Hva skal jeg gjøre å hvordan???alt dør?
heisann, jeg har nå hvite prikker på fiskene mine, hadde 12 stk å har nå igjen 4stk, jeg har medisinert,og starta med sånn varmekur, nå tror jeg egentlig at hele akvariums greia bare går nedenom å hjem=/ tror ikke de siste overlever heller, så har heller begynt å tenke fremover på ny fisk, men da lurer jeg på noe! alt utstyr,planter,dekor ol, vil det føre smitte over på nye fisker? skal jeg koke alt som er oppi der?(plantene kaster jeg nokk)eller sette det kaldt? vaske det med noe spesielle egne akvariums midler(hvis det finns) eller hva bør jeg gjøre?, er det første akvariumet mitt og det har vært oppe å gått i 6-7uker, vil nødig ha igjen noe sykdom på ny fisk, for da gir jeg opp hele greia tror jeg...
på forhånd takk for svar fra en fersking på akvarier
på forhånd takk for svar fra en fersking på akvarier
Postet 08.01.10 kl 13:07
Postet 08.01.10 kl 13:11
Postet 08.01.10 kl 13:15
Postet 08.01.10 kl 13:19
hmm det er jo litt kjett da, har lest litt om dette på forum å diverse, men så dum som jeg er, så leste jeg ikke om antall for mye fisk, før jeg hadde i fisken så egentlig så kan jeg nokk skylle meg selv=( men di på dyrebutikken sa ikke noe om hvor mye fisk jeg kunne ha i, det så da tenkte jeg at 12 kansje gikk greit så lenge di var så "små". det sto i litt over ei uke før jeg hadde i fisken, å fiskene kom med 6 stk pr gang, med noen dagers mellomrom.
Postet 08.01.10 kl 13:25
Du bør vente 4-6 uker før du setter inn fisk. Det er mye bra informasjon som du absolutt bør lese her.
Ikke regn med å få gode råd i dyrebutikk, i området ditt er Heros den eneste butikken jeg hadde handlet i som nybegynner.
Ikke regn med å få gode råd i dyrebutikk, i området ditt er Heros den eneste butikken jeg hadde handlet i som nybegynner.
Postet 08.01.10 kl 13:44
ok, takk for råd=) men så lurte jeg litt på, jeg tror ikke de siste fiskene overlever heller,ser ut som jeg må "knerte" en nå, er jo nesten dyreplageri..får vondt av dem, men da det er tomt for fisk igjen, hva bør jeg gjøre for å bli kvitt de resterende "prikkene"? vil ikke ha sykdom på¨ny fisk...skal jeg vaske eller rense alt som er i karet? isåfall hvordan?
Postet 08.01.10 kl 14:12
Postet 08.01.10 kl 14:15
Skal ikke være nødvendig så koke alt eller vaske noe som helst for å bli kvitt hvitprikk, som forresten ikke er en sykdom men en parasitt som alltid vil liggende latent i alle akvarier. Grunnet at den slår ut kommer av dårlige vannverdier, når fisken er stressa over tid etc, altså når fisken har dårlig immunforsvar. Skal mye til å få hvitprikk i et godt etablert akvarie, hvor vannverdiene er bra.
La heller filteret få kjøre seg godt inn, 4-6 uker kjøp deg en nitrit test og sjekke med gjevne mellomrom og vent med fisk. Så insetter du fisk med noen dagers mellomrom slik at filteret klarer å ta unna avfall fra fiskene etc.
La heller filteret få kjøre seg godt inn, 4-6 uker kjøp deg en nitrit test og sjekke med gjevne mellomrom og vent med fisk. Så insetter du fisk med noen dagers mellomrom slik at filteret klarer å ta unna avfall fra fiskene etc.
Postet 08.01.10 kl 14:39