Lus i akvariet?
Hei! Jeg er helt nybegynner med akvarie, startet for ca 1 md siden. Akvariet mitt er på 5,5 l og der har jeg en kampfisk hann og to stipet otocinclus.
Jeg har den siste uken blitt oppmerksom på noen små dyr som svømmer i øvre delen av akvariet mitt. De er bitte små, mindre enn en mm lange og hvite. Jeg trodde først at det bare var noe rusk men la merke til at de svømte rundt der. Det ser ikke ut til at de går på fiskene eller er til noe plage for dem.
I dag tok jeg noen av de små krypene opp av akvariet med pipette og så på dem under mikroskop. Du kan se dem på de vedlagte bildene og tegningen.
Er det noen som vet hva dette er?
Er de farlige eller til plage for fiskene?
Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dem?
På forhånd, takk!
Jeg har den siste uken blitt oppmerksom på noen små dyr som svømmer i øvre delen av akvariet mitt. De er bitte små, mindre enn en mm lange og hvite. Jeg trodde først at det bare var noe rusk men la merke til at de svømte rundt der. Det ser ikke ut til at de går på fiskene eller er til noe plage for dem.
I dag tok jeg noen av de små krypene opp av akvariet med pipette og så på dem under mikroskop. Du kan se dem på de vedlagte bildene og tegningen.
Er det noen som vet hva dette er?
Er de farlige eller til plage for fiskene?
Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dem?
På forhånd, takk!
Postet 05.09.13 kl 17:23
Postet 05.09.13 kl 19:00
Elise HåpI dag tok jeg noen av de små krypene opp av akvariet med pipette og så på dem under mikroskop.
Jeg liker hvordan du går fram
Jeg skal ærlig si at jeg ikke aner hva som er i vannet. Mange slike småkryp spiser fiskene uten noe videre dikkedarier, men det finnes også kryp som er mer skadelige.
Det som derimot bekymerer meg mer er størrelsen på akvariet ditt. 5,5l er ekstremt lite, og ingen fisk vil ha det bra på så lite plass. Om du titter i fiskebasen her så ser du at kampfisk anbefales minimum 60 liters akvarie, og om ikke minnet feiler meg trenger også ottoer omtrent det samme.