Kampfiskslør skadet pga kuhli-ål som napper (vattaktig i slør)- behandling?

Jeg kjøpte en kuhliål for noen uker siden. Oppdaget etterhvert at kampfisken var mye på bunnen og så ut som han ertet og letet etter ålen.

Tidligere i uka så jeg en kveld at ålen nappet kampfisken i halen.

I dag oppdaget jeg at kampfisken har noen 2-3 små vattaktige gulhvite kuler der ålen nappet den i halen her om kvelden. Lurer på om den kan ha blitt skadet og fått en soppinfeksjon.

Har tatt over kampfisken i et eget kar alene med litt planter, varme, luft og uten bunnlag.

Ålen har jeg fjernet og skal forsøke å gi den bort.

Resterende 2 ottoer og 2 minirasboraer er igjen i hovedakvariet (byttet godt med vann og renset filter).

Bør jeg gi kampfisken medisin?
Hva slags?
Når eventuelt?
Nå er det lørdags kveld og jeg får ikke kjøpt noe før tidligst på mandag...

Vil ha kunne dø av dette?
Mitt eget svar
Slik løste jeg det:
Plukket ut ålen og levert den igjen på butikken.

Flyttet kampfisken over i alenebad og satte temp på 26 grader. 6-7 liter vann og 1 ts bordsalt uten jod. Byttet vann neste dag og gav den nytt vann med salt i. Kulene på bittstedene forsvant etter 12 timer.

På mandagen kjøpte jeg den eneste medisinen jeg kunne finne mot sopp og sår i distriktet (Tetras...). Nå har han gått i vannbadet i fire dager og virker pigg og fin. Satser på at ting ordner seg når han flytter sammen med de andre ottoene og minirasboraene til helga. Ålen ble sagt opp...
Bra at det ordnet seg for kampfisken. Kuhliiål skal absolutt ikke gå alene, det er stimfisk. Så det var bra at du leverte den tilbake istedet for å ha den gående alene.

At kuhliiål napper har jeg aldri hørt om, men så kan også adferd endre seg mye hos fisk som ikke har det bra (i dette tilfellet tror jeg ålen var stresset av å ikke ha flere av samme art sammen med seg)
:)
Lisbeth
Bra at det ordnet seg for kampfisken. Kuhliiål skal absolutt ikke gå alene, det er stimfisk. Så det var bra at du leverte den tilbake istedet for å ha den gående alene. At kuhliiål napper har jeg aldri hørt om, men så kan også adferd endre seg mye hos fisk som ikke har det bra (i dette tilfellet tror jeg ålen var stresset av å ikke ha flere av samme art sammen med seg)

Jeg visst ikke at kuhliål ikke funket så bra alene. Vet om flere som bare har hatt en ål, men det varierer nok fra individ til individ. Han virker som han koset seg og fant mat, men grensen gikk for meg da han tydelig plaget kampfisken (som på en måte er min hellige herlighet). Men skal ikke se bort fra at kampfisken kan ha snuset litt for mye etter ålen, og at det fikk ålen til å plukke han i halen.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap