Syk kardinal
Postet 16.11.11 kl 23:01
Endret: 16.11.11 kl 23:01
Høres kjent ut. Se på bildene jeg la ut her i denne tråden. Jeg fant dessverre aldri ut hva det var. Men les tråden, kanskje andre har innspill som jeg ikke har sett senere i tråden. Jeg skrev en egen tråd om det også, den ser du her. Det var forslag om medisinering i den tråden.
Det jeg gjorde var å ta den rammede fisken ut av akvariet og avlivet den. Jeg hadde ingen som helst lyst å ha den svømmende rundt og så ville den kanskje slippe de markene inni boblene løs i akvariet etterhvert....! Og merkelig nok, jeg så aldri problemet igjen og ingen andre av fiskene i karet ble rammet. Karet var i drift med samme besetning av fisk i flere år etter det.
Sjekk også gjennom bildegalleriet hos JBL Online Hospital, for å se om du kan finne en som matcher og derved også få svar/diagnose og medisinerings-forslag. Linken jeg la ut går til ytre/synlige parasitter utenpå kroppen. Det finnes flere bildegallerier der.
Det jeg gjorde var å ta den rammede fisken ut av akvariet og avlivet den. Jeg hadde ingen som helst lyst å ha den svømmende rundt og så ville den kanskje slippe de markene inni boblene løs i akvariet etterhvert....! Og merkelig nok, jeg så aldri problemet igjen og ingen andre av fiskene i karet ble rammet. Karet var i drift med samme besetning av fisk i flere år etter det.
Sjekk også gjennom bildegalleriet hos JBL Online Hospital, for å se om du kan finne en som matcher og derved også få svar/diagnose og medisinerings-forslag. Linken jeg la ut går til ytre/synlige parasitter utenpå kroppen. Det finnes flere bildegallerier der.
Postet 16.11.11 kl 23:14
Endret: 16.11.11 kl 23:26
Postet 16.11.11 kl 23:32
Huff, det hørtes veldig ekkelt ut !
Er dette noe alle fiskesorter kan få?
kommer makkene innen fra fisken, og ut, og så dannes boblen? Da er jo fiskene levert med mark til butikken? Skal sannelig kikke godt etter, og passe på at jeg ikke kjøper helt nye fisker som ikke har vært i karantene. For slikt frister ikke å oppleve.
Er dette noe alle fiskesorter kan få?
kommer makkene innen fra fisken, og ut, og så dannes boblen? Da er jo fiskene levert med mark til butikken? Skal sannelig kikke godt etter, og passe på at jeg ikke kjøper helt nye fisker som ikke har vært i karantene. For slikt frister ikke å oppleve.
Postet 16.11.11 kl 23:45
sessanHuff, det hørtes veldig ekkelt ut ! Er dette noe alle fiskesorter kan få? kommer makkene innen fra fisken, og ut, og så dannes boblen? Da er jo fiskene levert med mark til butikken? Skal sannelig kikke godt etter, og passe på at jeg ikke kjøper helt nye fisker som ikke har vært i karantene. For slikt frister ikke å oppleve.
Fiske har vært i akvariumet mitt i ca 5 måneder og det har ikke kommet fisk i karet
de siste 3 månedene.
Så hvor marken kommer fra er uvisst og si, og jeg håper den ikke går på de andre fiskene da jeg har discus samt endel relatift kostbare maller
Postet 16.11.11 kl 23:53
Postet 16.11.11 kl 23:56
Høres ut som det samme som mine Kardinaler fikk. Søk på nematoder så får du opp en del info :0) Jeg måtte avlive ganske mange Kardinaler før det stoppet.
Mon tro om det var Nematol som det ble anbefalt å medisinere med?? Søk det opp for å være sikker.Men virkningen av medisin på denne typen nematoder kjenner jeg ikke til, da jeg avlivet dem etterhvert. Du kan lese litt i tråden min, så ser du hva som skjedde hos meg.
Mon tro om det var Nematol som det ble anbefalt å medisinere med?? Søk det opp for å være sikker.Men virkningen av medisin på denne typen nematoder kjenner jeg ikke til, da jeg avlivet dem etterhvert. Du kan lese litt i tråden min, så ser du hva som skjedde hos meg.
Postet 17.11.11 kl 00:55
Da tror jeg har funnet ut hva det er Dermocystidia
Ut i fra det jeg kan finne, fåre kommer dette på Tetrar
Det finnes ingen kur mot og veldig litt informasjon på nettet
Dette er litt av det lille jeg fant
Most people get confused with different external parasites.... this one sound more like a relatively little known spore known as Dermocystidia or Dermosporidia. It comes and goes and is only deadly in a few cases (infections on the gills etc) it normally falls off within weeks of first noticing. you can also lift off any scales with the infection to remove the encysted spores to prevent it from spreading.... once fish have had it, they get immune to it and rarely get it again.
There is no known treatment for it.
The internet have very limited info on it..... I will have to find some good photos of it and keep it on file for situations like this.
I googled "white worm tetra" and found a few pics
is this what it looked like?
it is common on Cardinal tetras, rummynose tetras and Blue rams.... as well as other tetras, but not as often
Ut i fra det jeg kan finne, fåre kommer dette på Tetrar
Det finnes ingen kur mot og veldig litt informasjon på nettet
Dette er litt av det lille jeg fant
Most people get confused with different external parasites.... this one sound more like a relatively little known spore known as Dermocystidia or Dermosporidia. It comes and goes and is only deadly in a few cases (infections on the gills etc) it normally falls off within weeks of first noticing. you can also lift off any scales with the infection to remove the encysted spores to prevent it from spreading.... once fish have had it, they get immune to it and rarely get it again.
There is no known treatment for it.
The internet have very limited info on it..... I will have to find some good photos of it and keep it on file for situations like this.
I googled "white worm tetra" and found a few pics
is this what it looked like?
it is common on Cardinal tetras, rummynose tetras and Blue rams.... as well as other tetras, but not as often
Postet 17.11.11 kl 01:35
Postet 17.11.11 kl 08:48
Endret: 17.11.11 kl 08:49