Organismer i vannet?

Hei. Jeg har ett lite karanteneakvarium på 25 liter som alltid står og surrer ved siden av hovedakvariet. Der har jeg en innvendig liten pumpe, lys, noen få planter, en trerot og noen få snegler. Det har gått jevnt i flere år, og jeg bruker det kun ved nyinnkjøp eller syke fisker.

Nå oppdaget jeg noe som skjedde i karanteneakvariet i fjor vår også, et par dager etter delvannbytte. Jeg ser masse tynne, nesten gjennomsiktige trådlignende marker på ca. 5 mm lengde som beveger seg livlig på glassveggene, noen små, hvite 1 mm runde dyr som svømmer fritt i vannet med hoppende bevegelser, og små hvite 2 mm lange litt tykkere marker som kryper på glassveggen.

Hva kan disse organismene være? Hvor kom de fra? Hvordan blir jeg kvitt dem? Kan de skade fiskene mine? Bortsett fra en kardinaltetra som har et sår etter en hissig diskusjon med en kamerat, kan jeg ikke se noen sykdomstegn, men bedre føre var!

Dere spør ofte om hvordan akvariene er, så her er full info:
Mitt hovedakvarium er et Juwel akravie på 70 liter, som har vært i gang siden 2004.

I vinter har det lille karanteneakvariet vært mer i bruk enn noen gang før: Jeg har de siste årene kun hatt noen få guppy fra eget oppdrett, to store botiaer som jeg har hatt i ca. 10 år og en ancistrus hunn som jeg har hatt i 5 år, og nesten ingen planter. Botiaene ødela alle planter og drepte småfisk. I juleferien sluttet plutselig forautomaten å virke, og da drepte botiaene nesten alle guppyene til det bare var en stor hunn igjen.

Jeg har hatt lite sykdom i akvariet i mange år, og karanteneakvariet har kun vært brukt til et mini snegleoppdrett (det gikk sakte, så botiane fikk bare sneglesnacks en gang i måneden) og noen få planter til dyrkning.

Ved nyttår fikk jeg to guppyer fra en venn som skulle slutte med akvarier. Like etter fikk alle hvitprikksyke, og botiaene døde. De andre fiskene hadde få symptomer. Botiaene har vært mest inni en stor trerot de siste årene (nattaktive) og var fulle av hvite flekker før jeg så at en guppi klødde seg litt. Botiaene døde dagen etter, de andre overlevde.

Jeg renset hovedakvariets filter og tok delvannbytte, behandlet de andre fiskene med Sera-medisin og lot alt stabilisere seg i en måned.

Så kjøpte jeg en del nye planter (endelig kan jeg ha planter som ikke blir ødelagt, jippi!), og i løpet av februar kjøpte jeg inn nye fisker som jeg har drømt om lenge (ventet pga botia"haiene") - et par sommerfuglchiclider, et par dverggurami, 12 kardinaltetraer, to guppy hanner og en ancistrus hann. Fra før hadde jeg tre guppy hunner og en ancistrus hunn.

For tre uker siden ble det en sprekk i silikonen i hovedakvariet, så både de nye og gamle fiskene i full fart ble flyttet til det lille akvariet (jeg byttet da ut halvparten av vannet med vann fra hovedakvariet så de fikk "kjent" vann), og flyttet over de to beste akvariedekorasjonene så de kunne skjule seg. De var der i 2 1/2 uke mens jeg reparerte hovedakvariet og fikk satt det igang igjen med planter (plantene og filteret ble oppbevart i vann en uke mens jeg limte akvariet og silikonen tørket).

Jeg foretok delvannbytte en gang i uken i det lille akvariet, og skyllet gjennom filteret i rennende kaldt vann for synlig grums. Det gikk nemlig nesten tett etter en uke med så mange fisker i. De to guppyhannene og 4 kardinaltetraer døde i denne perioden uten synlig årsak, men jeg så at de kranglet mye.

En kardinaltetra som kranglet veldig mye fra jeg kjøpte dem, har i 6 uker hatt ett utstående øye, en hvit flekk ved munnen og en halv finne, men den virker fortsatt like sprek. Vannverdiene så hele tiden fine ut.

Alle fiskene ble så flyttet tilbake til hovedakvariet på fredag i forrige uke, og jeg renset det lille karanteneakvariet og byttet 1/3 vann. I dag så jeg disse rare organismene i det lille akvariet, og lurer veldig på hva det er! Kan ikke se noe i det store. Skal prøve å få tatt bilde av dem, men har bare mobilkamera.
Takk for fine lenker, ja, det er nok planarier - hadde aldri hørt om dem før. Flytter over noen sultne fisker, så får de ta jobben!
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap