Esha exit - forventet virkningstid?
Mitt spørsmål er; Når kan man forvente å se bedring (forhåpentligvis) etter oppstart av kur med eSHa Exit mot hvitprikk?
Og. Om jeg må kjøre enda en kur. Når starter jeg opp den? 5 - 6 dager etter oppstarten av første kur?
Bør det da taes et vannbytte først?
Har lest masse her på forumet om Hvitprikk og valgte starte kur med eSHa Exit fredags kveld. Det har gått to døgn - og dose tre er nå hatt i karet.
Jeg ser ingen endring, verken negativt eller positivt så langt.
- Hvordan fisk er det?
*Praktbotia 6 stk, Skjørtetetra 3 stk, 6 norsk flaggtetra
***Det er litt vanskelig å se om alle/fler er smittet. (blanke fisk)***
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
*Botiane fra 6 år til 2 år i alder. Skjørtetetraene er 8 år. Flaggtetraene ca 4 år.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
*ukjent mengde ancistruser (formering!!!!), 4 Prikket knurremaller, 6 stk Siamesisk algeetere, 30 Neontetra
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
*Ja dessverre ......for tre uker siden. Etter mange år som akvarist, uten noen tilfeller av sykdom, fikk også jeg med meg (anntagelig) hjem parasitter etter kjøp av nye fisker i dyrebutikk. Har ikke karantenekar.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
*720 liter,Filterpumpe; Eheim professionel 3 filter 2080. (utvendig)
Fluval 4, innvendig.
(og Luftpumpe; Eheim Air, m/2 uttak.)
Rensing av filter; to ganger i året på eheim pumpa. Matter/medier skylles lett i lunkent vann.(sist i november 2011)
Fluval pumpa som kun er en ekstra "sak" for å gi praktbotiane litt ekstra *"strøm", en gang i måneden.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
*Bytter 30% av vannet minst hver 7- 14 dag.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
*Ingen eller liten endring i adferd. "Kun" at botiane nok klør/irriteres og viser det ved å svømme inntil røtter ol.
En harmonisk gjeng uten særlig konflikter eller uro. Stor plass, mange gjemmsteder.
mvh
takknemlig for råd/tips.
Og. Om jeg må kjøre enda en kur. Når starter jeg opp den? 5 - 6 dager etter oppstarten av første kur?
Bør det da taes et vannbytte først?
Har lest masse her på forumet om Hvitprikk og valgte starte kur med eSHa Exit fredags kveld. Det har gått to døgn - og dose tre er nå hatt i karet.
Jeg ser ingen endring, verken negativt eller positivt så langt.
- Hvordan fisk er det?
*Praktbotia 6 stk, Skjørtetetra 3 stk, 6 norsk flaggtetra
***Det er litt vanskelig å se om alle/fler er smittet. (blanke fisk)***
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
*Botiane fra 6 år til 2 år i alder. Skjørtetetraene er 8 år. Flaggtetraene ca 4 år.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
*ukjent mengde ancistruser (formering!!!!), 4 Prikket knurremaller, 6 stk Siamesisk algeetere, 30 Neontetra
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
*Ja dessverre ......for tre uker siden. Etter mange år som akvarist, uten noen tilfeller av sykdom, fikk også jeg med meg (anntagelig) hjem parasitter etter kjøp av nye fisker i dyrebutikk. Har ikke karantenekar.
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
*720 liter,Filterpumpe; Eheim professionel 3 filter 2080. (utvendig)
Fluval 4, innvendig.
(og Luftpumpe; Eheim Air, m/2 uttak.)
Rensing av filter; to ganger i året på eheim pumpa. Matter/medier skylles lett i lunkent vann.(sist i november 2011)
Fluval pumpa som kun er en ekstra "sak" for å gi praktbotiane litt ekstra *"strøm", en gang i måneden.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
*Bytter 30% av vannet minst hver 7- 14 dag.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
*Ingen eller liten endring i adferd. "Kun" at botiane nok klør/irriteres og viser det ved å svømme inntil røtter ol.
En harmonisk gjeng uten særlig konflikter eller uro. Stor plass, mange gjemmsteder.
mvh
takknemlig for råd/tips.
