Tetra test gh

Hvordan fungerer den ?
Ta 5 ml akvarievann i pøveglasset, og drypp i 1 dråpe om gangen inntil vannet skifter farge fra rød til grønn. Antall drypp tilsvarer din GH.
Janne
Ta 5 ml akvarievann i pøveglasset, og drypp i 1 dråpe om gangen inntil vannet skifter farge fra rød til grønn. Antall drypp tilsvarer din GH.

Takk for svar

men om jeg ikke klarer å få grønn (rød får jeg heller ikke) farge men at den er brungul grønnlig ??
Fargenyansen kan sikkert variere noe. Det viktigste er at du ser en tydelig fargeforandring
har akkurat samme problemet og jeg tror det kan være at den rett og slett har gått ut på dato? ny er i posten,sier ifra om jeg får et annet resultat.
Hydrocynus
har akkurat samme problemet og jeg tror det kan være at den rett og slett har gått ut på dato? ny er i posten,sier ifra om jeg får et annet resultat.

OK - vet ikke hvor gammel min test er fordi den fulgte med på et akvariekjøp, men kan godt være den er gammel, finner ingen holdbarhetsdato, ..........
Tetra har dessverre ikke holdbarhetsdato på testene sine, men jeg har aldri hatt problemer med GH KH og pH tester derfra selv om jeg har hatt dem lenge. Hos meg blir de forresten aldri mer enn 1 år.

Det kan jo hende at det ikke finnes hardhetsdannende stoffer i kranvannet ditt, og da blir prøven naturligvis grønn ved første dråpe.

Tove H
Tetra har dessverre ikke holdbarhetsdato på testene sine, men jeg har aldri hatt problemer med GH KH og pH tester derfra selv om jeg har hatt dem lenge. Hos meg blir de forresten aldri mer enn 1 år. Det kan jo hende at det ikke finnes hardhetsdannende stoffer i kranvannet ditt, og da blir prøven naturligvis grønn ved første dråpe.

1 år er jo ikke noe, men for alt jeg vet kan det ha ligget i flere år for tror ikke/vet
han jeg kjøpte akvariet hos hadde brukt tid på det i det hele tatt.

men nå er saken slik at det er 4 ml vann i reagensrøret og har sikkert hatt 20 dråper (begynte så smått igår, men skjønte ikke bruken) og vannet er gulbrunt karryfarget... ikke grønt, regner med at når dere skriver GRØNT så mener dere grønt ...
det er gulig enten jeg har 1 eller 20 dråper med andre ord .............
Jepp!,den nye testen starta på rød og gikk over til grønn på 9 dråper.
Den gamle testen blei bare mere og mere gul,så det er nok bare å kjøpe en ny en.
Mest sannsynlig er det slik som Tove sier; det blir grønt/gult ved første dråpe. I Norge har vi generelt svært bløtt vann, og kranvannet de fleste steder er tilnærmet lik null. Har du brønnvann kan det være annerledes.
Hydrocynus
Jepp!,den nye testen starta på rød og gikk over til grønn på 9 dråper. Den gamle testen blei bare mere og mere gul,så det er nok bare å kjøpe en ny en.

OK da er den gått ut på dato rett og slett .... *løperogkjøpernytest*
Tilfeldig bekjentskap
© Kjartan Flatråker
Reklame for plussmedlemskap