Diskus med hoven leppe

Det kan jo se ut som han har vært i slåsskamp, men jeg gjetter at fisk ikke får slike bivirkninger av tumulter som vi får.

Den flotte hannen har altså fått en skikkelig hoven underleppe. Den har blitt større de siste dagene. Det begynte for ca en uke siden. Han virker ikke særlig interessert i mat, men er i fin form og bedriver dagene med å passe på de nylagte eggene til kona. Jeg kan ikke se at det er noe annet galt med han.

Noen som vet hva dette er?

Jeg forer med discusbits og flakfór. Fórtabletter til bunnfisker blir også kastet oppi karet ved nattslukking.
Det blir gjort regelmessige vannbytter. Nitrit er null.

Ser den har en hvit flekk bak gjellelokket som kan ligne på et flagellatutbrudd hos fisken. Discus har ofte flagellater som den selv holder kontroll på, men når fisken er svekket så vil disse vinne litt terreng og kan vises som her. Det kan se ut som det er det samme som er i munnregionen.

I dette tilfellet kan det være at eggleggingen har tæret litt på den. Sørg bare for prima vannkvalitet i dagene fremover så er det nesten sikkert at den vinner tilbake kontrollen. Du må selvfølgelig følge med for å sjekke at tingene ikke forværrer seg.
Tusen takk for svar. Fisken er også nylig flyttet (ca 14 dager siden) Da hadde den et par tøffe dager. At han har hatt en tøff periode er det ingen tvil om. Dama hans er en helt annen type, og lar seg ikke affisere av noe som helst. Hehe

Jeg skal ta ekstra godt vare på dem i dagene fremover, så får vi håpe han fikser dette.

Igjen: Tusen takk! Jeg begynte å bli oppriktig bekymret her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap