Hvitprikk
Hei .Har fått hvitprikk i karet og trenger gode råd her.Aldri hatt sykdom i akvariet før. Aner ikke hvordan dette er gått til,men mange av fiskene har hvertfall fått dette nå. Selv en sølvhai er full av "melisdryss".
Leser her inne at en varmekur skal gjøre susen,havsalt...vannskifte..Vel,jeg vet ikke hva som er best.Trenger gode råd fort nå
Leser her inne at en varmekur skal gjøre susen,havsalt...vannskifte..Vel,jeg vet ikke hva som er best.Trenger gode råd fort nå
Postet 31.12.12 kl 08:06
Postet 31.12.12 kl 10:22
Postet 31.12.12 kl 10:36
Postet 31.12.12 kl 14:37
Postet 31.12.12 kl 14:51
Postet 31.12.12 kl 15:02
JoakimVarmekur funker. Sett varmekolben på 32 grader og sørg for god lufting av karet under behandlingen, så bør det gå greit. La stå en ukes tid. Veldig syke fisk kan bukke under, men varme er raskt og ikke noe de kan være immune mot såvidt jeg vet.
Jeg sliter også med hvitprikk i guppykaret mitt.så jeg har satt på varmebehandling (32grader) i karet og har masse luft. Men jeg synes og ha lest en annen plass at jeg ikke skulle ha varmebehandlingen mer en 48 timer... så det jeg lurer på er går det bra og ha på kuren lenger om gangen for og være sikker på at hvitprikken forsvinner?
Postet 31.12.12 kl 15:10
Jani FerrariJeg sliter også med hvitprikk i guppykaret mitt.så jeg har satt på varmebehandling (32grader) i karet og har masse luft. Men jeg synes og ha lest en annen plass at jeg ikke skulle ha varmebehandlingen mer en 48 timer... så det jeg lurer på er går det bra og ha på kuren lenger om gangen for og være sikker på at hvitprikken forsvinner?
Hvitprikk har en inkubasjonstid på 3 dager om jeg ikke husker feil, så med 48 timer risikererer du å ikke ha fått tatt kverken på alle. Ang. antall dager så må du se an litt på fiskene dine; de fleste fisker har ikke problemer med temperaturen så lenge det er nok oksygen i vannet, men fisker som er veldig svekket og enkelte fiskearter kan få problemer. Viktig derfor å observere fiskene godt under behandling.
Postet 31.12.12 kl 15:14
JoakimSett varmekolben på 32 grader og sørg for god lufting av karet under behandlingen, så bør det gå greit. La stå en ukes tid.
Det er veldig viktig å få temperaturen godt over 32 grader, og holde den der i mer enn ca 48-72 timer skal ikke være nødvendig.Tempen bør økes i løpet av maks 12 timer. Deretter senkes temperaturen til 28 grader med kaldvannsbytte kombinert med en real slamsuging. Veldig ofte må man gjenta denne prosessen for å kverke alle parasittene
Postet 31.12.12 kl 16:30
Inaktiv bruker
Mens vi er inne på hvitprikk, noen som vet om esHa exit fungerer bedre på enkelte fiskearter enn andre?
Min erfaring: Da svigermor hadde hvitprikk i sommer, så medisinerte jeg karet for henne, tok en real slamsuging og fylte på vann igjen, tilsatte medisin, fulgte instruksene, dag to prikkene borte på ciklidene og neontetra, men sverddragerne var prikkete, (hun har fiskesuppe og det har jeg forklart veldig nøye.) dag tre fortsatt noen prikker på sverdene, men dagfire, borte. Men det rare var at ciklidene og neontetra var mest angrepet.
Min erfaring: Da svigermor hadde hvitprikk i sommer, så medisinerte jeg karet for henne, tok en real slamsuging og fylte på vann igjen, tilsatte medisin, fulgte instruksene, dag to prikkene borte på ciklidene og neontetra, men sverddragerne var prikkete, (hun har fiskesuppe og det har jeg forklart veldig nøye.) dag tre fortsatt noen prikker på sverdene, men dagfire, borte. Men det rare var at ciklidene og neontetra var mest angrepet.
Postet 31.12.12 kl 18:24
Postet 31.12.12 kl 22:29
Marit W GrøttemHar fått opp temperaturen her....men god lufting sier dere? Mener dere å ta lokket til side? Tenker litt på katten som støtt sitter å håper på en lettvint lunsj :(
Når temperaturen i vannet økes, så reduseres oksygenmengden i vannet. Bruk derfor luftepumpe med luftestein eller sørg for ekstra god sirkulasjon i vannoverflaten. Observér fiskene ofte.
Janne...og holde den der i mer enn ca 48-72 timer skal ikke være nødvendig. ... Veldig ofte må man gjenta denne prosessen for å kverke alle parasittene :)
Du motsier deg litt her. Om man må repetere prosessen er det fordi man ikke har kjørt lang nok kur til å ta alle parasittene. Jeg mener derfor det er bedre å kjøre én litt lengre kur enn å kjøre to kortere separate kurer. Om man har fisk som er spesielt følsomme for høye temperaturer må man være litt forsiktig - da er kanskje medisin et bedre alternativ. Min erfaring er at de fleste fisk tåler fint én uke i varmt vann.
Postet 01.01.13 kl 03:22
Postet 01.01.13 kl 12:10
Inaktiv bruker
Jani Ferraritakk for svar. :) då kjøre eg på med varmebehandlingen i ei uka. guppy e vel nokså hardføre fisk og tåle denne varmebehandlingen :)
Hm, vet ikke akkurat om jeg vil kalle Guppy hardfør, iallefall ikke gjennomsnittlig. Det er vell en av de mest utavlete fiskene, men de tåler jo ganske høy temp.
Postet 01.01.13 kl 12:14
Jeg har også skrudd opp temperaturen. Jeg er ikke sikker på om kolben vil helt opp på 32, men vi får se. Dyrebutikken anbefalte salt og 28 grader, men jeg har jo snegler...? Jeg puttet oppi bare litt salt i går, usikker på grunn av sneglene.
Men prikken har falt av, og fremdeles er ingen prikker å se på noen av de andre - kan det bety at angrepet er over?
Men prikken har falt av, og fremdeles er ingen prikker å se på noen av de andre - kan det bety at angrepet er over?
Postet 01.01.13 kl 13:46
SeahorseMen prikken har falt av, og fremdeles er ingen prikker å se på noen av de andre - kan det bety at angrepet er over?
Èn av de største feilene man gjør ved behandling av hvitprikk er å avslutte behandlingen for tidlig.Du må huske at parasitten kan svømme rundt i akvariet noen dager uten vert, så du bør behandle minst tre dager etter du ser siste prikk forsvinne.
Postet 01.01.13 kl 13:49
SeahorseMen prikken har falt av, og fremdeles er ingen prikker å se på noen av de andre - kan det bety at angrepet er over?
Nei, du er ikke trygg, dessverre. Hvitprikk-parasitten gjør sånt, når de driver og formerer seg.
Les denne tråden og denne artikkelen om hvitprikk. Det står veldig mye bra forklart her på forumet om hvordan parasitten lever og formerer seg.
Her er et sitat fra en tråd der jeg tidligere har svart ang. hvitprikk og varmekur:
"Hvitprikk er en veldig vanlig sykdom, og heldigvis en av de letteste sykdommene å bli kvitt også. Det er ikke sikkert du mister en eneste en av fiskene dine.
Jeg har vel kun mistet en fisk eller to en eller to ganger under angrep av hvitprikkparasitten. Og utbruddet av hvitprikk, det har alltid, alltid skjedd i løpet av 8 til 15 dager etter innsetting av ny fisk. Heldigvis bruker jeg karantenekar.
Som du skjønner, et karantene-kar er en billig forsikring mot at hele akvariet blir rammet. Karantenekaret trenger hverken være dyrt eller fancy innredet, det er snakk om et midlertidig opphold for fiskene i MINST to uker, helst tre uker (eller mer om du kan). Iflg. min erfaring er det for lite med to uker, da hvitprikkparasitten har slått ut på dag 15 hos meg ved minst et par tilfeller.
Men det er jo mange sykdommer man vil unngå, ikke bare hvitprikk. Jeg kjører karantene i mange uker jeg
Jeg har kjørt varmekur på fisk i karantene flere ganger, og har da beholdt jeg temperaturen på 32 C i fem døgn. Så byttet jeg 50 % av vannet og i den forbindelse slamsugde jeg skikkelig godt (for å få opp egg av parasitten som ligger i grusen). Så var det to dager med normal temperatur, og deretter et sikkerhets-døgn til med høy temperatur.
Hvitprikksymptomene har forsvunnet allerede etter et døgn, men det er veldig viktig å ikke tro da at sykdommen er borte! Det er viktig å fullføre en kur, uansett om det er med medisiner eller varme, for å få has på alt.
