Syk platy?

Hei jeg er ny her i forumet og jeg har et problem: har en oransje platyhun som oppfører seg litt rart. Hun åpner og lukker munnen hele tiden, gjemmer seg under filteret, går i veggen på den ene siden og det ser ikke ut som om hun spiser noe særlig.akvariet er på60 l.og hun er sammen med to andre blå voksene platyer, tre pansermaller en otocinclus og mange små platybarn og alle ser helt friske og fine ut. Er hun skadet? Er hun syk? Håper på svar!
Inaktiv bruker
har du testet vannverdiene?
Nei jeg lurer litt på hvordan man gjør det, men hvis det er det er det ikke litt rart at det bare er den ene?
Inaktiv bruker
Først må du ha noe å teste vannet med, da kan du enkelt kjøpe Dråpetest hos Aquamanias eller Webzoo (Strips/sticks, er verdiløst og ubrukelig). Der følger det med brukerveiledning.
Det startet ofte med èn fisk, og det er som oftest den svakeste som blir rammet først.
Platyer og andre levendefødere (Guppy, molly, Sverddrager osv..) Krever hardt vann (Høy GH) og Høy PH, i norske kraner er det oftest det motsatte.
Om karet er nystartet eller om du renser filteret for godt, da vil karet være/få (i) ubalanse. Det betyr at det vil hope seg opp med Ammoniakk og nitritt, noe som er giftig for fiskene. Løsningen på det er delvannbytte30-50% hver dag frem til filteret er stabilt. Du kan lese mer her LINK.
Takk for svaret! Hun døde i går, men da Hvet jeg det i hvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap