Lus i akvariet?
Hei! Jeg er helt nybegynner med akvarie, startet for ca 1 md siden. Akvariet mitt er på 5,5 l og der har jeg en kampfisk hann og to stipet otocinclus.
Jeg har den siste uken blitt oppmerksom på noen små dyr som svømmer i øvre delen av akvariet mitt. De er bitte små, mindre enn en mm lange og hvite. Jeg trodde først at det bare var noe rusk men la merke til at de svømte rundt der. Det ser ikke ut til at de går på fiskene eller er til noe plage for dem.
I dag tok jeg noen av de små krypene opp av akvariet med pipette og så på dem under mikroskop. Du kan se dem på de vedlagte bildene og tegningen.
Er det noen som vet hva dette er?
Er de farlige eller til plage for fiskene?
Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dem?
På forhånd, takk!
Jeg har den siste uken blitt oppmerksom på noen små dyr som svømmer i øvre delen av akvariet mitt. De er bitte små, mindre enn en mm lange og hvite. Jeg trodde først at det bare var noe rusk men la merke til at de svømte rundt der. Det ser ikke ut til at de går på fiskene eller er til noe plage for dem.
I dag tok jeg noen av de små krypene opp av akvariet med pipette og så på dem under mikroskop. Du kan se dem på de vedlagte bildene og tegningen.
Er det noen som vet hva dette er?
Er de farlige eller til plage for fiskene?
Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dem?
På forhånd, takk!
Postet 05.09.13 kl 17:23
Postet 05.09.13 kl 19:00
Elise HåpI dag tok jeg noen av de små krypene opp av akvariet med pipette og så på dem under mikroskop.
Jeg liker hvordan du går fram
Jeg skal ærlig si at jeg ikke aner hva som er i vannet. Mange slike småkryp spiser fiskene uten noe videre dikkedarier, men det finnes også kryp som er mer skadelige.
Det som derimot bekymerer meg mer er størrelsen på akvariet ditt. 5,5l er ekstremt lite, og ingen fisk vil ha det bra på så lite plass. Om du titter i fiskebasen her så ser du at kampfisk anbefales minimum 60 liters akvarie, og om ikke minnet feiler meg trenger også ottoer omtrent det samme.
I et lite akvarium blir det fort dårlige vannverdier, noe som først og fremst gir fiskene dine dårlig helse, stresser dem og gjør dem mer utsatt for sykdomer. Det kan også være årsaken til at det er kommet småkryp hos deg, det er rett og slett mye næring tilovers. Ta en titt på noen av artiklene i akvarieskolen og se om ikke det er noe interessant der for deg, det står mange kloke ord der om akvarier og både størrelse og vannverdier. Særlig "Oppstart av akvarium" og "Vannverdier" er viktige grunnleggende artikler om hold av akvariefisk.
Lykke til med din nye hobby!
Postet 05.09.13 kl 19:12
Endret: 05.09.13 kl 19:13
Takk for tipsene!
Jeg er veldig usikker på om det er hoppekreps, tror disse er for små, og så synes jeg disse er annerledes i formen.
Men et spørsmål:
hvorfor selger de så små akvarier når det, som dere sier, ikke er så bra for akvariefisk? Da jeg kjøpte fiskene sa de på dyrebutikken at kampisken, ihvertfall, ville trives i et 5 liters akvarie. Han som sa dette hadde mye erfaring med fisker, var veldig flink og kunne mye. Han sa også at han var aktiv her på akvaforum.
Jeg er veldig usikker på om det er hoppekreps, tror disse er for små, og så synes jeg disse er annerledes i formen.
Men et spørsmål:
hvorfor selger de så små akvarier når det, som dere sier, ikke er så bra for akvariefisk? Da jeg kjøpte fiskene sa de på dyrebutikken at kampisken, ihvertfall, ville trives i et 5 liters akvarie. Han som sa dette hadde mye erfaring med fisker, var veldig flink og kunne mye. Han sa også at han var aktiv her på akvaforum.
Postet 05.09.13 kl 19:42
Postet 05.09.13 kl 20:53
Dyrebutikker skal tjene penger. På de fleste dyrebutikker vil du ofte (dessverre) få direkte misvisende råd. Noen få er bedre, og han som hjalp deg er nok bedre enn mange siden han klarte å gi deg fisk som faktisk kan leve sammen. Men disse irriterende småakvariene blir vi rett og slett ikke kvitt Jeg har snakket med fiske-entusiaster som jobber i dyrebutikk som er temmelig fortvilet. De får ikke lov til å advare kunder mot å kjøpe disse miniakvariene, for butikken skal jo tjene penger og de vil gjerne beholde jobbene sine.
I det hele tatt er dyrebutikker en frustrerende sak. Les deg opp på fiskene du vil ha, og stol mer på din egen kunnskap enn butikken. Det gjelder egentlig det meste av ting om akvarier, det er en sørgelig aksept for at dårlig fiskehold ikke går inn under dyremishandling, på tross av at det i vårt splitter nye lovverk presiseres at loven også gjelder fisk.
Det finnes mengder med god informasjon om akvarier på nettet, og haugevis med gode bøker. Vær obs på at akvariehobbyen har utviklet seg, og det er endel gamle tanker som har endret seg, så om du finner motstridende råd så ville jeg som oftest stolt på det nyeste.
I det hele tatt er dyrebutikker en frustrerende sak. Les deg opp på fiskene du vil ha, og stol mer på din egen kunnskap enn butikken. Det gjelder egentlig det meste av ting om akvarier, det er en sørgelig aksept for at dårlig fiskehold ikke går inn under dyremishandling, på tross av at det i vårt splitter nye lovverk presiseres at loven også gjelder fisk.
Det finnes mengder med god informasjon om akvarier på nettet, og haugevis med gode bøker. Vær obs på at akvariehobbyen har utviklet seg, og det er endel gamle tanker som har endret seg, så om du finner motstridende råd så ville jeg som oftest stolt på det nyeste.
Postet 06.09.13 kl 14:10
Elise HåpTakk for tipsene! :) Jeg er veldig usikker på om det er hoppekreps, tror disse er for små, og så synes jeg disse er annerledes i formen.
harpacticoid copepod
Stor gruppe med bunnlevende hoppekreps. De finnes til og med i Norge.
Postet 06.09.13 kl 15:21
Postet 06.09.13 kl 16:31
Elise Håphvorfor selger de så små akvarier når det, som dere sier, ikke er så bra for akvariefisk?
Kynisk kapitalisme.
Elise HåpDa jeg kjøpte fiskene sa de på dyrebutikken at kampisken, ihvertfall, ville trives i et 5 liters akvarie. Han som sa dette hadde mye erfaring med fisker, var veldig flink og kunne mye. Han sa også at han var aktiv her på akvaforum.
Da håper jeg at den ryggradsløse nidingen av et krapyl snart melder sitt nærvær her, sånn at han offisielt kan motta de femten lastebillassene med eder og galle som han har gjort seg så inderlig fortjent til.
Postet 06.09.13 kl 17:23