Bukvassott hos kampfisk... :-(

HJELP! Er det noen som har greid å få kampfisken sin frisk av bukvassott?

Min nydelige røde hannkampfisk Blimia (den eneste fisken jeg har, som for tiden går i en 6-litersbolle med Stingray Elite pumpe og varmeelement AquaEl EasyHeater på 29 grader, og selvsagt aquapur), har vært frisk vel en uke etter å ha hatt hvitprikksyke og finneråte. Han fikk da costapur og omnipur.

Så er jeg, min idiot, borte fra ham tre dager, og når jeg kommer hjem stritter skjellene og han er slapp igjen, og hans fine farger er borte... (( Han er ikke leken lenger, og prøver helst å sette hodet fast i noe på bunnen, under en dekorasjon/varmeelementet etc. Han er tydelig oppsvulmet i kroppen og under haken, stakkars liten... ((

Vi rushet ned i dyrebutikken med Blimia i et glass (hysterisk, jada!), for eksakt diagnose, og det ble som jeg trodde, bukvassott...

Han får nå costapur, akvaristen i dyrebutikken mente det var det beste vi kunne prøve...

Har også hørt rykter om at Flagyl kan være et alternativ...? (Men hvor selger de det, da? Apoteket?)

Jeg er helt ny med både fisk og sykdom, men denne lille karen betyr mye for oss, sosial og leken som han er...

Det jeg lurer på er om det er NOEN som har noen oppmuntrende nyheter her, at fisken deres (særlig kampfisken) faktisk har klart seg og blitt frisk igjen???

Og gjerne tips til hva jeg skal gjøre for å redde Blimia, han kostet bare rett under hundrelappen, men har utstyr og medisiner til over 2000,-, så jeg strekker meg langt for å få godgutten frisk igjen...

HJELP? Anyone???
Mulig du får flere svar,
Men
Det jeg har lært er at når en fisk har fått denne sykdommen
og har kommet til det stadie hvor skjellene strutter er det derssverre ikke er noe mer og gjøre for fisken enn og avlive den så snart som mulig.
Off, er så redd du har rett...

Hadde håpet på ett eneste unntak som hadde bekreftet regelen... Han er jo som et lite familiemedlem, vetu... ((
Dette sto på Caplex, men da om mennesker:

bukvattersott, ascites, ansamling av væske i bukhulen. Normalt er bukhinnens evne til å oppta væske meget stor, og utskillelse til og opptak av væske fra bukhulen er i likevekt. Ved visse sykdommer svikter systemet, og bukhulen, som normalt inneholder noen få ml væske, kan bli fylt med flere liter. Behandles med vanndrivende midler, om nødvendig kan væsken også lett tappes ut.

Noen som har noen ide om noe sånt kan funke på en kampfisk? Og hvem/hvor får man tak i sånt?
Jeg kan nok ikke gi deg særlig oppmuntring angående denne sykdommen. Tre av mine fisker har hatt oppsvulmet mage gjennom tidene og det har bare hatt en utgang til tross for forsøk på medisinering.

Imidlertid vil jeg dele min egen erfaring med kampfisk og høy temperatur. Jeg vet kampfisker skal kunne tåle høye temperaturer, men vi ble bekymret for vår kampfisk i våres da den mistet fargene, sluttet å spise og var slapp. Det viste seg at varmekolben ikke utjevnet temperaturen godt nok da våren kom og rommet ble varmere enn det er om vinteren, slik at temperaturen på vannet var rundt 29 i stedet for 26. Vi skrudde ned temperaturen og få dager etter var kampfisken sitt vanlige aktive jeg.

Jeg vil anbefale deg å senke temperaturen til 26 grader.

I tillegg bør du gi kampfisken din mer vann å svømme rundt i, finneråte tyder på dårlig vannkvalitet.

Jeg lurer også på hva du gir den å spise. Den er en kjøtteter og vil nok ha best av å få frosne mygglarver i tillegg til evt flakfor for betta. Vi har også tilsatt vitaminer og mineraler i vannet og synes at dette hjelper fiskene til å beholde sine klare farger og være vitale, også for kampfisken. Jeg mener å ha lest et sted at en av mange årsaker til bukvannssott kan være mangelsykdom.

