Kan noen hjelpe meg med min praktbotia???

Har til sammen 6 praktbotia som er sammen med neontetra, platy, ancistrus og pleco. Den ene pb har blitt så tynn og ser helt forferdelig ut sammenlignet med de andre men virker alikevel pigg og rask og holder seg sammen med flokken. Alle de andre fiskene ser ganske så friske ut men mistenker at en pb til begynner å utvikle det samme. Har lest om at det kan være "skinny " sykdom, parasitter det er kanskje det den har. Men jeg finner ikke helt ut konkret hvordan jeg kan behandle den/dem...Noen som vet og kan gi meg noen gode råd?? Har så vondt av den stakkars fisken men vil helst ikke avlive den siden den riktig nok virker pigg. Spiser godt gjør den også. Varierer så godt jeg kan når det gjelder mat. Måtte avlive en pb for ca 2 mnd siden da den virket veldig syk, var ganske tynn ( ikke fult så tynn som denne jeg har nå) spiste ikke og var bare for seg selv hele tiden, holdt seg unna flokken. Den trivdes ikke og så ikke ut til å ha det noe bra i det hele tatt så valgte å ta den avgjørelsen. Kan noen hjelpe meg?? Vil så gjerne hjelpe pb mine!

Takker så mye for svar!

Fra en fortvilet eier.
Kan ikke hjelpe deg, men må bare si at dette virker til å være veldig vanlig for praktbotia?? Jeg kjøpte 5 stk og har kun en igjen... De 4 andre bukka under av det jeg tror må ha vært det "skinny" greiene.... Utrolig tynne ble de i hvert fall... Snåle greier. Siste er ganske tjukk og god enda heldigvis og ser ut til å greie seg bra
Takk for svar

Har hørt og lest mye om parasitter og innvollsormer og om at det ikke er uvanlig for en pb å få disse sykdommene. Men har sett at noen skriver om at det kan gå ann å behandle dem for det, men finner ikke helt ut hvordan...
Derfor lurer jeg på om noen vet...? Vanntestene er fine tror ikke det er årsaken. Har hatt fisken en stund nå og det ikke før nå i det siste den har plutselig blitt så ekstremt tynn..
Men dersom det ikke er så mye å gjøre så får vel bare følge med litt ekstra på den framover å se om den blir værre, såfall avlive den.. eller? vil ikke at den skal lide heller...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap