Forstår ikke hva det er med guppyer og sykdom ?
jeg blir fortvilet, og er nok ikke alene.
mange som kjøper guppy har dem ikke lenge før de dør.
og jeg sier dette ikke alene, ser mange på forumet som har samme problem.
jeg kjøpte 4 stk, nå har jeg 1 som lever. men hun sliter.
jeg hadde 3 jenter og 1 han, 2 døde plutselig begge veldig høygravide.
så jeg hadde bare 2 igjen, 1 han og en hun. og nå er hannen borte. og jeg er ganske sikker på at platyen spiste han =/ det er bare 30 liter, så hadde sett han om han var der. og han kom ikke til frokost for å si det slik.
min siste guppy virker og svak, men hun er blitt gravid igjen. så vil prøve å se om hun blir bedre. hun har sånn bøyd rygg, som mange har hatt. men det skjedde etter sist graviditet tror jeg.
jeg flyttet henne til yngelkaret mitt så platyen ikke spiser henne.
jeg går utifra hun ikke spiser ungene sine, har aldri sett det før ivertfall. etter mine meninger er guppy mye snillere enn platy, så går utifra at det går bra og at hun kanskje kan klare seg, og jeg tror snart hun skal føde.
er det noe dere mener om dette? eller noe jeg skal gjør ?
hun spiser godt, og svømmer rundt men hun svømmer litt på siden.
utrolig synd dette med guppyer, blir hun frisk kjøper jeg en til, ( jeg vil ikke at fisk skal leve i par på en , så kjøper en gutt hvis det går bra. )
mange som kjøper guppy har dem ikke lenge før de dør.
og jeg sier dette ikke alene, ser mange på forumet som har samme problem.
jeg kjøpte 4 stk, nå har jeg 1 som lever. men hun sliter.
jeg hadde 3 jenter og 1 han, 2 døde plutselig begge veldig høygravide.
så jeg hadde bare 2 igjen, 1 han og en hun. og nå er hannen borte. og jeg er ganske sikker på at platyen spiste han =/ det er bare 30 liter, så hadde sett han om han var der. og han kom ikke til frokost for å si det slik.
min siste guppy virker og svak, men hun er blitt gravid igjen. så vil prøve å se om hun blir bedre. hun har sånn bøyd rygg, som mange har hatt. men det skjedde etter sist graviditet tror jeg.
jeg flyttet henne til yngelkaret mitt så platyen ikke spiser henne.
jeg går utifra hun ikke spiser ungene sine, har aldri sett det før ivertfall. etter mine meninger er guppy mye snillere enn platy, så går utifra at det går bra og at hun kanskje kan klare seg, og jeg tror snart hun skal føde.
er det noe dere mener om dette? eller noe jeg skal gjør ?
hun spiser godt, og svømmer rundt men hun svømmer litt på siden.
utrolig synd dette med guppyer, blir hun frisk kjøper jeg en til, ( jeg vil ikke at fisk skal leve i par på en , så kjøper en gutt hvis det går bra. )
Postet 04.05.10 kl 18:18
Postet 04.05.10 kl 18:23
Endret: 04.05.10 kl 18:24
Postet 04.05.10 kl 18:36
Jeg er jo enig at det er synd at det er så mange som mister guppyene sine, selv om det er nok endel årsaker som går igjen. Èn ting er at det er en typisk nybegynnerfisk, fordi det er en av få fisker folk som ikke har hatt fisk kjenner til. Og da blir det ofte at de kjøper den som første fisk. Da har de heller ikke kunnskapen på plass, og mange fisk går nok med som følge av det. En annen ting er at guppy er blitt såpass innavlet med tanke på utseende - at de er blitt ganske svake, generelt. Får du tak i villguppy så er historien en helt annen.
Postet 04.05.10 kl 19:48
Postet 04.05.10 kl 19:51
Postet 04.05.10 kl 19:59
oppførselen på fiskene ?? du merker jo om en fisk har det bra. det var nå netopp at 2 av fiskene reagerte slik, og nå er bare 1 av dem igjen. er forsåvidt lenge siden de fikk flytte, guppyene og platyene likte seg bedre der. var ikke mange. 2 guppyer og 3 platyer som bodde der. nå er det bare 3 platyer og litt større yngel. guppy i bolla mi 2 av 4 guppyer døde jo i det store, så er nok ikke det
Postet 04.05.10 kl 20:03
Postet 05.05.10 kl 17:40
vet du, jeg tror det har sammenheng. for i butikken så tror jeg det er mye innavl.. så tror veldig gjerne det kan stemme
men det me at de var i 30 litre, jeg måtte flytte de pga palettfiskene mine.
jeg solgte yngel til en og så fikk jeg 2 palett yngel av han . han hadde palett guppy og platy sammen og det gikk bra, men med meg gikk det ikke så bra. så jeg flytta guppy og platy i 30 liters karet mitt. jeg skulle kjøp nytt akvarium iløpet av kort tid. men pengene rakk ikke så langt akkurat nå, jeg har gitt bort platyene mine, og nå har jeg en guppy og yngel der no worries, de hadde bare bodd der i ca 1 mnd
men det me at de var i 30 litre, jeg måtte flytte de pga palettfiskene mine.
jeg solgte yngel til en og så fikk jeg 2 palett yngel av han . han hadde palett guppy og platy sammen og det gikk bra, men med meg gikk det ikke så bra. så jeg flytta guppy og platy i 30 liters karet mitt. jeg skulle kjøp nytt akvarium iløpet av kort tid. men pengene rakk ikke så langt akkurat nå, jeg har gitt bort platyene mine, og nå har jeg en guppy og yngel der no worries, de hadde bare bodd der i ca 1 mnd
Postet 05.05.10 kl 19:32
Hei,
Jeg slet med gupperier OG kampfisk for litt siden. Umulig å se hva som feilte fisken. Fikk litt hjelp her på forumet. Antagelig var det en parasitt som heter Gyrodactulus. Spesielt vanlig på Guppy. Jeg medisinerte med eSHa200, og tror jeg ble kvitt problemet.
Mer info her.
Jeg slet med gupperier OG kampfisk for litt siden. Umulig å se hva som feilte fisken. Fikk litt hjelp her på forumet. Antagelig var det en parasitt som heter Gyrodactulus. Spesielt vanlig på Guppy. Jeg medisinerte med eSHa200, og tror jeg ble kvitt problemet.
Mer info her.
Postet 05.05.10 kl 19:50
njaa.. det vil jeg tro er problemet hos mange ja, men jeg kan ikke si at symptomene stemmer i det heletatt =/ eneste som er, er at hun kanskje virker litt svak, det er ingen parasitter på henne heller. =/ men jeg forsetter jo å lete til jeg finner ut hva som er gale. nå er hun helt alene så hun får fred ihvertfall, virker ikke stresset.
Postet 05.05.10 kl 19:57
Postet 05.05.10 kl 20:01
Postet 05.05.10 kl 20:04
Jeg har hatt problemer med én guppy-hann oppigjennom årene. (Har nå ca 50 stk i en 160 liter(inkl yngel).)
Men tilbake til topic: jeg opplevde at når jeg hadde for lite planter i det ene karet, så plaget hannen "kona" si ihjel. Hun hadde rett og slett ingen plasser og gjemme seg.
Hvor mye planter har du? Har du gjemmeplasser nok?
Og hvordan fôr gir du dem?
Men tilbake til topic: jeg opplevde at når jeg hadde for lite planter i det ene karet, så plaget hannen "kona" si ihjel. Hun hadde rett og slett ingen plasser og gjemme seg.
Hvor mye planter har du? Har du gjemmeplasser nok?
Og hvordan fôr gir du dem?
Postet 06.05.10 kl 10:23
Postet 06.05.10 kl 13:17
Plages også med mine guppyer.
Jeg har alltid hatt lyst på guppyer da jeg syns de er vakre, livlige fisk, men har kvidd meg da jeg har hørt at så mange har problemer med dem. Kjøpte mine første guppy for ca 2 måneder siden; 2 gutter og 7 jenter. Av de opprinnelige 9 er det nå bare to igjen, to jenter.
2 fikk problemer med svømmeblæra og måtte avlives, 1 høygravid jente bare døde helt plutselig, 2 fikk ryggknekk og måtte avlives, en bare forsvant (så regner med den døde og ble spist) og i går fant jeg en av guttene mine død på bunnen. Han var frisk som en fisk (dårlig valg av sammenlikning...) i går.
Jeg føler meg som tidenes dårligste fiskemamma, men jeg tror ikke jeg kan skylde så alt for mye på meg selv, da ingen av mine andre fisk lider noen nød. Alt fra corydoras til neontetra og betta lever i beste velgående i guppytanken, og vannverdiene er stabile og fine.
Fikk 25 guppyyngel av min ene gjenlevende jente her om dagen. Blir interessant å se hvordan de blir. Jeg åper de har fått mer av mammas helsegener enn pappas (da han er død og begravet).
Så føler med deg og dine guppyproblemer. :/ Ikke noe gøy. Jeg tror i alle fall jeg ikke skal kjøpe mer guppy fra butikk, men heller satse på private oppdrettere dersom jeg skal kjøpe flere.
Jeg har alltid hatt lyst på guppyer da jeg syns de er vakre, livlige fisk, men har kvidd meg da jeg har hørt at så mange har problemer med dem. Kjøpte mine første guppy for ca 2 måneder siden; 2 gutter og 7 jenter. Av de opprinnelige 9 er det nå bare to igjen, to jenter.
2 fikk problemer med svømmeblæra og måtte avlives, 1 høygravid jente bare døde helt plutselig, 2 fikk ryggknekk og måtte avlives, en bare forsvant (så regner med den døde og ble spist) og i går fant jeg en av guttene mine død på bunnen. Han var frisk som en fisk (dårlig valg av sammenlikning...) i går.
Jeg føler meg som tidenes dårligste fiskemamma, men jeg tror ikke jeg kan skylde så alt for mye på meg selv, da ingen av mine andre fisk lider noen nød. Alt fra corydoras til neontetra og betta lever i beste velgående i guppytanken, og vannverdiene er stabile og fine.
Fikk 25 guppyyngel av min ene gjenlevende jente her om dagen. Blir interessant å se hvordan de blir. Jeg åper de har fått mer av mammas helsegener enn pappas (da han er død og begravet).
Så føler med deg og dine guppyproblemer. :/ Ikke noe gøy. Jeg tror i alle fall jeg ikke skal kjøpe mer guppy fra butikk, men heller satse på private oppdrettere dersom jeg skal kjøpe flere.
Postet 06.05.10 kl 14:40
uffameg ja ,jeg føler meg som en skikkelig dorlig akvarie mamma, men vi kan ikke skylde det på oss selv =/ jeg må erlig innrømme at det kom noen tårer når jeg måtte avlive igår. jeg takler ikke å drepe, men det er jo egetnlig en god ting. jeg har 32 yngel og en guppy-hun igjen, hun er syk. men skal prøve med medesiner,, jeg hadde 2 høygravide jenter som plutselig døde også så føler godt med deg! jeg trodde hannen min va spist opp, men fant han helt hvit inni pumpa det er utrolig trist med guppy synds jeg, og jeg kommer ALDRI til å kjøpe guppy i butikk jeg heller . uff, hannen min døde og som er faren til ungene, håper det går bra med mine og. hun e jo høygravid. så kanskje det blir enda mer :P vi krysser fingrene!! ikke kjekt altså! hun virker litt bedre, så tror jeg skal kjøpe noe medesiner å prøve. hun er jo ganske gravid og. så , jeg håper. blir hun frisk kjøper jeg nok en han til henne, vil ikke at hun skal være alene
Postet 06.05.10 kl 15:36