Hvitprikk!
Argh, det virker som vi har fått hvitprikkutbrudd i karet!
Det er en praktbotia som klør seg som bare den mot sanden, helt febrilsk, og den har også 3 hvite prikker på halen! 3 av øksefisken har også prikker..! Hva gjør vi nå? Ta ut de smittede og avlive dem eller? Vi har nettopp tilført 4 l144 i dag og 6 sommerfuglciklder. Hva gjør vi? Vil ikke miste disse nye, kostbare fiskene..!
Det er en praktbotia som klør seg som bare den mot sanden, helt febrilsk, og den har også 3 hvite prikker på halen! 3 av øksefisken har også prikker..! Hva gjør vi nå? Ta ut de smittede og avlive dem eller? Vi har nettopp tilført 4 l144 i dag og 6 sommerfuglciklder. Hva gjør vi? Vil ikke miste disse nye, kostbare fiskene..!
Postet 30.05.10 kl 23:32
Hvis vi begynner med varmebehandling, skal tempraturen økes veldig kjapt eller gradvis? Nå tenker jeg ikke på å helle en bøtte kokende vann oppi karet, men å skru på termostaten til koblen rett opp til 32c. Går det bra? Og hva vil skje med fiskene våre, mallene tåler kun 27c og ciklidene er små og tåler kun 28c. Vil de tåle 2-3 dager med 32c+?
Postet 30.05.10 kl 23:52
Når du tilfører nye fisker i et akvarium der du allerede sliter med nitritt, er det ikke rart at det bryter ut hvitprikk. Du kan lese mer om parasitten i artikkelen om sykdom i artikkel-samlingen her på AF. Du finner også informasjon om bruk av temperaturkuren nederst i artikkelen.
Siterer behandlingsmetoden;
Jeg ville nok gått for Esha Exit i ditt tilfelle, men dette må du vurdere selv.
Siterer behandlingsmetoden;
Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
Jeg ville nok gått for Esha Exit i ditt tilfelle, men dette må du vurdere selv.
Postet 31.05.10 kl 00:22
Postet 31.05.10 kl 10:12
Postet 31.05.10 kl 10:42
Postet 31.05.10 kl 13:38
Siden du har nitritt i dette akvariet ditt, ville det være en veldig dum idè å ikke bytte vann de neste dagene. Enten dreper sykdommen dem, eller så gjør nitritten det. Du må bytte vann hver dag, men erstatte ut-tømt vannmengde (prosentvis) med samme mengde ny medisin som det som forsvinner. Skjønte du? Tar du et vannbytte på en tredjedel, må du ta en tredjedels dose av hva hele karet skulle hatt, mht medisin. Det går mere medisin på den måten, men det er du bare nødt til når du har fått hvitprikk i et kar med nitritt. Årsaken til at nitritt oppstår vet du vel, men årsaken til hvitprikk er fiskenes stress pga giftig vann. Det ene følger det andre.
Postet 31.05.10 kl 18:16
Postet 31.05.10 kl 20:45
Postet 31.05.10 kl 23:47
Tenkte å skrive her litt her siden jeg sliter med det samme problemet...
Jeg fikk også Hvittpriker på mine fisk.
Jeg byttet 50% av vannet første dagen og økte temperatur til 30grader...
Neste dag kjøpte jeg Esha Exit og Esha 2000 og fjernet filtervatt og kullfilter. Jeg har medisinert fisker 4dager en dag ekstra...
I løpet av de siste fire dagene mistet jeg 3 fisker...
Hvitpriker har ikke blitt helt borte men mye bedre enn før...
Anbefaler dere å gi dem mer av medisinen eller vente noen dager og se på resultatet?
Hvor lenge kan jeg vente med å sette tilbake filtervatt og kullfilter?
Jeg har også lest på nett at en som anbefalte å bruke Esha Optima etter behandling... Bør jeg kjøpe og bruke den også?
Jeg fikk også Hvittpriker på mine fisk.