Postet 04.03.12 kl 22:09
Jeg har hatt et lett angrep av hvitprikk for flere år siden. Da fortsatte jeg med tilsetning av dråper etter dag 3, siden fiskene ikke så ut til å ta skade av medisinen. Den gang hadde også jeg praktbotia i karet, og de tålte medisinen bra. De eneste som døde var noen få guppy, men det var etter at kuren var over. Jeg tror jeg tok et vanlig vannbytte mellom de to kurene, men ikke noe opphold i tid. Det står forresten i bruksanvisningen at man kan fortsette å tilsette dråper etter dag 3, men ikke noe om vannbytte.
Fint at du er tilbake på forumet! Håper du blir kvitt parasittene.
Fint at du er tilbake på forumet! Håper du blir kvitt parasittene.
Postet 05.03.12 kl 12:41
Jeg medisinerte 5 dager pluss at jeg også økte antall dråper pga at jeg hadde ca 8 gh. Tilførte masse oksygen i vannet.
Etter disse 5 dagene så jeg fortsatt noen fisker som hadde kun noen få hvite prikker på seg. Hva i h..... tenkte jeg og begynte å undersøke rundt på nettet. Fant infromasjon om at skjellene til markene kan ligge igjen på fisken slik at det ser ut som at de har prikk. Tok opp en fisk på et vått håndkle og sjekket fisken. Virket som det var kun skjell som satt løst på fisken. Jeg krysset fingre og tær og lot det gå uten mer medisinering
Etter ca en ukes tid var alt tilbake som normalt og ikke en død fisk.
Etter disse 5 dagene så jeg fortsatt noen fisker som hadde kun noen få hvite prikker på seg. Hva i h..... tenkte jeg og begynte å undersøke rundt på nettet. Fant infromasjon om at skjellene til markene kan ligge igjen på fisken slik at det ser ut som at de har prikk. Tok opp en fisk på et vått håndkle og sjekket fisken. Virket som det var kun skjell som satt løst på fisken. Jeg krysset fingre og tær og lot det gå uten mer medisinering
Etter ca en ukes tid var alt tilbake som normalt og ikke en død fisk.
Postet 05.03.12 kl 14:44
Tusen takk Tove og Jarle, for deling av deres erfaringer.
Og veldig koselig å bli husket Tove, enda det er veldig lenge siden jeg har skrevet noe innlegg i forumet!
Jeg forsøker innstille meg på at nå har katastorfen skjedd .... men har jo likevel ærlig talt et lite lite håp om å berge hver eneste fisk...
Det er nå tre døgn siden jeg oppdaget "katastofen".
Alle innbyggere er i live, alle har ennå ganske normal adferd.
Jeg ser prikker overalt. Prøver ikke bli hysterisk.
Men praktbotiane er virkelig ille hardt rammet av prikker. Det er ikke innbilling.
Forventer å finne dem døde når som helst....
Jeg har nå startet gi esha 2000 i kombinasjon med esha exit.
Jeg har løftet utblåserrøret på pumpene godt over vannflata slik at det er god sirkulasjon.
Selv om jeg har lest side opp og side ned - føler jeg fortsatt stor usikkerhet til hvordan jeg skal forholde meg til dette.
Tar gjerne imot fler tips og erfaringer rundt dette med esha exit i forhold til doser og tidsbruk.
Skal for sikkerhets skyld måle gH i kveld - samt rense den lille fluval innvendig pumpa.
Måler "aldri" vannverdier lengre. Gjorde det opp og ned, frem og tilbake i min første tid som akvarist. Alltid var ting i skjønneste orden. Det ble bortlkastede penger og bekymringer fant jeg ut.
Jeg tror valget mitt nå blir å fortsette medisineringen frem til dag fem eller seks.
Deretter tar jeg en større vannbytte med også en lett skylling av filtermediene.
Det siste for å være sikker på god sirkulasjon.
Deretter starter jeg opp på ny kur med esha exit.
Om jeg ennå ikke er kvitt problemet må jeg gå for temperaturkur.
For tar ikke overdrevet medisinering eller temperatur livet av fiskene - så gjør jo parasittene det.
mvh
Og veldig koselig å bli husket Tove, enda det er veldig lenge siden jeg har skrevet noe innlegg i forumet!
Jeg forsøker innstille meg på at nå har katastorfen skjedd .... men har jo likevel ærlig talt et lite lite håp om å berge hver eneste fisk...
Det er nå tre døgn siden jeg oppdaget "katastofen".
Alle innbyggere er i live, alle har ennå ganske normal adferd.
Jeg ser prikker overalt. Prøver ikke bli hysterisk.
Men praktbotiane er virkelig ille hardt rammet av prikker. Det er ikke innbilling.
Forventer å finne dem døde når som helst....
Jeg har nå startet gi esha 2000 i kombinasjon med esha exit.
Jeg har løftet utblåserrøret på pumpene godt over vannflata slik at det er god sirkulasjon.
Selv om jeg har lest side opp og side ned - føler jeg fortsatt stor usikkerhet til hvordan jeg skal forholde meg til dette.
Tar gjerne imot fler tips og erfaringer rundt dette med esha exit i forhold til doser og tidsbruk.
Skal for sikkerhets skyld måle gH i kveld - samt rense den lille fluval innvendig pumpa.
Måler "aldri" vannverdier lengre. Gjorde det opp og ned, frem og tilbake i min første tid som akvarist. Alltid var ting i skjønneste orden. Det ble bortlkastede penger og bekymringer fant jeg ut.
Jeg tror valget mitt nå blir å fortsette medisineringen frem til dag fem eller seks.
Deretter tar jeg en større vannbytte med også en lett skylling av filtermediene.
Det siste for å være sikker på god sirkulasjon.
Deretter starter jeg opp på ny kur med esha exit.
Om jeg ennå ikke er kvitt problemet må jeg gå for temperaturkur.
For tar ikke overdrevet medisinering eller temperatur livet av fiskene - så gjør jo parasittene det.
mvh
Postet 05.03.12 kl 15:33
Endret: 05.03.12 kl 15:34
Jarle FJeg medisinerte 5 dager pluss at jeg også økte antall dråper pga at jeg hadde ca 8 gh.
Anbefaler deg å lese bruksanvisningen på nytt. Overdosering er ikke anbefalt.
Varierende dråpetall gjelder eSHa 2000.
(Og da er det snakk om å doble antall dråper hvis GH er under 4.)
Hvis GH er lavere enn 4dGH, skal den normale 3-dages dosering øges fra 25 til 50 dråper på dag 1 og fra 12 til 24 på dag 2/3.
Postet 05.03.12 kl 16:13
Endret: 05.03.12 kl 16:15
Postet 05.03.12 kl 16:40
Buskiz[QUOTE=Loomis [i]Hvis GH er lavere enn 4dGH, skal den normale 3-dages dosering øges fra 25 til 50 dråper på dag 1 og fra 12 til 24 på dag 2/3.[/i]
Pr 100 lt vann )
Ja dette er det nok mange som ikke får med seg. Dobbel dose betyr altså dobbelt så mange dråper pr dag - og ikke dobbel så lang tid med medisinering.
Selv ville jeg kjørt varmekuren dersom alle fiskene dine "tåler"/kan gå i varme opptil 27 grader, for da tåler de nemlig 32-33 grader ( ideellt sett skal man holde 32.5 for å være på den sikre siden, det må nemlig over 32 for å drepe hvitprikk) Og du må regne med 3 omganger med varmekuren, første kur på ca 5-7 døgn, deretter 3 døgn og så kanskje en tredje kur på 3 døgn til.
Eller rett og slett vurdere om kanskje dine Praktbotia er de viktigste å berge livet på - og kjørt varmekuren for deres skyld. Fisken dør jo uansett kjempefort hvis de ikke får adekvat behandling. Og, noen fiskeraser kan man faktisk ikke se hvitprikk på - de kan ha hvitprikk uten at man ser det på dem. Praktbotia ser man vel lett hvitprikk på siden de er skjelløse og har store finner osv.
Vil og legge til at jeg av en eller annen grunn tror at varmekuren er best i store akvarier og at det også tåles best i større akvarier fra 100 liter og oppover. Kan ikke helt redegjøre for hvorfor jeg føler det slik, men har kanskje noe med surstoffmengden å gjøre. De trenger ekstra mye surstoff under en varmekur.
Postet 05.03.12 kl 16:55
Endret: 05.03.12 kl 16:58
Ja Loomis og Buskiz, jeg er klar over dette med gH og dosering i forhold til denne.
Har lest og lest om temaet her på forumet. Uendelig mange innlegg om hvitprikk.
Så langt har jeg fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke.
Min gH ligger over 4 (normalt) men jeg skal ta en kontrollmåling i kveld.
Har vel ikke fått frem dette, så bra dere trekker det frem.
Men har og lest i forumet at folk har måttet starte på kur nr 2.
Og det er da spørsmålene mine dukker opp om når man kan forvente å se bedring. (etter hvor mange dager)
Og overmedisineringen er jo aldri i utgangspunktet ønskelig, derfor tenker jeg at et kraftig vannbytte er lurt å ta før man starter på en kur nummer 2.
Jeg er også klar over det Jarle skriver om eggskall som kan henge igjen og at man derfor kan tro der ennå er prikker.
Nå ønsker jeg ikke stresse fiskene ved å forsøke fange opp en praktbotia. Å få tak i en praktbotia i et kar på 720 liter, hvor der er tett med røtter og planter = en krevende jakt.
Jeg føler stor usikkerhet forde jeg leser en masse innlegg. Ser at der finnes mange ulike erfaringer/meninger. Har selv aldri opplevd noe sykdom i akvariet før. Har ingen erfaring med medisinering. Og vet derfor ikke helt hvor jeg skal falle ned hen.
Har lest og lest om temaet her på forumet. Uendelig mange innlegg om hvitprikk.
Så langt har jeg fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke.
Min gH ligger over 4 (normalt) men jeg skal ta en kontrollmåling i kveld.
Har vel ikke fått frem dette, så bra dere trekker det frem.
Men har og lest i forumet at folk har måttet starte på kur nr 2.
Og det er da spørsmålene mine dukker opp om når man kan forvente å se bedring. (etter hvor mange dager)
Og overmedisineringen er jo aldri i utgangspunktet ønskelig, derfor tenker jeg at et kraftig vannbytte er lurt å ta før man starter på en kur nummer 2.
Jeg er også klar over det Jarle skriver om eggskall som kan henge igjen og at man derfor kan tro der ennå er prikker.
Nå ønsker jeg ikke stresse fiskene ved å forsøke fange opp en praktbotia. Å få tak i en praktbotia i et kar på 720 liter, hvor der er tett med røtter og planter = en krevende jakt.
Jeg føler stor usikkerhet forde jeg leser en masse innlegg. Ser at der finnes mange ulike erfaringer/meninger. Har selv aldri opplevd noe sykdom i akvariet før. Har ingen erfaring med medisinering. Og vet derfor ikke helt hvor jeg skal falle ned hen.
Postet 05.03.12 kl 16:57
Lillian UlriksenJa Loomis og Buskiz, jeg er klar over dette med gH og dosering i forhold til denne. Har lest og lest om temaet her på forumet. :-) Uendelig mange innlegg om hvitprikk. :-) Så langt har jeg fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke. Min gH ligger over 4 (normalt) men jeg skal ta en kontrollmåling i kveld. Har vel ikke fått frem dette, så bra dere trekker det frem. :-)
KarpediemJa dette er det nok mange som ikke får med seg. Dobbel dose betyr altså dobbelt så mange dråper pr dag - og ikke dobbel så lang tid med medisinering. .
Og bare for å nevne det en gang til. I tilfelle noen overser det punktet i siteringen her.
Dobbel dose gjelder eSHa 2000. (Tråden dreier seg om eSHa Exit.)
Postet 05.03.12 kl 17:10
Endret: 05.03.12 kl 17:12
Takk for innlegget Karpediem.
Som jeg skrev i forgje innlegg, jeg er klar over forholdet mellom gH og dosering.
Jeg er også klar over tre dagers medisinering som det står på bruksanvisningen.
Årsaken til at jeg nå har gitt en fjerde dose (samme mengde som dag 2 og 3) er et valg jeg har tatt etter å ha lest en masse innlegg i forumet om emnet/andres erfaringer. Og at usikkerheten min kommer av alle de ulike erfaringer/meninger.
Temperaturkur er vurdert - og hele tiden under vurdering.
Da jeg ser for meg at det kan være litt vanskelig klare holde tempen på 32 grader - er redd at den ikke skal falle rett under. (som jeg da leser er meget uheldig og har motsatt virkning av målet) Derfor valgte jeg først forsøke kjøre medisinkur. Ja, jeg er villig til "å ofre" noen fisker for å redde praktbotiane.
Det er praktbotiane som er hardest rammet hos meg - iallfall ser det slik ut. Men som jeg skrev i innlegg 1, det er vanskelig å se hvor mange/om alle er smittet. Selv med brillene på. Det er klart det er lettere se udyrene hos praktbotian enn hos den skjellkledde ganske blanke/sølvfargede flaggtetraen.
