Årsak til massedød?

Flere av fiskene mine har dødd i det siste og prøver derfor å finne løsningen.

Karet er 240 L med ca 20 øksefisk, 10 smykketetra, 12 corydoras triliniatus, 1 stor voksen hann ancistrus, 15 otto samt en del eplengeler og sandsnegler.

På fredag satte jeg inne en gruppe på 20 rødmunnstetra, men allerede neste dag så jeg at ca 10 av dem var døde. Sjekket vannverdier, men de lå som normalt på PH 6,8 og GH 7. Skiftet likevel 1/3 av vannet.

Dagen (søndag) etter så jeg to døde smykketetra og en rødmunnstetra hvor det så ut som bakparten holdt på å råtne. Den døde senere. Sjekker vannverdier igjen og alt er det samme.

Dagen etter finner jeg en død cory samt tre døde otto så jeg gjøre ett nytt vannbytte.

Idag så jeg enda en død smykketetra samt en ny død otto. Begynner å bli beskymret for hva det kan være.

Av symptomer på sykdom har jeg sett at noen av fiskene trekker seg bak i karet eller opp mot toppen. Er ikke så bevandret i fiskesykdommer så ikke lett å si så mye om symptomer.

Jeg har happy carb og tropica aquacare flyende plantegjødning i karet, kan det være en årsak?

Er det noe jeg overser her? Hadde satt stor pris på innspill.

Kan nevne at jeg har byttet vann i mitt andre kar også og der er det ingen tegn på død eller sykdom så tror ikke det en vannberederen det er noe galt med!
Les her hva slags informasjon du bør legge ut for å finne ut hva slags sykdom det er.
Plussmedlem
Jeg aner ikke hva det kan være eksakt, men på meg virker det som det helt klart er rødmunnstetraene som har hatt med seg en eller annen sykdom.

Hvis du har stabile vannverdier, karet er godt innkjørt og lite/ingen sykdom før dette, synes det på meg som en helt klar årsakssammenheng med de nye fiskene.
Derfor setter de fleste nye fisker i karantene, før de introdusere de i det karet de har til intensjon å ha de i.
Ofte kan det være vanskelig å vurdere hvilke(n) sykdom det er snakk om, da mange sykdommer ikke gir mye informasjon basert på ytre observasjoner. Men min erfaring er at det ofte er snakk om bakterielle eller virelle infeksjoner, og da kan det være på sin plass å medisinere karet mot slike.
Jeg har hatt veldig lite fiskedød i mitt kar, og kun hatt individuelle frafall, og har sålede aldri hatt bruk for medisiner. Så jeg kan dessverre ikke råde deg i den ene eller andre retningen. Men sykdomsartikkelen, samt en god del foruminnlegg her, gir tips om gode medisiner.

Angående bruken av plantegjødninger har jeg mine tvil om at disse er skyld i den plutselige fiskedøden. Vet at slike tilsetninger ikke alltid går overens med reker og skalldyr, men har til gode å høre om gjødning til akvarieplanter som ikke er sikker for fisk.
-Hvordan fisk er det? Av syke og døde fisk er det otto, corydoras, smykketetra og rødmunnstetra

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Alle fiskene bortsett fra rødmunnsterta har vært i karet i over to mnd. De nysete før det var en gruppe otto som jeg fikk for ca to mnd siden

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type) Ancistrius og øksefisk, eplesngeler, sandsnegler

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? Otto for ca to mnd siden og 20 stk rødmunnstetra for fire dager siden

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter) 240 L juwel rio med eheim pro II 2028. Renser filter sjeldent (ca en gang i halvåret eller når jeg ser at utstrømning er svak) sist for ca en mnd siden da jeg også ominnredet karet.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) PH: 6,8 GH: 7 Testet med tetra nitrit test som viset under 0,3 (gul på skalaen) nitrat viste også laveste på testskalaen. Bytter ca 1/3 i uka hvor jeg også senker PH med amtra eikebark ekstrakt og hever GH med Noraq GH + Tempetaur 25

- Atferd? Også de andre fiskene i karet. Noen smykketetra har søkt mot overflaten. En del rødmunnstetra stårt stille i vannet og har mistet noe farge samt jeg så en som bakparten så ut som holdt på å råtne. 8 andre rødmunnstetra ser ut som de er i god form og stimer frem og tilbake som normalt. Har sett at noen otto gar mistet noe farge, nesten gjennomsiktig på hodet. Hos corydorasene har jeg ikke sett noe spesiell atferd bortsett fra at de ligger mye bak en rot noe det nesten alltid gjør. Ancistriusen har gjemt seg i en hule så den ser jeg bare jalen på. Øksefisken svømmer i overflaten som vanlig, kan ikke se noe spesiell atferd.

Noen av de døde fisken har hatt hvite øyne, men er usikker på om det har kommet fordi de har vært døde en stund.
Ser nå at den ene rødmunnstetraen har noe hvitt rundt eller i munnet. Et slags belegg.
Hvis du renset filteret "godt", kan det hende du fjernet litt for mye av bakteriene. At du ikke har nitrit, eller i et hvert fall lav, (Tetra er for lite spesifikk ettersom du ikke kan se lavere verider enn 0,3) betyr ikke nødvendigvis at alt er i orden med filteret. 20 rødmunn på en gang er en økning i biologisk belastning på 15 - 20% den opprinnelige fiskebestanden tatt i betraktning. Jeg ville målt ammoniakk også fordi det dukker opp før du eventuelt får en nitrittopp.

Vil vel heller si at jeg renset filteret lett, men hvis det er det som er problemet er det vel bare å ta tida til hjelp?
Noen som har forslag til medisin kur? Har esha exit og 2000 men vil jo ikke medisinere for noe hvis det ikke er noe!
Kristian F
Ser nå at den ene rødmunnstetraen har noe hvitt rundt eller i munnet. Et slags belegg.

Dette kunne kanskje tyde på bakteriesykdommen, columnaris? Denne gir pustevansker, noe som kan få fisk til å trekke opp mot oksygenrikt vann i overflaten. En eller annen bakteriesykdom, høres i det minste ut som en sannsynlig årsak.

Edit: Bakparten som så ut som den råtnet, var den gulaktig? Det kunne isåfall kanskje også stemme med columnaris. Men denne sykdommen pleier vel ikke bryte ut uten at andre stress faktorer har utløst det...? Men en må jo kanskje tro at noen typer er mer agressive enn andre...
Syns den så hvitaktig ut, men kan godt ha vært gul.

Noen tips til behandling?
Kristian F
Noen tips til behandling?

Esha 2000
Antibiotika som tar gram-negative bakterier er kanskje det beste. Nifurpirinol produkter skal visst være egnet. Terramycin også. Er det i hovedsak en intern infeksjon, vil for med antibiotika være det aller beste. Ellers vil vel filterbakteriene stryke med ved bruk av disse medikamentene. Og det er jo dumt hvis en i utgangspunktet ikke er sikker på at diagnosen er korrekt. Det kan jo godt tenkes at mer bredspekter medisin er vel så bra å bruke... f.eks esha 2000 som blir nevnt.

Edit: tror ikke jeg ville valgt esha 2000, hvis jeg ikke trodde det var sopp eller parasitter innvolvert. Esha 2000 kan være litt giftig, særlig hvis du har bløtt vann. Hadde satset på noe som var mer spesifikt mot bakterier.

Er nå ganske sikker på en del symptomer som går igjen:
Fiskene som er berørt får en slags hvit "dott" i munnen, begynner å miste farge og står stille i vannet. Når de dør ser det ut som om øynene popper litt ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap