Hvitprikk etter plantekjøp

Jeg har vert nøye med å sette nye fisk i karantene for å unngå sykdom. For etter par måneder siden kjøpte jeg en javabregne på akvarieauksjon, planten ble satt i hovedkaret samme dag. Etter et par uker oppdaget jeg hvitprikk. Jeg medisinerte først en uke med Esha Exit, men parasittene kom tilbake etter noen dager. Fiskekombinasjonen min gjør det vanskelig å bruke mye salt og høye temperaturer. Nå har jeg medisinert i 14 dager, det er en dag siden siste parasitt forsvant fra fiskene. Tenkte å medisinere i 1 og halv dag til før jeg putter oppi kullfilter. Håper det er over nå!

Neste gang jeg kjøper planter skal jeg la de stå i en bøtte i 2-3 dager med akvarievann og et par dråper Esha Exit. Det burde vell være nok for å utrydde eventuelle parasitter?
Leit at du fikk inn sykdom til tross for at du hadde karantenekar og allt skulle være på stell.

Mener det er noen stadier i livssyklusen der esha ikke er effektiv.
Dersom det ikke er altfor sarte planter, kan du ha dem i en bøtte med en dæsj klorin (2-3 korker for eksempel) i noen minutter. Tror det skal ta knekken på det meste(utenom planten).
Men kan virkelig smitten komme fra planta når sykdommen ikke visers før 2 uker etter at planta var satt inn?
Parasittene kan leve noen dager uten vert. De har nok vert der hele tiden, men det er vanskelig å oppdage når det bare 1 eller 2 parasitter, det vil alltid ta litt tid før de formerer seg.

Det er kanskje lurt å sette en varmekolbe oppi plantebøtta og øke temperaturen til 32 °C, da er det letter å ta knekken på parasitter.

Vil også si at Esha Exit har fungert veldig bra, hverken fisk eller planter ser ut til å reagere negativt, selv med lang medisintid. Har erfaring med Tetra Contra Ich og Esha 2000 fra tidligere, og jeg mener at plantene reager litt negativt på disse.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Eikeland Simonsen
Reklame for plussmedlemskap