Hei..
Går det bra med fisken din.
Takk for omtanken!

Den lille karen ser merkelig nok ut til å ha fått en anelse mer farge i finnene igjen, men det er mulig jeg lurer meg selv... Han er hakket mer aktiv nå enn i går, svømmer litt rundt når han først er oppe for å puste, i stedet for bare å krype ned på bunnen for å hvile igjen med en gang. Han er også mer oppmerksom mot oss mennesker i dag, ett døgn etter første medisinering med baktopur. Håper dette er gode tegn..?

Han ser fremdeles ut som en kongle, stakkars, men så lenge han selv ikke gir opp livet, gir ikke vi opp!!! Kall det dyrplageri, de som vil, jeg mener alle individer klamrer seg til livet så lenge de klarer, og vi medisinerer etter beste evne i mellomtiden, så får vi bare håpe.

I går kveld gav jeg han 8 gram vanlig bordsalt (hadde ikke noe annet, tror det var uten jod), i 5-liters bollen, men ble i dag frarådet av akvaristen i dyrebutikken å gi ham mer, i og med at han er så svak.

Han har en merkelig utposning bak gjellene, merkbart større på den ene siden enn på den andre.

Han har tidligere gått alene i et 10-liters akvarium, men vi kjøpte en liten algespiser og puttet oppi, og den døde etter 2 dager, og det var da Blimia ble syk... Og vi tok han over i glassbollen og satte på salongbordet så vi kunne ha oppsyn med han kontinuerlig... (Hysterisk? Jada...) En av de åpenlyse feilene vi har gjort, er at han ikke hadde varmekolbe i dette akvariet, skjønt det holdt seg over 21 grader likevel. Heller var vi vel ikke flink nok å bytte vann ofte nok. (Var opprinnelig ikke min hobby, dette her, men barnets, men nå har jeg overtatt både ansvar og interesse...)

Noen lurte på hva han spiser. Før han ble syk har han spist hovedsaklig Tetre Min, kjøpt sammen med ham i dyrebutikken. Han har også spist Sera Bettagran. Etter at han ble syk har han fått frosne røde mygglarver (det hjalp ham veldig med å komme til krefter etter prikksyken og finneråten), og hovedsaklig Tetra Betta. Så trodde kostholdet skulle vært ok.

Nei, vi klynger oss til håpet her, og hvis flere har gode råd og oppmuntrende ord i fht hvordan få han til å kvikne til, så keep it coming, vi var ganske deppa i går kveld... Eneste husdyret vårt, Blimia; skjønner dere, så han er mer enn "en fisk"...
Uff, i kveld er han dårlig, redd jeg ikke har noen fisk i morgen... ((
Uff eg føler virkelig med deg.. Ein blir jo glad i fiskene også.
Vi er blitt heilt hektet og har gått fra 20 liter til no 120 liter og syns enda det er for lite
Ikkje gi opp denne hobbyen. Vi lærer hele tiden og så er det jo fint å bruke til til å lese i tråder her inne så vi kan litt mer når vi skal ut å handel fisk

Hilsen Tone
Takk, Tone!
Ja, jeg trodde ikke fisk var noe dyr man kunne bli glad i, men jeg har bare hatt tre fisker (enkeltstående), og han der var den eneste vi fikk et "forhold" til. De andre snudde rævva til og styrte med sine egne saker inni tanken sin, mens Blimia var veldig sosial, om man kan bruke sånne ord om fisk... Han døde forresten kl 11 i dag, på min bursdag, fantastisk bursdagsgave... :-S

Ja, jeg tenker som deg, jeg vil ha ny fisk, men først vil jeg skaffe meg mer kunnskap, slik at den nye fisken kommer til et "trygt" hjem.
Her inne er jo masse å lære, og folk er jo så flinke å svare oss nybegynnere, det er jo bare helt supert! Tenkte å melde meg inn i akvarieklubben i Bergen utpå vårparten, kanskje vi sees der?
Vesla har allerede ryddet plass på rommet sitt til nytt og større akvarium, så ingen skal beskylde henne for å gi opp, heller! Så skal bare se vi ender opp med større og større akvarier, vi også! Hva slags fisker har du i akvariene dine?

Men merker at det er tomt uten en fisk på bordet her, så må nok ha en ny snart, ja! :_D
Plussmedlem
Vil nok anbefale mer enn en glassbolle til din neste fisk!
Har et 10-liters akvarium også, så den nye fisken får vel få bo i det! Tanken var egentlig aldri å ha mer enn en enkelt fisk, men er visst lett å bli bitt av basillen...

Lurer på om kanskje en gullfisk kan bo i den glassbollen? Vet at mange har det, men trives fisken, slik at den faktisk lever en stund oppi der? Var så koselig å ha den like ved oss hele tiden...
skjønner godt hvordan du har det, jeg husker når jeg på en teit og uoppmerksom måte forutsaket slutten på min første kampfisk, lasse.. grein i to dager, huff huff :P
(jeg slamsugde stakkarn)

har ikke så mye oppmuntring å komme med, men hold han med friskt vann hver dag og gi han god mat, Kampfisker er ikke spesiellt glad i tempratursvingninger.

Desverre sies det at kampfisker som har fått prikksyken blir lettere utsatt for sykdommer, selv om den opprinnelig er en veldig veldig robust og livsvillig fisk, alle kampfiskene jeg har hatt som har fått prikksyken har blitt oftere syk etter det.

Så da er det kansje en liten trøst da, at det kansje ikke nødvendigvis var din feil da, siden han mest sannsynlig var svekket etter mye sykdom, så da bare rauset det på.

Ikke gi opp denne fantastiske hobbyen, det er så mye mye mer til det Jeg og samboer har perfekt symbiose når det gjelder kar, jeg brenner for fisken, og han digger aquascaping og undervannsplanter. så jeg styrer med fiskene og han rydder å luker i karene

så stå på, og ikke la det her knekke deg, det er så mye mye mer i akvarier som er så gøy lykke til
Takk for oppmuntringen!
Litt godt å høre at det er flare enn jeg som har fått et nært, litt sentimentalt, forhold til fisken sin, stakkars Lasse, da...
Ja, det var triste greier å miste Blimia...
Men, vi får brette opp ermene, sette brillene på nesa og skaffe oss mer kunnskap her i huset, slik at det blir en trygg og god heim for både de som går og de som svømmer... Tror vi har noen huller i basiskunnskapen... For å si det sånn, det er synd at dyrebutikken selger fisk til folk som ikke har skaffet seg kunnskaper på forhånd, og som tror at "dette er jo kjempeenkelt" (sånne som jeg var...), sikkert mang en fisk som har dødd pga at den nye eieren ikke har visst nok om hva han holder på med... Så neste gang skal jeg være bedre forberedt!
Skal si du har vært heldig med samboeren da! Det høres jo helt perfekt ut! Kanskje du har bilde?
Her i huset var akvarium egentlig barnets interesse, men jeg ble jo glad i denne fisken, så nå deler vi interessen! Kjekt!
Ganske vanlig å høre slikt om dyrebutikker, dessverre. Det tar tid, men tilslutt stoler man ikke på noen av de som jobber i butikkene, selv de som kanskje gir intrykk av å kunne litt. Det greieste er å titte i butikken, notere ned hva de har, og så sjeke fiskene her og spørre om råd.

I starten så kan endel av rådene og tankene på forumet her virke veldig overdrevent med styr for en fisk, mye plass og mye rart, men når man ser hva folk får til og hvor flotte fiskene deres er så er det lett å se hva som fungerer best

jeg vet ikek om du har funnet framtil det allerede, men akvarieskolen i artikkelsamlingen er en veldig god plass å starte som nybegynner, og det er mye annet rart å lese i artiklene her. Ellers er det bare å spørre, men noen spørsmål er besvart veldig mange ganger før, så det kan lønne seg å søke litt i gamle forumtråder, ofte mye god lesing der også.

