Kardinaltetra massedød
Hei, I går kveld så jeg tegn til hvitprikk på et par av Kardinaltetraene mine. I dag skulle jeg ut å kjøpe medisin men når lyset gikk på i dag var alle 20 kardinaltetraene døde?
De lå døde på hornblad plantene med noe som lignet en stor bomullsdott rundt hver og en av dem, hadde også 3 neontetra som gikk med denne stimen, de levde men pustet veldig raskt og en av dem hadde tegn til hvite prikker så jeg avlivte dem.
Alle de andre fiskene ser ut til og ha de fint, ingen tegn til prikker eller rask pusting.
Så spørsmåle mitt er dreper hvitprikk så raskt? Sist jeg hadde hvitprikk i et av karene overlevde all fisk selv om jeg ikke startet behandling før det hadde gått 3 dager siden jeg oppdaget de.
Og hva gjør jeg nå for og redde resten av fiskene? De ser jo ikke ut til å være påvirket i det hele tatt?
De lå døde på hornblad plantene med noe som lignet en stor bomullsdott rundt hver og en av dem, hadde også 3 neontetra som gikk med denne stimen, de levde men pustet veldig raskt og en av dem hadde tegn til hvite prikker så jeg avlivte dem.
Alle de andre fiskene ser ut til og ha de fint, ingen tegn til prikker eller rask pusting.
Så spørsmåle mitt er dreper hvitprikk så raskt? Sist jeg hadde hvitprikk i et av karene overlevde all fisk selv om jeg ikke startet behandling før det hadde gått 3 dager siden jeg oppdaget de.
Og hva gjør jeg nå for og redde resten av fiskene? De ser jo ikke ut til å være påvirket i det hele tatt?
Postet 02.05.13 kl 14:20
Har hatt hvitprikk og ingen av mine døde, og syns det høres veldig merkelig ut at så mange fisker plutselig skal dø natten over.
Om du har hvitprikk eller noe annet som f.eks. sopp eller Oodinium (fløyelssyke) så må du medisinere hele karet og de fiskene som allerede er det. Selv om dem ikke viser tegn til sykdom enda så er dem garantert smittet.
At 20 stk dør over natten tyder nesten på en eller annen forgiftning ville jeg ha sagt. Selv om dem er syke av hvitprikk eller noe annet som er mindre skadelig.
Sjekk nitrit og andre viktige verdier.
Om du har hvitprikk eller noe annet som f.eks. sopp eller Oodinium (fløyelssyke) så må du medisinere hele karet og de fiskene som allerede er det. Selv om dem ikke viser tegn til sykdom enda så er dem garantert smittet.
At 20 stk dør over natten tyder nesten på en eller annen forgiftning ville jeg ha sagt. Selv om dem er syke av hvitprikk eller noe annet som er mindre skadelig.
Sjekk nitrit og andre viktige verdier.
Postet 02.05.13 kl 14:32
Jeg har aldri hørt om en sykdom som dreper masse fisk så fort, hverken hvitprikk eller noen andre. Du kan ha hvitprikk eller en soppinfeksjon i tillegg men det må være noe annet som dreper dem.
Så det første jeg ville gjort var å teste vannet for alt mulig, pH, nitritt og ammoniakk i første omgang, men ellers alt som du har mulighet til å teste for og sjekket temperaturen også.
Og jeg hadde brukt litt filteguffe fra et friskt akvarie også, før jeg eventuelt begynte å medisinere, i tilfellet noe har skjedd med filterbakteriene dine.
Så det første jeg ville gjort var å teste vannet for alt mulig, pH, nitritt og ammoniakk i første omgang, men ellers alt som du har mulighet til å teste for og sjekket temperaturen også.
Og jeg hadde brukt litt filteguffe fra et friskt akvarie også, før jeg eventuelt begynte å medisinere, i tilfellet noe har skjedd med filterbakteriene dine.
Postet 02.05.13 kl 15:10
Har kun 6 in 1 strips tester tilgjengelig akkurat nå men ingen ting har forandret seg fra jeg sjekket sist uke,
No 3 = 0
No 2 = 0
Gh = >4*d
KH = mellom 3 og 6*d
PH = 6
CI 2 = 0
Temperaturen ligger stabilt på 27 grader
40% vannbytte hver søndag og bytter en bøtte eller to hver gang jeg har tid uten om.
Pumpen har veldig lite sirkulasjon pga Labyrintfiskene.
Det er kun 3t belysning hverdag i karet på grunn av et massivt svevealge problem.
Har ikke rørt karet siden vannbyte søndag, hev oppi noen røde mygglarver og en alge tablett på tirsdag.
I karet går det et kampfisk par, et honning gurami par, 8 kuhil ål og et Ancistrus oppdrettvariant par.
No 3 = 0
No 2 = 0
Gh = >4*d
KH = mellom 3 og 6*d
PH = 6
CI 2 = 0
Temperaturen ligger stabilt på 27 grader
40% vannbytte hver søndag og bytter en bøtte eller to hver gang jeg har tid uten om.
Pumpen har veldig lite sirkulasjon pga Labyrintfiskene.
Det er kun 3t belysning hverdag i karet på grunn av et massivt svevealge problem.
Har ikke rørt karet siden vannbyte søndag, hev oppi noen røde mygglarver og en alge tablett på tirsdag.
I karet går det et kampfisk par, et honning gurami par, 8 kuhil ål og et Ancistrus oppdrettvariant par.
Postet 02.05.13 kl 15:42
Endret: 02.05.13 kl 15:45
Huff, dette var lite hyggelig for deg :o/
Jeg tenker også forgiftning. Kanskje ammoniakk (NH4) ? Strips er dessverre alt for unøyaktige til at de sier noe som helst. Testen din viser jo bl.a. 0 nitrat, og hvis karet ditt er innkjørt og ellers i normal tilstand, så skal det finnes nitrat. Hvilke andre fisker har du, og er de påvirket på noen måte ?
Kan det være en reaksjon på røde mygglarver ? Mener å huske at sommerfuglciklider ikke skal ha dette, men ikke hørt noe om kardinaltetraer.
Jeg tenker også forgiftning. Kanskje ammoniakk (NH4) ? Strips er dessverre alt for unøyaktige til at de sier noe som helst. Testen din viser jo bl.a. 0 nitrat, og hvis karet ditt er innkjørt og ellers i normal tilstand, så skal det finnes nitrat. Hvilke andre fisker har du, og er de påvirket på noen måte ?
Kan det være en reaksjon på røde mygglarver ? Mener å huske at sommerfuglciklider ikke skal ha dette, men ikke hørt noe om kardinaltetraer.
Postet 02.05.13 kl 15:56
StineMariHuff, dette var lite hyggelig for deg :o/ Jeg tenker også forgiftning. Kanskje ammoniakk (NH4) ? Strips er dessverre alt for unøyaktige til at de sier noe som helst. Testen din viser jo bl.a. 0 nitrat, og hvis karet ditt er innkjørt og ellers i normal tilstand, så skal det finnes nitrat. Hvilke andre fisker har du, og er de påvirket på noen måte ? Kan det være en reaksjon på røde mygglarver ? Mener å huske at sommerfuglciklider ikke skal ha dette, men ikke hørt noe om kardinaltetraer.
Har dessverre ingenting til å teste ammoniakk med, de gamle dråpe tesetrene mine gikk ut på dato for noen år siden.
Karet har hver oppe og gått i ca 5-6 måneder, kardinalteatrene har vært i karet i 2 måneder, tror ikke det er de røde mygglarvene som er synderen da jeg har matet dem med disse fra første stund og det er de samme brette med mygglarver.
Ingen er påvirket på noen måte og honning gurami hannen er faktisk i gang med et skumrede akkurat nå.
Postet 02.05.13 kl 16:24
Postet 02.05.13 kl 16:50
SilverShadedHvis du har hatt et stort algeproblem og algene dør, kan det bli en for stor belastning på filteret slik at du får ammoniakk. Hvis det skulle være cyanobakterier du har (BGA) er det også mulig at toksiner fra disse forårsaker direkte forgiftning av vannet hvis an hel masse av dem brått dør.
Hadde et ganske massivt utbrudd av svevealger, det er ikke og har ikke vært spor av andre alger i akvariet.
Etter at jeg mørkla akvariet i 5 dager så var en god del av algene borte/døde så det kan muligens ha vært årsaken.
Har nå byttet 80% vann 3 dager i strekk og startet behandling med medisin, men den eneste medisinen de hadde på den lokale dyrebutikken var Prodac Ichthyo Medik... Jeg har ingen erfaring med denne fra før og bruksanvisningen var meeeget vag.
