Fiskedød

Hei,

Da var det min tur til å få hvite prikker på mine fisker. Desverre har flere av mine kardinaltetraer død (5 stk), og flere kommer nok til å dø (veldig slakke). Har bestilt Esha Exit medisiner til de, men er redd for at jeg ikke får de før de alle er gjerne døde. Så hva gjør jeg hvis jeg nå må begynne helt på nytt igjen med fisker? Må vannet byttes? Rense akvariumet på ny? Takker for hjelpen.
Kanskje du kan prøve varmekuren i karet, den skal drepe parasittene i alle stadier, også de som befinner seg i bunnlaget. Du kan lese mer om kuren her, se under "Hvitprikk" og lengre nede på siden.
Hvis du må begynne på nytt pga hvitprikk, vil jeg absolutt anbefale at du desinfiserer all hardware og lar akvariet stå tørt en stund. Hvitprikk kan ligge innkapslet og beskyttet i sand etc over en god del tid.
Det må da være akvariebutikker som fører Esha i Stavanger? Hvis jeg var deg, ville jeg ikke sittet med hendene i fanget og ventet på posten, jeg ville dratt ut og skaffet meg den nødvendige medisinen så fort som mulig, selv om den hadde kostet dobbelt så mye i den lokale butikken.

Alternativt kjør en varmekur. Kardinaltetra skal tåle dette rimelig greit. (Hva slags andre fisker du har, og hvor varmt vann de tåler, vet jeg ikke noe om.)
SilverShaded
Hvis du må begynne på nytt pga hvitprikk, vil jeg absolutt anbefale at du desinfiserer all hardware og lar akvariet stå tørt en stund. Hvitprikk kan ligge innkapslet og beskyttet i sand etc over en god del tid.

Fikk endelig Esha Exit i posten i dag. Desverre er det bare en malle som har klart seg, dvs at jeg har mistet 14 kardinaltetra på et døgn Det gikk utrolig fort fra sykdommen kom til de døde en etter en.
I går skrudde jeg opp varmen til 32 grader fordi jeg tenkte å prøve temeraturkuren som siste utvei. Hva vil du anbefale nå? Vannskifte, og skru ned gradene til 28, for så å tilføre Esha Exit? Eller fortsette med temeraturkuren og tilsette Esha Exit?
Kampfisk
Det må da være akvariebutikker som fører Esha i Stavanger? Hvis jeg var deg, ville jeg ikke sittet med hendene i fanget og ventet på posten, jeg ville dratt ut og skaffet meg den nødvendige medisinen så fort som mulig, selv om den hadde kostet dobbelt så mye i den lokale butikken. Alternativt kjør en varmekur. Kardinaltetra skal tåle dette rimelig greit. (Hva slags andre fisker du har, og hvor varmt vann de tåler, vet jeg ikke noe om.)

Fikk endelig Esha Exit i posten i dag. Desverre er det bare en malle som har klart seg, dvs at jeg har mistet 14 kardinaltetra på et døgn Det gikk utrolig fort fra sykdommen kom til de døde en etter en.
I går skrudde jeg opp varmen til 32 grader fordi jeg tenkte å prøve temeraturkuren som siste utvei. Hva vil du anbefale nå? Vannskifte, og skru ned gradene til 28, for så å tilføre Esha Exit? Eller fortsette med temeraturkuren og tilsette Esha Exit?
Har du først satt i gang varmekuren, anbefaler jeg deg å kjøre løpet ut. Hvis fisken har tålt varmen hittil, så tåler den det nok noen dager til. Jeg tror prosessen med oppvarming og nedkjøling kan være vel så stressende som å ha en stabil høy temperatur.

Varmekuren er ekstremt effektiv (i hvert fall etter min egen erfaring) så lenge man holder temperaturen riktig og holder kuren lenge nok. Så lenge de hvite prikkene faktisk er hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis) og ikke en av de mange andre parasittene som også kan gi hvite prikker.

Husk å holde god bevegelse i vannoverflaten, så fisken får litt oksygen. Supplementer gjerne med luftstein hvis du har mulighet.
Kampfisk
Har du først satt i gang varmekuren, anbefaler jeg deg å kjøre løpet ut. Hvis fisken har tålt varmen hittil, så tåler den det nok noen dager til. Jeg tror prosessen med oppvarming og nedkjøling kan være vel så stressende som å ha en stabil høy temperatur. Varmekuren er ekstremt effektiv (i hvert fall etter min egen erfaring) så lenge man holder temperaturen riktig og holder kuren lenge nok. Så lenge de hvite prikkene faktisk er hvitprikk ([i]Ichthyophthirius multifiliis[/i]) og ikke en av de mange andre parasittene som også kan gi hvite prikker. Husk å holde god bevegelse i vannoverflaten, så fisken får litt oksygen. Supplementer gjerne med luftstein hvis du har mulighet.

Ok. Takk for det Men du vil forsatt tilsette Esha Exit i karet, selv om jeg fortsatt kjører på med temperaturkuren?
Jeg syns det blir litt smør på flesk. Jeg ville også bekymret meg for om det samlede stresset ville bli for mye for fisken. Hvis man medisinerer fisken ihjel, forsvinner jo litt av poenget.

Jeg vet at Esha Exit er skånsom, men akkurat hvor skånsom, vet jeg ikke. Mange mallerarter tåler også medisiner relativt dårlig.

Så personlig vil jeg altså ikke anbefale det, men jeg kan ikke utelukke at andre kan være helt uenig med meg. Vi akvarister har ofte ganske forskjellige erfaringer som vi baserer oss på.
Enig med Kampfisk...fisken er stresset nok fra før, så ha Esha i bakhånd i tilfelle varmekuren ikke gjør jobben.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2014
Reklame for plussmedlemskap