Ancitrusene dør!

Har et 100 liters akvarium som har vært i drift 6 mnd. Har noen guppy, 4 neontetra og 2 sommeefuglciklider. Pumpe, uv filter og varmekolbe. For en mnd siden kjøpte jeg to ancitrus . Begge døde etter 1 uke. I forrige uke kjøpte jeg to til. Den ene døde dagen etter, nå 4 dager senere er den andre også død. Ph 6, temperatur 25-26 grader. Har planter, to røtter of noen huler de kan hjemme seg i. De andre fiskene virker friske og i god form. Forer med algetabletter, men de rører ikke disse. Har også prøvd med en agurkbit..noen som aner hva årsaken kan være?
Har ingen anelse, men bruker du salt i karet og hvordan er det med vannverdier bortsett fra ph og gh?

Minner også om at guppyene dine skal ha høy ph og gh, mens sommerfuglciklidene og neontetraene skal ha lav så disse artene passer ikke så godt sammen.
Hmmm, var karet nytt eller et brukt kar med gammel substrat, stein, sand??
Er no galt siden fiskene dør..
Er de på røttene dine?? Kanskje det er no gift der?
Sjekk vannverdiene med dråpetest.
Bollo skrev om opphopning av nitritt, har du målt dette?
I denne tråden skriver du om problemer etter å skiftet ut grusen med sand. Er det det samme akvariet du har problemer i nå?

Jeg antar at akvariet ditt er i ubalanse etter rensing av filter samtidig med skifte av substrat. Du hadde jo fiskedød etterpå, så det var nok ikke så lurt å bare kjøpe nye fisk så snart. Standard-råd ved uforklarlig fiskedød (sannsynlig nitritt og/eller ammoniakk opphopning) er å skifte 30-50% vann hver dag. Sjekk med dråpetester, som du har fått råd om tidligere. Jeg tror filteret ditt for øyeblikket ikke klarer å omdanne de giftige nitrogenforbindelsene i vannet til ufarlig nitrat.

Jeg synes ikke du bør kjøpe flere nye fisk før du er sikker på at akvariet er stabilt.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap