Syk fisk og guppy med sopp - røde prikker/flekker

Jeg er nybegynner, har hatt akvariet mitt i 3 måneder. Kjøpte meg 5 Otto og 6 Guppy torsdag forrige uke, 10 Nov. NO2 på 0 og Ph på 7,5.

Alt så bra ut med de nye fiskene og de 5 neontetraene jeg hadde fra før da jeg dro bort i helgen. Men da jeg kom hjem søndagen 13 Nov. hadde den ene Neontetraen mistet fargen på midten, og hadde en bulk innover på seg, og en hun guppy hadde fått en hvir prikk/dått på ryggen bak finnen. Jeg skjekket mye inne på sykdom i akvariet men var ikke helt sikker, så tok bilder og gikk til butikken der jeg kjøpte de.

Neontetraen fikk jeg beskjed om å avlive og guppyen viste de ikke.
1 - Er det noen med erfaring som kan fortelle meg hva som kanskje kan ha skjedde med neontetraen min?

Jeg begynte å skifte ut 20% av vannet hver dag. Hun guppyen med det jeg tror var kan ha vært sopp så ut til å bli bedre for hver dag. Det hvite dotte-aktige forsvant mere og mere, men så for 2 dagen siden fikk hun røde flekker under "huden", og i såret der den hvie dotten hadde vert, gjellende så veldig røde ut også. Jeg fortsatte med vannbytte, og i går spiste og svømte hun rundt med de andre og så mye bedre ut. Men i dag da jeg skrudde på lyset fant jeg henne død
2 - Hva kan dette ha vært?
3 - Skulle jeg ha gjort noe annerledes?
4 - De andre fiskene ser bra ut, men er det noe smittefare der fremdeles?
(Fisken er selvfølgelig fjernet)

har også en hun guppyen til som den samme søndagen bare gjemte seg oppe i vannskorpen og ikke spiste. Etter vannbyttene har hun blit livligere og mer sosial, men ser henne ikke spise særlig, og når hun gjør det ser det ut som om hun ikke klarer, spytter det bare ut igjen.
- Er det noe jeg kan gjøre?

Har også fått guppy yngel på 40-60 stk, som er i samme akvariet, de er 3 dager gamle.
Hvor stort er karet ditt?
Hvor mange fisker har du?

Hvis det er sopp, så kan det behandler med medisinen esha 2000.
Akvariet er på 6oL
Venter på at det på 110L skal bli klart.

Har nå 5 Otto, 4 neontetra, 2 hann guppy og 3 hun guppy.
Men de andre fiskene ser så langt helt fine ut.

Er redd for at hann guppyne skal slite hunene, så skal kjøpe flere hunner i morgen, noe tips om hvor mange jeg burde skaffe? Også skal jeg skaffe meg flere neontetra så de blir en stim på 10, har hørt at det er best for dem?
Du bør finne ut hva som er galt, og ordne det før du kjøper ny fisk.

Dråpetester er lurt å ha. Du nevner NO2 og pH, hvordan har du testet det?
Det er tester jeg kjøpte i dyrebutikken, Ph testen er fra tetra, hvor du tar vann fra akvariet og tar dråper oppe i prøven, og NO2 er det samme men merke et Aqua expert line test.

Det er kun de to jeg har blitt anbefalt av tester så langt, og fikk beskjed om at de jeg har skal være veldig nøyaktige.

Burde jeg skaffe meg flere tester?
(Synes det er veldig dårlig informasjon på dyrebutikken på Oslo City. det jeg vet så langt har jeg her inne fra.)
Du har de 2 testene som er aller mest nødvendige, det skal dyrebutikken du har handlet hos få ros for :o) Kjenner ikke til Aqua line merket, men får tro at den virker.

Fortsett med daglige vannbytter, siden du sa du det så ut som det hjalp. Og prøv en kur med Esha 2000. Denne medisinen dreper ikke filterbakterier, og fungerer mot sopp og infeksjoner.

Tusen takk for tips og hjelp

Vet du hvor jeg kan få kjøpt Esha 2000?

Og event hva dette røde som dukket opp på guppyen etter soppen kan ha vært? har sett ett innlegg med det samme her inne, men også der uten svar på hav dette kan ha vært eller kommet av?
Det røde kan være en infeksjon, og esha 2000 hjelper mot det også. Denne medisinen kan bestilles hos aquamanias, weboo og flere andre nettbutikker. Om den finnes i en dyrebutikk i nærheten av deg vet jeg ikke, men det går ann å ringe og spørre de.

Bare hyggelig å hjelpe :o)

Høres ut som du er godt i gang med akvariehobbyen. Om du trenger litt lesestoff så er det mange fine artikler under akvarieskolen.
Jeg fikk desverre ikke tak i Esha 2000 før først nå her om dagen. Men nå har jeg det.

Men etter at jeg fikk det anbefalt her så gikk jeg rett tilbutikken der jeg kjøpte fisken, men fikk beskjed om at vannbyttet var nok.

Det hele ble bra og virket stabilt igjen, så etter litt kjøpte jeg inn 6 neontetra og 2 hunn guppier. Men da de kom i akvariet mitt slo helvete løs igjen. Denne gangen med finneråte på guppiene og tetraen er jeg ikke sikkerpå. Jeg tok med fisken min tilbake til butikken, de døde, og en guppi som ikke var forsvarlig og la leve, og fikk nye fisk siden det bare hadde gått 2 dager siden jeg hadde kjøpt de der.

Jeg hadde Ph på 7,5 og No2 på 0. I butikken sa det at det stemte på testen i butikken også, men jeg fikk beskjed om at Ph'en var før høy?
Fikk beskjed om å byttet ut 90% av vannet og saltbehanddle igjen, for så vannbytte hver dag til Ph hadde gått ned?

Etter dette døde nesten all neontetra, og en guppi.
Guppiene begynte også å gni seg inntil planter grus og annet innventar, så da jeg endelig fikk Esha 2000 behandlet jeg med en gang, og det ser bra ut igjen. Men vardiene i vannet er latterlige etter det jeg har gjort som butikken sa jeg skulle.

Så hva er idielt for en guppi, med Ph, Gh, kh og varme?

Av hva de sier i butikken og det jeg leser her og finner på nettet blir jeg bare mere og mere forvirret.
Hjelp!?

på forrhånd takk
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap