Nybegynner med hvitprikk/sopp på guppy?? to døde idag :(

Den 24 eller 26 juli ble akvarie fylt med vann og skulle stå i 4 uker før fisker fikk flytte inn.

Den 25 august leverte jeg vanntest på dyrebutikken, 0 nitrit og litt høy ph. mellom 7 og 8.
Dermed fikk 2 guppy huer og 1 guppy han ha innflytningsfest.
Siden jeg leste at en bør ha 3 huer pr han fikk en fisk til flytte inn tirsdagen etter.
Etter en uke leverte jeg ny vannprøve. Samme resultat.

Tidligere denne uka merket jeg at den ene guppy hua virka litt rar og i dag tidlig fant jeg den død..
Så ikke helt ut som hvitprikksyke, men den var litt rar på finnene... Samtidig hadde hun trukket opp den finnen under magen slik at hun ligna en han..

Nå døde en til på samme måte. Det gikk raskt..

Så nå gjenstår en han og en hu..

Hva gjør jeg nå...?

Skal jeg la dem gå alene, for å se hvordan det går?
Eller skal jeg kjøpe nye hunner slik at ikke den ene som er igjen blir stresset ihel av hannen?

Det var ikke så lett med oppstart av akvarie som jeg håpet på...

Jeg prøver å starte på tempraturkur, så jeg har satt opp termometeret så godt jeg kan. Men siden jeg ikke vet om det er hvitprikksyke, så er det kanskje ikke så lurt?
kjøp noe annet enn Guppy. De bare dør om du ikke har riktig forhold...

Det var jo dumt.

Det begynner å minke med fisk jeg kan ha da..
Jeg er totalt nybegynner, så tenkte jeg skulle ha selskapsakvarie og ikke kjøre på en enkelt art.

Molly blir raskt syk med sopp/hvitprikk.
Sverddrage er for stor til 110 liter.
Neon og kardinal tetra er hvis også sarte arter.
Guppy er også vannskelig? Trodde de skulle være skikkelig enkle..

Vet at det finnes 1000-vis av arter en kan ha. Men jeg begynner å bli forvirret.. For det er ikke mye hjelp å få i dyrebutikkene rundt her
Skal jeg bytte mer en 30% vann?
kanskje opp til 60%?
30% vann burde holde for bytte. Med mindre det er mistanke om noe er gale, da kan du kanskje bytte et par ganger i uken.

Hva med en Ancistrus? De skal ha en temperatur på 20-30 grader, og PH mellom 6 - 8. Så de er ikke så vanskelig å holde. De er også utrolig gøy.

En annen fin stimfisk er Kileflekkrasbora. Jeg har selv en stim med disse. Den "rustne" fargen de får blir veldig pen.
Guppy kan være en vanskelig fisk ja, spesielt når en kjøper direkte fra butikk. Det beste er nok å kjøpe privat her på forumet. Hva med Endlers Guppy da? Selv kjøpte jeg den privat, og har hatt minimalt med dødsfall.
Hvor kjøper man på dette forumet?
Jeg er ikke helt kjent her ennå.
Tusen takk for gode tips.

Jeg skal ha meg en ancistrus ja. Men ble anbefalt å vente med disse til akvarie hadde stått en stund med "vanlig" fisk i.

Skal også ha meg en slag av stimfisk. Nå får vi se om de to siste overlever først..

Det lover bra til nå, men de får stå en uke i karantene før nye inflyttere kommer til..
Lene Henriksen
Hvor kjøper man på dette forumet? Jeg er ikke helt kjent her ennå.

Du finner kjøp og salg på toppen av siden med navn "Rubrikk".
Heihei, og velkommen til en flott hobby :o)

Leit at du har fått en trist start, for du har gjort veldig mye riktig.

Først og fremt, her finner du mange fine artikler som du gjerne kan titte på.

Hvordan testet dyrebutikken vannet? Med dråper eller med strips ? Jeg vil anbefale deg å kjøpe noen dråpetester, test for nitritt (NO2) ammoniakk (NK4) og pH er de aller viktigste. Testet dyrebutikken for KH og GH også?

Som det har blitt nevnt, mange butikkguppy er dessverre skrøpelige. Men se under Rubrikker om det er noen i ditt område som skal selge fisk. Er du usikker om de passer for ditt kar, så spørr gjerne her på forumet.

Platy er en fin, fargerik og enkel fisk som jeg anbefaler til nybegynnere. I likhet med guppy får de også levende unger, og det er jo morsomt.

Du må gjerne ta bilde av karet ditt og legge det ut her :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Grrrotle
Reklame for plussmedlemskap