Hvitprikk har dødelig utgang uten behandling, ja dessverre jeg vet det er slik.
Vet du hva "kjempefort" vil si helt konkret?
Dritten ble oppdaget fredag ettermiddag. Det er nå drøye tre døgn siden. Medisinering startet straks. Men på deisse tre døgn er situasjonen akkurat som den var fredag, ikke bedre, ikke verre.
Derfor var spørsmålet mitt da jeg startet tråden her; Når kan man forvente å se bedring (forhåpentligvis) etter oppstart av kur med eSHa Exit mot hvitprikk?
mvh
Som jeg skrev i forgje innlegg, jeg er klar over forholdet mellom gH og dosering.
Jeg er også klar over tre dagers medisinering som det står på bruksanvisningen.
Årsaken til at jeg nå har gitt en fjerde dose (samme mengde som dag 2 og 3) er et valg jeg har tatt etter å ha lest en masse innlegg i forumet om emnet/andres erfaringer. Og at usikkerheten min kommer av alle de ulike erfaringer/meninger.
Temperaturkur er vurdert - og hele tiden under vurdering.
Da jeg ser for meg at det kan være litt vanskelig klare holde tempen på 32 grader - er redd at den ikke skal falle rett under. (som jeg da leser er meget uheldig og har motsatt virkning av målet) Derfor valgte jeg først forsøke kjøre medisinkur. Ja, jeg er villig til "å ofre" noen fisker for å redde praktbotiane.
Det er praktbotiane som er hardest rammet hos meg - iallfall ser det slik ut. Men som jeg skrev i innlegg 1, det er vanskelig å se hvor mange/om alle er smittet. Selv med brillene på. Det er klart det er lettere se udyrene hos praktbotian enn hos den skjellkledde ganske blanke/sølvfargede flaggtetraen.
Hvitprikk har dødelig utgang uten behandling, ja dessverre jeg vet det er slik.
Vet du hva "kjempefort" vil si helt konkret?
Dritten ble oppdaget fredag ettermiddag. Det er nå drøye tre døgn siden. Medisinering startet straks. Men på deisse tre døgn er situasjonen akkurat som den var fredag, ikke bedre, ikke verre.
Derfor var spørsmålet mitt da jeg startet tråden her; Når kan man forvente å se bedring (forhåpentligvis) etter oppstart av kur med eSHa Exit mot hvitprikk?
mvh
Postet 05.03.12 kl 17:27
Ved hvitprikk bør du fortsette medisinere ca 2 dager etter at symptomene er borte. Følg nøye med, det er alltids en fare for at parasittene dukker opp igjen.
Får et par år siden hadde jeg Chillodonella på guppyer som var vanskelig å bli kvitt. Til slutt gjennomførte jeg en Esha Exit kur i 14 dager med dobbel dose de første dagene. Alle fiskene ble til slutt friske, og ingen så ut til å ta skade av overdoseringen.
Får et par år siden hadde jeg Chillodonella på guppyer som var vanskelig å bli kvitt. Til slutt gjennomførte jeg en Esha Exit kur i 14 dager med dobbel dose de første dagene. Alle fiskene ble til slutt friske, og ingen så ut til å ta skade av overdoseringen.
Postet 05.03.12 kl 17:56
Postet 05.03.12 kl 18:31
Jeg er ingen ekspert på hvitprikk/sykdom, da jeg kun har hatt det en eneste gang tidligere. (Og det tok tid å bli kvitt gitt) Da medisinerte jeg først med dobbel dose i 10 dager uten at det hjalp det minste, og så gikk jeg over på varmekuren og de ble fri for prikker på 3-4 døgn.
Men, hvis du vurderer varmekuren er det viktig at du er helt sikker på at det er hvitprikk eller Oodium (fløyelssyken) og ikke noen annen sykdom. Ellers gjør man bare vondt verre.
Men for å holde temperaturen oppe bør du ha to varmekolber - minst, og de må gå opp til minst 33 grader, helst 36 grader. Det varierer veldig fra kolbe til kolbe, men etter min erfaring må man stille dem inn på 36 grader for å holde tempen på 32-33 grader hvis de er på kun 150 watt, selv om de ellers viser riktig grader i forhold til lavere temperaturer.
Dette er som sagt helt avhengig av hvilken type varmekolbe man har og hvor mange watt de er på.
Du har stort akvarium ser jeg og jeg antar at du har to varmekolber med høy watt i et så stort akvarium (?) Det burde jo holde?
Enda viktigere er det jo å ha et termometer som viser eksakt riktig temperatur :0) Det har jeg erfart at det ikke er en selvfølge. Flere termometre kan vise litt ulikt i mitt akvarium. Det kan skille en hel grad mellom to ulike vanlige termometre.
Men, hvis du vurderer varmekuren er det viktig at du er helt sikker på at det er hvitprikk eller Oodium (fløyelssyken) og ikke noen annen sykdom. Ellers gjør man bare vondt verre.
Men for å holde temperaturen oppe bør du ha to varmekolber - minst, og de må gå opp til minst 33 grader, helst 36 grader. Det varierer veldig fra kolbe til kolbe, men etter min erfaring må man stille dem inn på 36 grader for å holde tempen på 32-33 grader hvis de er på kun 150 watt, selv om de ellers viser riktig grader i forhold til lavere temperaturer.
Dette er som sagt helt avhengig av hvilken type varmekolbe man har og hvor mange watt de er på.
Du har stort akvarium ser jeg og jeg antar at du har to varmekolber med høy watt i et så stort akvarium (?) Det burde jo holde?
Enda viktigere er det jo å ha et termometer som viser eksakt riktig temperatur :0) Det har jeg erfart at det ikke er en selvfølge. Flere termometre kan vise litt ulikt i mitt akvarium. Det kan skille en hel grad mellom to ulike vanlige termometre.
Postet 05.03.12 kl 20:12
Postet 05.03.12 kl 20:32
Postet 05.03.12 kl 22:30
Behandling av hvitprikk
Husk at om du har kullfilter så må dette tas bort under kuren. Kullfilteret fjerner metaller i vannet og medisinene består av dette.
Postet 05.03.12 kl 23:09
Postet 06.03.12 kl 06:15
hadde selv botia som var veldig hart raammet av hvitprikk. Ved behandling av hvitprikk på botia, er det anbefalt å medisinere, jeg medisinerte med esha i ca 8 dager før jeg så forbedring, økte tempen til 28 garder for at hvitprikk syklusen skulle gå fortere, hjelper også å slamsuge for å fjærne egg i sanden og vannbytte hjalp på trivselen til fiskene, selv om mange mener det er mot hensikt pga medisinerigen, men man fjærner jo en del parasitter i vannet.
Postet 06.03.12 kl 14:58
Hei hendal.
Ditt innlegg var innteresagnt. Og gir meg litt håp. Åtte dager før du så resultat. Litt trøst til meg som etter fire doser ikke ser bedring. (men heller ikke forverring)
Det er et ganske konkret svar på spørsmålet mitt; Når kan man forvente å se bedring (forhåpentligvis) etter oppstart av kur med eSHa Exit mot hvitprikk?
I kveld skal jeg ha i dose nr 5. For jeg har jo da også valgt fortsette medisineringen med esha exit. Dag 4 og videre fremover kjører jeg samme dose som dag 2 og 3.
Jeg er fryktelig lysten på å ta et kraftig vannbytte - med slamsuging. Klør i fingrene etter å gi fiskene bedre vann.... Ville gjort det med det samme i denne stund.......men.......da fjerner jeg jo medisin. Nei, ikke noe er galt med vannverdiene men jeg tror at friskt vann er bra. Jeg planlegger ta det fredags kveld - for så fortsette medisineringen. Starte ny kur.
(ville startet ny medisinering egentlig på torsdagen men får ikke ny medisin til da. Bor i "utkant Norge")
Når foretok du vannbytte hendal?
Og hvordan doserte du medisinen i forhold til vannbytte?
Vet du, eller noen, hvor lang tid det tar til parasittens "eggskall" faller av fisken etter klekking?
Det siste spørsmålet lurer jeg litt på for jeg vet ikke, kanskje er det innbilling ..... men den botian som er hardest angrepet (den eldste og største) synes jeg liksom har litt endring i prikkene i dag. Vanskelig å forklare det .... men prikkene har blitt litt mer "3d" aktig. Som om de "kommer litt ut fra kroppen" liksom. Idiotisk beskrevet kanskje. Og den første tanken som slår meg er at dette kan være eggskall jeg har lest om.
Har bare sett bildet av hvitprikk på fisker men ikke av disse skallene.
Også interesagnt det du skriver om temperaturen. Du framprovoserte parasittenes formering. Om jeg tørr gå på den, nei se det vet jeg ikke. Men forstår tanken din.
