Syk fisk og guppy med sopp - røde prikker/flekker

Jeg er nybegynner, har hatt akvariet mitt i 3 måneder. Kjøpte meg 5 Otto og 6 Guppy torsdag forrige uke, 10 Nov. NO2 på 0 og Ph på 7,5.

Alt så bra ut med de nye fiskene og de 5 neontetraene jeg hadde fra før da jeg dro bort i helgen. Men da jeg kom hjem søndagen 13 Nov. hadde den ene Neontetraen mistet fargen på midten, og hadde en bulk innover på seg, og en hun guppy hadde fått en hvir prikk/dått på ryggen bak finnen. Jeg skjekket mye inne på sykdom i akvariet men var ikke helt sikker, så tok bilder og gikk til butikken der jeg kjøpte de.

Neontetraen fikk jeg beskjed om å avlive og guppyen viste de ikke.
1 - Er det noen med erfaring som kan fortelle meg hva som kanskje kan ha skjedde med neontetraen min?

Jeg begynte å skifte ut 20% av vannet hver dag. Hun guppyen med det jeg tror var kan ha vært sopp så ut til å bli bedre for hver dag. Det hvite dotte-aktige forsvant mere og mere, men så for 2 dagen siden fikk hun røde flekker under "huden", og i såret der den hvie dotten hadde vert, gjellende så veldig røde ut også. Jeg fortsatte med vannbytte, og i går spiste og svømte hun rundt med de andre og så mye bedre ut. Men i dag da jeg skrudde på lyset fant jeg henne død
2 - Hva kan dette ha vært?
3 - Skulle jeg ha gjort noe annerledes?
4 - De andre fiskene ser bra ut, men er det noe smittefare der fremdeles?
(Fisken er selvfølgelig fjernet)

har også en hun guppyen til som den samme søndagen bare gjemte seg oppe i vannskorpen og ikke spiste. Etter vannbyttene har hun blit livligere og mer sosial, men ser henne ikke spise særlig, og når hun gjør det ser det ut som om hun ikke klarer, spytter det bare ut igjen.
- Er det noe jeg kan gjøre?

Har også fått guppy yngel på 40-60 stk, som er i samme akvariet, de er 3 dager gamle.
Hvor stort er karet ditt?
Hvor mange fisker har du?

Hvis det er sopp, så kan det behandler med medisinen esha 2000.
Akvariet er på 6oL
Venter på at det på 110L skal bli klart.