Hvite prikker, men ikke hvitprikk?
Jeg la i dag merke til ganske mange små hvite prikker på min svarte tetra. Da jeg så nærmere på de 5 guppiene mine hadde ihvertfall 2 stk samme prikkene på halen. Leste litt rundt på nettet og fant ut at det kanskje kunne være hvitprikk, men på wikipedia stod det at symptomene bl.a. var kløe og mangel på matlyst. Fiskene mine spiser i et salig tempo og støvsuger akvariet etterpå (altså ikke noe mindre matlyst) og jeg har ikke lagt merke til noe kløe på de. Tetraen min som er hardest angrepet er sikkert over 2 år gammel, og har ikke vært i akvariet så veldig lenge. Ellers er alt i akvariet relativt nytt, fått av folk for å starte opp igjen (søsteren min hadde for mange guppier og jeg savnet å ha fisk). Jeg har hatt oppi litt mer enn en teskje akvariesalt (har 65 liter tror jeg) og slått av lyset for natten mens jeg venter på neste dag for å se om de har blitt bedre. Er det noen som kan tenke seg hva annet det kan være? Det er ingen andre symptomer enn de hvite prikkene. Ingen tåkete øyne eller ingenting.. Takker for svar, bare si ifra om dere trenger mer informasjon
Postet 21.06.09 kl 23:51
Postet 22.06.09 kl 11:11
Er det tidlig stadie av hvitprikk trenger du ikke se noen andre symtomer enn prikkene på fiskene. Sist jeg hadde hvitprikk var fiskene overstrødd av prikker men likevel friske og spiste. Det viktigste er å få medisinert med en gang du ser prikkene, de utvikler seg raskt og vil drepe fiskene dine hvis du ikke får stoppet det. Du kan ikke vente og se om det går over av seg selv. Kjøp Esha exit feks. Den fungerte hos meg og er snill med bakteriene i pumpa.
Postet 22.06.09 kl 11:48
Postet 22.06.09 kl 12:16
Tja, jeg har aldri brukt salt som medesin og hadde ikke turt å bruke kun det for å bli kvitt prikker. Noe som er helt gratis er jo varmekuren og den skal være effektiv også. Det er flere tråder om varmekuren du kan lese
Postet 22.06.09 kl 12:29
Postet 22.06.09 kl 12:52
Skiftet vann og skrudde opp temperaturen. Det likte ikke fiskene noe særlig :s Men nå er det vel bare å vente å se. Skal jeg gi mat som vanlig?
Forresten, mens jeg holdt på der oppi.. Pumpen min er i eget rom inni akvariet, og det er masse hvite rare ting der inni. Nesten som de skjellene i fjæren som har fangarmer som leter etter plankton, bare disse bevegde seg ikke og hadde ikke det skallet.. Hva kan det være? Har aldri hatt det før :S
Forresten, mens jeg holdt på der oppi.. Pumpen min er i eget rom inni akvariet, og det er masse hvite rare ting der inni. Nesten som de skjellene i fjæren som har fangarmer som leter etter plankton, bare disse bevegde seg ikke og hadde ikke det skallet.. Hva kan det være? Har aldri hatt det før :S
Postet 22.06.09 kl 13:09
Postet 22.06.09 kl 14:17
Når du har skrudd opp temperaturen, er det viktig at du stiller pumpen slik at vannet pisker godt i overflaten. Varmt vann holder dårligere på oksygenet, så det må piskes mer luft inn i vannet. Håper det blir bedre for fiskene da
De markene du ser, kan være slike som gjerne dukker opp i akvarier, om de er tynne som sytråd, ganske små og hvite? De fleste fiskene spiser disse, og de er harmløse for fiskene dine.
Håper det ordner seg med hvitprikken
De markene du ser, kan være slike som gjerne dukker opp i akvarier, om de er tynne som sytråd, ganske små og hvite? De fleste fiskene spiser disse, og de er harmløse for fiskene dine.
Håper det ordner seg med hvitprikken
Postet 22.06.09 kl 14:31
Postet 22.06.09 kl 18:27
Postet 22.06.09 kl 20:16
Endret: 22.06.09 kl 20:17
Hei
Hvorfor kan du ikke gjøre noe med pumpa? Er det svak strøm, kan det jo tyde på at den burde skylles/rengjøres
Det kan jo være at dine fisker har noe annet enn hvitprikk.
Litt akvariesalt skulle heller ikke skade fiskene dine,så jeg ville nok prøvd det først,kanskje. Ikke lett å vite om fiskene har hvitprikk,heller.
Trodde mine hadde det,men var så usikker, at jeg først prøvde med Ektozon(salt/forebyggende for sopp/parasitter og beskytter fiskenes hud).
Mine fisker(2stk), hadde det liksom på øyne og på huden, og jammen forsvant det ,etter en 2-3 dager.
Lykke til
Jeg har faktisk ikke hatt et eneste tilbakefall av dette hos fiskene( hva det nå var de hadde). For hver gang jeg skifter vann, tilfører jeg Ektozon( 1/2 tskj.)
Om det er tilfeldig,eller om dette forebygger,aner jeg ikke, men det har funket hittil,iallefall. Jeg har nå 2 64l.akvarier, med både mollyer,platyer,maller,stimfisker og en mystiskfisk. Alle ser ut til å ha det greitt.
Hvorfor kan du ikke gjøre noe med pumpa? Er det svak strøm, kan det jo tyde på at den burde skylles/rengjøres
Det kan jo være at dine fisker har noe annet enn hvitprikk.
Litt akvariesalt skulle heller ikke skade fiskene dine,så jeg ville nok prøvd det først,kanskje. Ikke lett å vite om fiskene har hvitprikk,heller.
Trodde mine hadde det,men var så usikker, at jeg først prøvde med Ektozon(salt/forebyggende for sopp/parasitter og beskytter fiskenes hud).
Mine fisker(2stk), hadde det liksom på øyne og på huden, og jammen forsvant det ,etter en 2-3 dager.
Lykke til
Jeg har faktisk ikke hatt et eneste tilbakefall av dette hos fiskene( hva det nå var de hadde). For hver gang jeg skifter vann, tilfører jeg Ektozon( 1/2 tskj.)
Om det er tilfeldig,eller om dette forebygger,aner jeg ikke, men det har funket hittil,iallefall. Jeg har nå 2 64l.akvarier, med både mollyer,platyer,maller,stimfisker og en mystiskfisk. Alle ser ut til å ha det greitt.
Postet 22.06.09 kl 21:51
Endret: 22.06.09 kl 21:59
Postet 22.06.09 kl 22:18
Postet 23.06.09 kl 13:15