Temperaturkur på 32 grader surrer i bakhodet mitt hele veien. (da uten medisiner)
Er engstelig for å kjøre den (de første dagene) da jeg er urolig for ikke stabil temperatur (at den vill falle litt under). Jeg må starte en slik kur i forbindelse med helg - jeg er jo yrkesaktiv og kan ikke sitte hjemme og vokte temperaturen heller. Men med oppstart på en fredag kan jeg bruke helga på å følge med om jeg klarer stabilisere tempen i karet på 32 grader.
Jovisst er det termostat på varmekolbene - men jeg stoler ikke hundre prosent på at de vil klare jobben hundre prosent nøyaktig.
mvh
Ditt innlegg var innteresagnt. Og gir meg litt håp. Åtte dager før du så resultat. Litt trøst til meg som etter fire doser ikke ser bedring. (men heller ikke forverring)
Det er et ganske konkret svar på spørsmålet mitt; Når kan man forvente å se bedring (forhåpentligvis) etter oppstart av kur med eSHa Exit mot hvitprikk?
I kveld skal jeg ha i dose nr 5. For jeg har jo da også valgt fortsette medisineringen med esha exit. Dag 4 og videre fremover kjører jeg samme dose som dag 2 og 3.
Jeg er fryktelig lysten på å ta et kraftig vannbytte - med slamsuging. Klør i fingrene etter å gi fiskene bedre vann.... Ville gjort det med det samme i denne stund.......men.......da fjerner jeg jo medisin. Nei, ikke noe er galt med vannverdiene men jeg tror at friskt vann er bra. Jeg planlegger ta det fredags kveld - for så fortsette medisineringen. Starte ny kur.
(ville startet ny medisinering egentlig på torsdagen men får ikke ny medisin til da. Bor i "utkant Norge")
Når foretok du vannbytte hendal?
Og hvordan doserte du medisinen i forhold til vannbytte?
Vet du, eller noen, hvor lang tid det tar til parasittens "eggskall" faller av fisken etter klekking?
Det siste spørsmålet lurer jeg litt på for jeg vet ikke, kanskje er det innbilling ..... men den botian som er hardest angrepet (den eldste og største) synes jeg liksom har litt endring i prikkene i dag. Vanskelig å forklare det .... men prikkene har blitt litt mer "3d" aktig. Som om de "kommer litt ut fra kroppen" liksom. Idiotisk beskrevet kanskje. Og den første tanken som slår meg er at dette kan være eggskall jeg har lest om.
Har bare sett bildet av hvitprikk på fisker men ikke av disse skallene.
Også interesagnt det du skriver om temperaturen. Du framprovoserte parasittenes formering. Om jeg tørr gå på den, nei se det vet jeg ikke. Men forstår tanken din.
Temperaturkur på 32 grader surrer i bakhodet mitt hele veien. (da uten medisiner)
Er engstelig for å kjøre den (de første dagene) da jeg er urolig for ikke stabil temperatur (at den vill falle litt under). Jeg må starte en slik kur i forbindelse med helg - jeg er jo yrkesaktiv og kan ikke sitte hjemme og vokte temperaturen heller. Men med oppstart på en fredag kan jeg bruke helga på å følge med om jeg klarer stabilisere tempen i karet på 32 grader.
Jovisst er det termostat på varmekolbene - men jeg stoler ikke hundre prosent på at de vil klare jobben hundre prosent nøyaktig.
mvh
Postet 06.03.12 kl 16:36
Jeg føler med deg. Sykdom i akvariet er liksom et mareritt man ikke ønsker å oppleve igjen.
Nå har jeg selv for lengst gått til innkjøp av et stort forstørrelsesglass med lys på - for å sjekke fiskene mine nøye Kjøp et slikt på feks Enklereliv butikken etc. Det er sånn som gamle folk kjøper, som de bruker til å lese avisen med :0)
Da ser man litt tydeligere om fiskene har noe på huden osv.
Nå har jeg selv for lengst gått til innkjøp av et stort forstørrelsesglass med lys på - for å sjekke fiskene mine nøye Kjøp et slikt på feks Enklereliv butikken etc. Det er sånn som gamle folk kjøper, som de bruker til å lese avisen med :0)
Da ser man litt tydeligere om fiskene har noe på huden osv.
Postet 06.03.12 kl 18:25