NB! VIKTIG:
Så varmt vann som 32 C holder på veldig lite oksygen. Det er derfor svært viktig at du tilfører ekstra lufting av vannet, slik at fiskene ikke dør av oksygenmangel istedet. Det kan være økt bevegelse i vannskorpa ved hjelp av justering av filterutblåset, eller innsetting av en luftestein koblet til en luftpumpe som står på full guffe. "
Postet 01.01.13 kl 14:39
Endret: 01.01.13 kl 14:46
Joakim[QUOTE=Seahorse] Men prikken har falt av, og fremdeles er ingen prikker å se på noen av de andre - kan det bety at angrepet er over?
Èn av de største feilene man gjør ved behandling av hvitprikk er å avslutte behandlingen for tidlig.Du må huske at parasitten kan svømme rundt i akvariet noen dager uten vert, så du bør behandle minst tre dager etter du ser siste prikk forsvinne.
Eggene drepes heller ikke av tempraturen, disse har etter hva jeg kan huske opptil 7 dagers klekke tid.Parasittene dør da etter klekking og før de får funnet et vertsdyr.
Postet 01.01.13 kl 14:42
Iflg WIkipedia har hvitprikkparasitten en livssyklus på 5 dager ved 27°C. Den går fortere jo høyere temperaturen er. Og motsatt. Ved 21°C sier samme kilde at livssyklusen kan bli så lang som fire uker!
Man skal ikke stole 100% på Wikipedia i et og alt, hehe, men det stemmer bra med det jeg har lest tidligere andre plasser.
Mer nyttig info fra en artikkel på Aquahobby.com:
"It has been found that Ich does not infect new fish at 29.4°C/85°F (Johnson, 1976), stops reproducing at 30°C/86°F (Dr. Nick St. Erne, DVM, pers. comm.), and dies at 32°C/89.5°F (Meyer, 1984), [1] "
Man skal ikke stole 100% på Wikipedia i et og alt, hehe, men det stemmer bra med det jeg har lest tidligere andre plasser.
Mer nyttig info fra en artikkel på Aquahobby.com:
"It has been found that Ich does not infect new fish at 29.4°C/85°F (Johnson, 1976), stops reproducing at 30°C/86°F (Dr. Nick St. Erne, DVM, pers. comm.), and dies at 32°C/89.5°F (Meyer, 1984), [1] "
Postet 01.01.13 kl 14:49
Endret: 01.01.13 kl 14:54
Takk for svar, snille, flinke mennesker.
Nå har jeg fått temperaturen opp på 32 grader, men lyset på kolben var fortsatt på, altså fortsatte den å varme opp vannet. Jeg ble redd for at det skulle bli for varmt for fiskene eller sneglene, så jeg skrudde den ned til termostaten sluttet å lyse. Håper den dermed holder seg på 32 grader.
Hvor varmt vann tåler de? Jeg har mollyer med fem dager gammel yngel, to halvsmå ancistruser og noen eplesnegler.
Er det viktig for behandlingen at temperaturen er helt konstant? Eller vil det være mulig å skru ned temperaturen litt om natten og når jeg ikke er hjemme? Jeg stoler ikke helt på kolben.
Utifra Monas innlegg skulle man tro at det holdt å få temperaturen opp på 32 grader en kort stund (slik at prikkene dør), og så holde den på 30 noen dager, til alle prikker som klekkes i løpet av de neste dagene (forutsatt at eggene klekkes etter en dag eler to) er døde uten å ha fått formert seg?
Nå har jeg fått temperaturen opp på 32 grader, men lyset på kolben var fortsatt på, altså fortsatte den å varme opp vannet. Jeg ble redd for at det skulle bli for varmt for fiskene eller sneglene, så jeg skrudde den ned til termostaten sluttet å lyse. Håper den dermed holder seg på 32 grader.
Hvor varmt vann tåler de? Jeg har mollyer med fem dager gammel yngel, to halvsmå ancistruser og noen eplesnegler.
Er det viktig for behandlingen at temperaturen er helt konstant? Eller vil det være mulig å skru ned temperaturen litt om natten og når jeg ikke er hjemme? Jeg stoler ikke helt på kolben.
Utifra Monas innlegg skulle man tro at det holdt å få temperaturen opp på 32 grader en kort stund (slik at prikkene dør), og så holde den på 30 noen dager, til alle prikker som klekkes i løpet av de neste dagene (forutsatt at eggene klekkes etter en dag eler to) er døde uten å ha fått formert seg?
Postet 01.01.13 kl 22:13
Endret: 01.01.13 kl 22:17