Jeg byttet 50% av vannet første dagen og økte temperatur til 30grader...
Neste dag kjøpte jeg Esha Exit og Esha 2000 og fjernet filtervatt og kullfilter. Jeg har medisinert fisker 4dager en dag ekstra...
I løpet av de siste fire dagene mistet jeg 3 fisker...
Hvitpriker har ikke blitt helt borte men mye bedre enn før...
Anbefaler dere å gi dem mer av medisinen eller vente noen dager og se på resultatet?
Hvor lenge kan jeg vente med å sette tilbake filtervatt og kullfilter?
Jeg har også lest på nett at en som anbefalte å bruke Esha Optima etter behandling... Bør jeg kjøpe og bruke den også?
Postet 01.06.10 kl 16:53
Postet 01.06.10 kl 17:37
Postet 01.06.10 kl 17:46
Postet 01.06.10 kl 17:48
Postet 01.06.10 kl 19:20
Som sagt; å øke litt er ikke noe poeng, det kan vel heller gjøre vondt verre. Men dette har jeg ikke noen erfaring med, heldigvis har jeg sluppet det *bank i bordet* Men jeg har lest.
Filtervatten vet jeg ikke hvorfor du har fjernet, har du lest at du skal det? Men kullfilteret bruker du først når kuren er over. Når du sier "sette tilbake" betyr det at du har kullfilter hele tiden? Du vet at det virker kun i fire uker, og deretter kan det i verste fall begynne å slippe tilbake i vannet, det det fram til da har samlet opp?
Filtervatten vet jeg ikke hvorfor du har fjernet, har du lest at du skal det? Men kullfilteret bruker du først når kuren er over. Når du sier "sette tilbake" betyr det at du har kullfilter hele tiden? Du vet at det virker kun i fire uker, og deretter kan det i verste fall begynne å slippe tilbake i vannet, det det fram til da har samlet opp?
Postet 01.06.10 kl 19:26
Ja... Når du øker temperaturen til 30 grader, formerer hvitprikken seg fortere. Øker du temperaturen til 31 grader, formerer den seg enda fortere. Øker du temperaturen til 32 grader og holder den over 32-gradersmerket i et par-tre dager, dør hvitprikken.
Så det stemmer at det ikke er noe poeng i å øke temperaturen hvis man ikke har tenkt å øke den til 32 grader og holde den der.
Med mindre man ønsker å dyrke hvitprikk, da.
Du er klar over at kullfilter ikke skal brukes til vanlig, ikke sant?
Så det stemmer at det ikke er noe poeng i å øke temperaturen hvis man ikke har tenkt å øke den til 32 grader og holde den der.
Med mindre man ønsker å dyrke hvitprikk, da.
Agent47Vet du noe om hvor lenge kan jeg vente med å sette tilbake filtervatt og kullfilter?
Du er klar over at kullfilter ikke skal brukes til vanlig, ikke sant?
Postet 01.06.10 kl 19:36
Postet 01.06.10 kl 19:55
Postet 01.06.10 kl 20:00
Det hender rett som d et er at jeg får hvitprikk. Jaja, år om annet i hvert fall. Ingen grunn til panikk. Slukk lyset og stopp foring i fem-syv dager. Så er jeg normalt kvitt problemet. Dette funker hver gang for meg. Har ikke mistet en fisk til hvitprikk etter at jeg begynte med dette.
Har inntrykk av at medisinene mange ganger gjør mer skade enn godt. Mest fordi man doserer feil. Eller ikke leser advarslene på pakningene. "kan skade" kan greit oversettes med "kommer til å skade" spesielt ved feil doseringer.
Har inntrykk av at medisinene mange ganger gjør mer skade enn godt. Mest fordi man doserer feil. Eller ikke leser advarslene på pakningene. "kan skade" kan greit oversettes med "kommer til å skade" spesielt ved feil doseringer.
Postet 01.06.10 kl 21:23
Postet 01.06.10 kl 22:32