Fiskebasen er også en fin plass å se på, her står det for eksempel litt om kampfisk og hva som skal til for at de skal ha det bra og trives.
jeg kan ta bilde neste gang herren i huset rydder karene Nå gror vi planter med Co2 og gjødsling å det tar helt av, en uke på overtid med luking, er en stund siden jeg har sett fisken i plantekaret, :P ser bare planter, haha ^^
Blimia
Takk, Tone! Ja, jeg trodde ikke fisk var noe dyr man kunne bli glad i, men jeg har bare hatt tre fisker (enkeltstående), og han der var den eneste vi fikk et "forhold" til. De andre snudde rævva til og styrte med sine egne saker inni tanken sin, mens Blimia var veldig sosial, om man kan bruke sånne ord om fisk... Han døde forresten kl 11 i dag, på min bursdag, fantastisk bursdagsgave... :-S Ja, jeg tenker som deg, jeg vil ha ny fisk, men først vil jeg skaffe meg mer kunnskap, slik at den nye fisken kommer til et "trygt" hjem. :-) Her inne er jo masse å lære, og folk er jo så flinke å svare oss nybegynnere, det er jo bare helt supert! :-) Tenkte å melde meg inn i akvarieklubben i Bergen utpå vårparten, kanskje vi sees der? Vesla har allerede ryddet plass på rommet sitt til nytt og større akvarium, så ingen skal beskylde henne for å gi opp, heller! :-D Så skal bare se vi ender opp med større og større akvarier, vi også! ;-) Hva slags fisker har du i akvariene dine? Men merker at det er tomt uten en fisk på bordet her, så må nok ha en ny snart, ja! :_D

Bra dere ikkje gir opp..
Prøb å heller få noe som er større en ti liter. Om du leser i tråder her inne så sier alle sammen att det er bedre med for stort enn for lite akvarium. Det ligger til slags her inne under Rubrikk og du kan også sjå etter på finn..

Vi har etter mye om og men no endt opp med mollyer og platy. Pluss noen algespisere. Men på veien så har vi gitt fra oss både blågurami, gulgurami og to kampfisker. Vi har stor sirkulasjon i vannet vårt og i føge vannprøver så likte karbefisker seg best hos oss..

No når vi kjøpte sist så sa eg faktisk rett ut att eg hadde lest her inne og syns det var dårlig å bli rådet til noe som overhodet ikkje passer sammen.. Betjening ble litt sur men det får så være.. Eier av butikken hørte oss og kom å tok over.

så les her inne og sjå på kva fisk som passer sammen..
Takk for tipset, Siande, hadde ikke hørt om akvarieskolen, for jeg er nelt ny på akvaforum, laget meg profil i ren desperasjon da Blimia ble syk... Jeg skal definitivt lese både denne artikkelen og flere andre!
Tone, akkurat nå blir det ikke støre akvarieum, men jeg ser ikke bort fra at dette er en interesse som rett og slett kommer til å eskalere etterhvert! Og da MÅ vi vel bare ha større kar... Og kanskje flere også, ettersom visstnok ikke alle fisker trives sammen. Har inntrykk av at akvaristen i den dyrebutikken vi handler i absolutt vet hva han driver med, men har tidliger kjøpt fisk andre steder, og de virket ikke hverken særlig opplyst, eller egentlig særlig interessert heller...
MinIris; kan du ikke gjøre det, ja!? Høres jo ut som noen trivelige tanker du har da, der fisken kan få lov å gjemme seg litt bort...

Mitt neste spørsmål til dere erfarne: Blimia var jo så utrolig tam, hadde ikke trodd at en kampfisk kunne bli tam!? Er Blimia et enestående eksempel, eller vil jeg med letthet kunne gjør en ny fisk tam også? De to forrige fiskene styrte bare på med sine egne saker inni der, og gav jevnt over blaffen i oss... :-S Savner den lille tamme fisken min...
Jeg synes det er mye selskap i vår kampfisk. Den kommer og 'hilser på' når jeg sitter ved kjøkkenbordet med laptopen. De innfødte platyene våre er også morsomme. De er nok mest matvrak og håper på matbit hver gang de ser noe bevege seg i stua - MEN de er også nysgjerrige og følger med på alle endringer som blir gjort i omgivelsene rundt akvariet. De har nå etter hvert blitt mer vant til kattene og studerer dem også fra sin side av glasset. Den ene bolivianske sommerfuglcikliden vår var også veldig tam.

Men jeg vil virkelig anbefale deg å skaffe et mye større kar før du prøver deg på fisk igjen - også for en kampfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap