litt varmtvann hvis jeg bytter i et kar med 26 grader eller høyere. og jeg har aldri mistet fisk av den grunn. nå har ikke jeg hatt sjokkiser, men jeg har hatt dverg gurami. og de døde av noe helt annet enn temperatur.
20 graders byttevann burde ikke være problematisk. 5-10 grader er vel noe annet
20 graders byttevann burde ikke være problematisk. 5-10 grader er vel noe annet
Postet 29.04.09 kl 23:05
Jeg har enda ikke vært borti fisk som ikke klarer 3 grader dropp i forbindelse med vannbytter, men sjokoladegurami har jeg null erfaring med.
Likevel, jeg ville ikke vært spesielt redd for å prøve. Vannet i naturen holder ikke nøyaktig lik temperatur hele tiden den heller, sånn sett er det jo rett unaturlig med en så konstant temperatur vi har i karene våre.
Det er jo heller ikke snakk om å dumpe iskaldt vann fra krana rett i hodet deres heller, vannet vil jo varmes opp. Har du en varmekolbe du kan bruke, så er jo det flott. Men du trenger uansett ikke å få 26 grader for å kunne bytte vann.
Skulle du klare 23 grader i stampen, vil bare tempen synke med 1,6 grader (forutsetter at det er 50 liter vann i karet) når du bytter 20 liter vann. Og det må da gå greit.
Likevel, jeg ville ikke vært spesielt redd for å prøve. Vannet i naturen holder ikke nøyaktig lik temperatur hele tiden den heller, sånn sett er det jo rett unaturlig med en så konstant temperatur vi har i karene våre.
Det er jo heller ikke snakk om å dumpe iskaldt vann fra krana rett i hodet deres heller, vannet vil jo varmes opp. Har du en varmekolbe du kan bruke, så er jo det flott. Men du trenger uansett ikke å få 26 grader for å kunne bytte vann.
Skulle du klare 23 grader i stampen, vil bare tempen synke med 1,6 grader (forutsetter at det er 50 liter vann i karet) når du bytter 20 liter vann. Og det må da gå greit.
Postet 29.04.09 kl 23:05
Tankevekker dette ja! Men når skal jeg ha oppi aqualife, når vannet lagres eller når jeg skal ha vannet i karet? Kan jo sette dunken på badet hvor det er litt varmere. Men finnes det større enn 30Litersdunker? Ev hvor? Jeg har 2 50W kolber som jeg kan prøve om nødvendig. Håper sjokoladene tåler dette:/
Skal kjøpe Pygmegurami i løped av noen dager også, men siden dvergguramien tålte det så gjør vel de det også!
Skal kjøpe Pygmegurami i løped av noen dager også, men siden dvergguramien tålte det så gjør vel de det også!
Postet 29.04.09 kl 23:14
Postet 29.04.09 kl 23:24
Jeg føyer meg inn i rekkene her med de råd som er kommet ,men jeg har et spm. Bytter du alltid vann så ofte? Mine coryer har en tendens til å "klø" seg noe ekstra hver gang jeg bytter vann.Men det er ikke dermed sagt at de er syke.Jeg også hadde nok ventet med medisiner til evt. et mer synlig sykebilde tredde frem.
Postet 29.04.09 kl 23:32
Jeg har skiftet vann så ofte for å være sikker på vannverdiene. Sjokoladeguramiene tåler visst ingen ting av nitritt osv, så siden filteret ikke er helt innkjørt så må jeg bare ta vannbytter litt ofte for sikkerhetsskyld og for å få fred i sjela.. Dråpetesterne blir også fort tom for tida Jeg regner med at jeg roer meg etter hvert om ting går bra
Postet 30.04.09 kl 00:34
Jeg merker også økt tendens til kløe hos Corydorasene mine på denne årstiden. Hver vår og høst, når økt avrenning til vannkildene skjer pga smeltevann og regn, så merker jeg at det er noe rart med kranvannet. Corydorasene begynner å klø, noen ganger ganske mye også. Dette til tross for at jeg mellomlagrer og lufter vannet før bruk i akvariene. Litt vannforbedringsmiddel (Aqualife) mildner kløen, eller får den helt til å opphøre.
Jeg vet ikke hva det er med vannet på disse to årstidene, men det er da fiskene mine klør.
Jeg vet ikke hva det er med vannet på disse to årstidene, men det er da fiskene mine klør.
Postet 30.04.09 kl 01:11
Da er en 30Liter vindunk innkjøpt og satt på badet. Den er fylt med vann og 5ml aqualife. Håper bare det ikke kommer noe i vannet uten at jeg ser det (frk. hypokonder!).
Jeg har 25grader på badet (varme i golvet). Når jeg har vann på stua så har temeraturen tidligere sunket fra 25 til 19 grader etter ett døgn (20L), og romtemperaturen står på 19, så hvorfor karene er så varme skjønner jeg ikke helt? Eller hvor varmen kommer fra.
Jeg har 25grader på badet (varme i golvet). Når jeg har vann på stua så har temeraturen tidligere sunket fra 25 til 19 grader etter ett døgn (20L), og romtemperaturen står på 19, så hvorfor karene er så varme skjønner jeg ikke helt? Eller hvor varmen kommer fra.
Postet 01.05.09 kl 00:27
Postet 01.05.09 kl 19:01
Postet 01.05.09 kl 20:04
Det vannet som kommer ut av et osmoseanlegg er ubrukelig som akvarievann i 100% ren form. Det er rett og slett ikke egnet til å holde levende liv.
Det MÅ blandes ut igjen med kranvann eller spesialtilsetninger fra boks for nettopp dette (til ferskvann!) for å få mineraler o.l. Hvor mye man skal tilsette og hvilken ledningsevne (microsiemens) man skal sikte seg inn på, avhenger helt av artene man skal holde i dette vannet.
EKSEMPEL på [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=337050+*+337051&userid=Nt3Vzc5E80nyN4mY8F4MaCh3SfcfK7huveZ&t=temartic_e]type tilsetning for ferskvann[/URL] ser du her.
Saltvannnsakvarister tilsetter vel både det ene og det andre av salter og mineraltilsetninger, gjør de ikke? Spesielt for saltvannslaging?
Det MÅ blandes ut igjen med kranvann eller spesialtilsetninger fra boks for nettopp dette (til ferskvann!) for å få mineraler o.l. Hvor mye man skal tilsette og hvilken ledningsevne (microsiemens) man skal sikte seg inn på, avhenger helt av artene man skal holde i dette vannet.
EKSEMPEL på [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=337050+*+337051&userid=Nt3Vzc5E80nyN4mY8F4MaCh3SfcfK7huveZ&t=temartic_e]type tilsetning for ferskvann[/URL] ser du her.
Saltvannnsakvarister tilsetter vel både det ene og det andre av salter og mineraltilsetninger, gjør de ikke? Spesielt for saltvannslaging?
Postet 01.05.09 kl 20:58
Endret: 01.05.09 kl 21:01
Postet 01.05.09 kl 21:24
Det stemmer det som Mona sier at den fjerne mineraler osv... Når jeg brukte det i forbindelse med discus brukte jeg Seachem Discus sin tilsetning for optimalt vann. Skal sjekke om det finnes noe som kan vere til Corydoras.
Se en tråd om reverse osmose her.
Se en tråd om reverse osmose her.
Postet 01.05.09 kl 22:48
Nå her jeg kommet godt i gang med mellomlagring av vann Jeg har stampen på badet og den holder en tempratur på hele 24 grader. Men jeg lurer på om det er noen maxtid dette vannet kan stå før det må byttes? Har vann nå som jeg tror har stått i 3 dager som jeg tenkte jeg skulle bruke etter på, om en times tid... Hadde også vannforbedringsmiddelet i for 3 dager siden.
Postet 05.05.09 kl 19:53