Slappe fisker og finnene klemt i sammen.
Postet 09.06.10 kl 20:18
Hva slags medisin bruker du? Jeg har erfart at noen typer medisin er en belastning for fiskene og gjør dem som du beskriver, slappe. Ved medisinering er det uansett alltid lurt å tilføye ekstra oksygen, enten med en luftpumpe eller ved å heve utblåset på filteret opp i vannflata sånn at det bryter vannflata og sørger for mere oksygen. Beste er nok en luftpumpe.
Det er vel heller ikke uvanlig at fiskene kan bli angrepet av finneråte etter prikkesyke, noe det kan høres ut som har skjedd med dine fisk
Det er vel heller ikke uvanlig at fiskene kan bli angrepet av finneråte etter prikkesyke, noe det kan høres ut som har skjedd med dine fisk
Postet 10.06.10 kl 10:47
Endret: 10.06.10 kl 10:52
Dette er jo en svekkelsesparasitt, så de vil vel uansett bli nedstemt/dårlig form av å ha hvitprikk. Det meste av kreftene fisken har vil jo bli satt in på å bli kvitt parasitten, så da kan man vel tenke seg at de kan bli slappe av det. Hvitprikk tar jo livet av fisken om det får gå ubehandlet, men selv med behandling kan noen stryke med.
Som Lisbeth sier er det også fare for finneråte og andre uhumskheter etter et angrep av hvitprikk, da fiskens immunforsvar vil være generelt lavt. Kansje kjøpe inn eSHa 2000 om du ikke har det kunne vært en idè.
Som Lisbeth sier er det også fare for finneråte og andre uhumskheter etter et angrep av hvitprikk, da fiskens immunforsvar vil være generelt lavt. Kansje kjøpe inn eSHa 2000 om du ikke har det kunne vært en idè.
Postet 10.06.10 kl 12:04
Ja, jeg lurer på å kjøpe inn EsHa sine medisiner siden de er så høyt talt om her inne. Den jeg har brukt heter Tetra, og skulle vist være bra iflg. dyrebutikken. Men igjen, når har de noen gang rett?
Legger ved bilder. L144 ser tydlig at har hvite prikker. Men de andre har ingen, de er bare slappe og har sammenklemte finner.
Legger ved bilder. L144 ser tydlig at har hvite prikker. Men de andre har ingen, de er bare slappe og har sammenklemte finner.
Postet 10.06.10 kl 12:10
Postet 10.06.10 kl 12:16
Tetra sin hvitprikk er IKKE å anbefale. Ikke etter min erfaring i alle fall. Tok knekken på så og si alt jeg hadde i akvariumet for noen måneder tilbake siden. Til og med dyrebutikken jeg kjøpte den på sa at den var dårlig (sjønner ikke hvorfor de selger den da, men...), men jeg fikk ikke kjøpt esha, så tok sjangsen på å prøve. De døde som fluer i karet, og jeg så ingen som helst bedring før jeg begynte å medisinere med esha exit ca en uke senere.
Jeg ville heller ha prøvd temperaturkuren enn tetra sin medisin.
Jeg ville heller ha prøvd temperaturkuren enn tetra sin medisin.
Postet 10.06.10 kl 12:36
Den heter Tetra Contralck. Det står at den ikke skal ha noen bivirkninger for akvariet, og vistnok ikke drepe filterbakteriene. (Nåde dyrebutikken da, om filterbakteriene har tatt kvelden).
Men den har en virkningstid på 5 dager. Tror jeg kjøper EsHa først som sist. Men kan det da konkluderes med at fiskene er slappe pga medisinering og hvitprikksmitten? Finneråte har jeg hvertfall ikke sett noen synlige tegn på.
Men den har en virkningstid på 5 dager. Tror jeg kjøper EsHa først som sist. Men kan det da konkluderes med at fiskene er slappe pga medisinering og hvitprikksmitten? Finneråte har jeg hvertfall ikke sett noen synlige tegn på.
Postet 10.06.10 kl 13:07
Postet 10.06.10 kl 13:08
Den typen medisin har jeg bare sett i hylla men ikke turt og kjøpe siden jeg ikke har vært sikker på hvordan fiskene ville reagere.
ved sykdom er det esha2000 som etter min mening er det beste vanget. og furanol har jeg liggende dersom det blir nødvendig.
Legger også ved et bilde av den medisinen du sier du bruker nå.
ved sykdom er det esha2000 som etter min mening er det beste vanget. og furanol har jeg liggende dersom det blir nødvendig.
Legger også ved et bilde av den medisinen du sier du bruker nå.
Postet 10.06.10 kl 13:32