Har økt temperaturen til 29 grader som det sto i bruksanvisningen men lurer på hvordan jeg skal dosere? Er dette en engangs kur eller skal jeg tømme oppi en ny dose i morgen også?
Antar at denne dreper filterbakteriene sånn at jeg må kjøre inn på ny men det gjør ingenting.
Som sagt ingen spor av hvitprikk på de fiskene som overlevde, men dagen etter kardinal tetraene døde fant jeg også 3 døde kuhi ål og honning gurami hunnen var død, kun 2 av ålene hadde tegn til hvitprikk.
Postet 07.05.13 kl 17:06
Det kan også være en annen parasitt, og ikke nødvendigvis den vanlige "hvitprikken"! Disse kan være meget aggressive! Det finnes mange muligheter. Kardinaler er ofte følsomme for ganske mye. Jeg holder de som regel alltid lang tid i karantene i rent, oksygenrikt vann med høy temperatur. Dette kan jo være tips til neste gang, om ikke annet. I dette tilfellet ville jeg dratt tilbake der jeg har kjøpt de og undersøkt tilstanden på deres fisker. Typisk fenomen med "ny importert" fisk i grunn...
Håper dette hjalp noe.
Håper dette hjalp noe.
Postet 07.05.13 kl 17:29
Andrè NyborgDet kan også være en annen parasitt, og ikke nødvendigvis den vanlige "hvitprikken"! Disse kan være meget aggressive! Det finnes mange muligheter. Kardinaler er ofte følsomme for ganske mye. Jeg holder de som regel alltid lang tid i karantene i rent, oksygenrikt vann med høy temperatur. Dette kan jo være tips til neste gang, om ikke annet. I dette tilfellet ville jeg dratt tilbake der jeg har kjøpt de og undersøkt tilstanden på deres fisker. Typisk fenomen med "ny importert" fisk i grunn... Håper dette hjalp noe.
Er godt mulig det er noe annet enn vanlig hvitprikk, håper uansett det dør etter medisineringen nå... Så ut som det var mye methylenblått i medisinen ihvertfall.
Det er over 2 måneder siden jeg kjøpte de siste tetrene så det hjelper nok lite å gå tilbake nå, de var i karantene kar i en snau uke før de måtte vike for noe yngel som trengte karet.
Eneste jeg bet meg merke i var at den siste gjengen kardinal tetraer som ble kjøpt var veldig utmagret og grå av farge, men etter en uke i karantene karet var de blitt mye rundere og hadde flotte farger.
Av de fiskene som døde har alle (uten om tetraene) vært veldig svake fra før av, men føler enda det er merkelig at ingen av de andre fiskene har fått synlige prikker.
Postet 07.05.13 kl 17:41
Bunnfisk[QUOTE=Andrè Nyborg]Det kan også være en annen parasitt, og ikke nødvendigvis den vanlige "hvitprikken"! Disse kan være meget aggressive! Det finnes mange muligheter. Kardinaler er ofte følsomme for ganske mye. Jeg holder de som regel alltid lang tid i karantene i rent, oksygenrikt vann med høy temperatur. Dette kan jo være tips til neste gang, om ikke annet. I dette tilfellet ville jeg dratt tilbake der jeg har kjøpt de og undersøkt tilstanden på deres fisker. Typisk fenomen med "ny importert" fisk i grunn... Håper dette hjalp noe.
Er godt mulig det er noe annet enn vanlig hvitprikk, håper uansett det dør etter medisineringen nå... Så ut som det var mye methylenblått i medisinen ihvertfall.
Det er over 2 måneder siden jeg kjøpte de siste tetrene så det hjelper nok lite å gå tilbake nå, de var i karantene kar i en snau uke før de måtte vike for noe yngel som trengte karet.
Eneste jeg bet meg merke i var at den siste gjengen kardinal tetraer som ble kjøpt var veldig utmagret og grå av farge, men etter en uke i karantene karet var de blitt mye rundere og hadde flotte farger.
Av de fiskene som døde har alle (uten om tetraene) vært veldig svake fra før av, men føler enda det er merkelig at ingen av de andre fiskene har fått synlige prikker.
Glemte foreslå neonsyke! Mye mulig det er det som tok de...
Postet 07.05.13 kl 18:39