Bivirkninger av esha medisiner?

Jeg var så uheldig å få i hus fløyelssyke med nyinnkjøpte scalarer, og har nylig behandlet akvariet med ESHA EXIT, og deretter en tredagers kur med ESHA 2000, siden flere av fiskene også fikk hvit trådbærs. Etter disse kurene så scalarene fortsatt ut til å ha symptoner på fløyelsyke: hvitt fløyelsaktig belegg over kropp og finner, raske gjellebevegelser, rykkete svømming og kløing, og ingen interesse for mat, så etter et vannbytte startet jeg med kur nr 2 med EXIT.

Dag 2 på den nye kuren begynte belegget på scalarene å bli borte, men dvergguramiene som går i samme karet hadde nå begynt å sture og hadde også mistet matlysten. De hadde ikke feilt noe på forhånd ettersom jeg kunne bedømme. Jeg observerte også at otocinklusene hadde fått nokså røde gjeller, og var blitt bleikere i fargen. Var det medisinen som plaget dem?

Dag3 spiste scalarene litt, men spyttet ut igjen, to av guramiene spiste også, men den tredje sto bare stille i et hjørne.

Dag 4 tok jeg et vannbytte og slammet litt. Scalarene og den ene guramihunnen spiste litt, de to andre sto i hvert sitt hjørne og sturet. Resten av fiskene (3 ancistruser og noen metallpansermaller oppførte seg som vanlig).

Dagen etter tok jeg enda et vannbytte for å tynne ut medisinrestene, men to av guramiene kom seg likevel ikke, og døde etter noen dager.

Den tredje guramien og scalarene ser ok ut nå, og avføringen ser normal ut.

Jeg mistet i alt fire fisker: 2 dverggurami, 1 otocinclus og 1 guppy. Scalarene som startet det hele, ser ut til å ha blitt friske.

Har noen av dere andre opplevd bivirkninger av ESHA medisiner? Disse medisinene skal jo være så skånsomme, og brukes av mange. Jeg kan jo legge til at de få posthornsneglene som bor i dette karet lever i beste velgående etter medisinkurene.
Rekner med du vet dette, men spør allikevel... hvilken GH verdi har du i akvariet?

Dersom du har GH =

Har ikke hatt noen bivirkning hos meg.
" GH lavere enn 4 " skulle nok Vidar si, men glemte at krokodillegap-tegnet fjerner alt av tekst til høyre for seg Mulig det var mere du skulle si der, Vidar...?

Trådstarter:

GH4 er minste gh verdi. Er den lavere enn det, må man heve gh før bruk av Esha. Jeg husker ikke om det gjelder begge, både 2000 og Exit, eller bare en av dem.
Uansett, dette med gh'en er fordi produktene er utviklet med tilpasning til det veldig harde vannet de har nedover på kontinentet i Europa.

Jeg husker ikke om jeg har brukt Esha Exit noen gang, men jeg har brukt Esha 2000. Har aldri hatt noen bivirkninger av det.

Dersom du opplever fløyelssyken igjen, slå av lyset og la det være av mens du medisinerer.
Mine dvergguramier likte ikkje Esha medisinene, mistet flere guramier som ikke var syk før medisinering når eg medisinerte. De andre fiskene hadde ingen problemer med å tåle medisinen.
Jeg glemte å si at jeg mørkla akvariet mens jeg medisinerte. Lyset var bare på en liten stund hver morgen slik at jeg kunne få sjekket tilstanden til fiskene.

På pakningsvedlegget til esha2000 står det at GH i akvariet må være over 4 . GH i dette akvariet er mindre enn 4, så for å unngå å overdosere med esha2000 hadde jeg økt GH til litt mer enn 4 med GH/TH+ fra Noraq.

Det står ingenting på pakningsvedlegget til esha exit om at GH må være over 4.

Det var etter tilsetning av esha2000 at problemene til guramiene begynte.
Men hva de enn har dødd av kommer det ikke ny fisk i dette akvariet på en stund.

Sist jeg kjøpte fisk, nemlig guramiene, hadde de med seg hvitprikk, som jeg kurerte med esha exit. Da merket jeg ingen bivirkninger. Derfor ble jeg så overrasket denne gangen, og lurte derfor på om andre hadde opplevd noe lignende. Medisinering er jo også en belastning for fiskene, og er noe jeg aller helst unngår.

Alt ser ut til å være bra med de fiskene som er igjen, men nå har også jeg innsett at innkjøp av fisk er en risikosport og at et karantenekar kan være nødvendig. Det blir vel neste prosjekt.
Stemmer det Mona, glemte dette med krokodille tegnene... *flau* :p

Mente selvsagt at GH må være større enn 4.

Har funnet noe som står i sykdomsbasen her på AF angående fløyelssyke som sier: "Oodinium (O.pillularis, eller O. limneticum), er også en ganske vanlig parasitt, som gir fiskene ett gyllent, fløyelsaktig lag på hele eller deler av kroppen. Parasittstørrelsen er opp til 0,5mm, vanligvis en del mindre. Begynnende Oodinum feildiagnostiseres ofte som hvitprikk.

Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26° C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
"

Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap