Trenger hjelp med sykdom! (guppy)
Hei!
Jeg er en ganske ny "akvarist" og har hatt både Oodinium og hvitprikk i mitt akvarium som fint ble kurert, men her idag dukket det opp en type sykdom som jeg ikke har sett før. Jeg la merke til dette grunnet av fisken var mye i toppsjiket noe den sjeldent har vært før.
Det ligner på hvitprikk, men er mye større og spredt utover kroppen til en av mine guppyer. Kan minne om små kviser som er plassert på hale, kropp og i munn. Fisken har unngått både oodindium og hvitprikk når det var i akvariumet, og har vært frisk og fin helt til idag da disse "kvisene" dukket opp. Har lagt til 2 bilder av fisken, beklager for litt dårlig kvalitet da de litt mer fotogene fiskene ville være med.
Har også en guppy hann som plutselig mistet mye farge og fikk en "bøy" i ryggen sin. Virker slapp og svømmer litt dårligere enn før, var veldg mye i farten før men holder seg nå nesten limt til overflaten og på samme sted over lengre tid. Har tatt med et bilde av hannen.
Håper det er noen som kan fortelle meg hva dette kan være og evt. hva man skal gjøre. Ønsker svar fort slik at fisk kan slippe unødvendig smerte...
Tusen takk!
Mvh. Mina
Jeg er en ganske ny "akvarist" og har hatt både Oodinium og hvitprikk i mitt akvarium som fint ble kurert, men her idag dukket det opp en type sykdom som jeg ikke har sett før. Jeg la merke til dette grunnet av fisken var mye i toppsjiket noe den sjeldent har vært før.
Det ligner på hvitprikk, men er mye større og spredt utover kroppen til en av mine guppyer. Kan minne om små kviser som er plassert på hale, kropp og i munn. Fisken har unngått både oodindium og hvitprikk når det var i akvariumet, og har vært frisk og fin helt til idag da disse "kvisene" dukket opp. Har lagt til 2 bilder av fisken, beklager for litt dårlig kvalitet da de litt mer fotogene fiskene ville være med.
Har også en guppy hann som plutselig mistet mye farge og fikk en "bøy" i ryggen sin. Virker slapp og svømmer litt dårligere enn før, var veldg mye i farten før men holder seg nå nesten limt til overflaten og på samme sted over lengre tid. Har tatt med et bilde av hannen.
Håper det er noen som kan fortelle meg hva dette kan være og evt. hva man skal gjøre. Ønsker svar fort slik at fisk kan slippe unødvendig smerte...
Tusen takk!
Mvh. Mina
Postet 02.12.15 kl 21:32
Postet 02.12.15 kl 22:09
Hei! Har ikke erfaring med sykdom, men fancyguppy med bøyd rygg har jeg vært borti. Både to og tre vinkler har de hatt.
Jeg tror det er innavl/for mye kraftfor fra "produsenten". Underbygger innavl med at mye av yngelet også hadde ryggproblemer. Noen av dem svømte rundt som rene Frankenstein. Ingen av ynglene overlevde til voksen alder..
Min hunner kunne jeg se ryggraden på, og den bare vokste videre når resten av dem var ferdigvokst. Den største varte et halvt år før hun også gav tapt. Hannen fikk synlige symptomer når jeg hadde hatt ham i ca 4 månder.
Jeg lot dem leve så lenge de kom seg greit rundt i karet/fikk hvile i fred (pun not intended). Når det så smertefullt ut avlivet jeg med kokende vann. Aldri mer fancy guppy på meg...
Jeg tror det er innavl/for mye kraftfor fra "produsenten". Underbygger innavl med at mye av yngelet også hadde ryggproblemer. Noen av dem svømte rundt som rene Frankenstein. Ingen av ynglene overlevde til voksen alder..
Min hunner kunne jeg se ryggraden på, og den bare vokste videre når resten av dem var ferdigvokst. Den største varte et halvt år før hun også gav tapt. Hannen fikk synlige symptomer når jeg hadde hatt ham i ca 4 månder.
Jeg lot dem leve så lenge de kom seg greit rundt i karet/fikk hvile i fred (pun not intended). Når det så smertefullt ut avlivet jeg med kokende vann. Aldri mer fancy guppy på meg...
Postet 02.12.15 kl 22:19
Postet 02.12.15 kl 22:33
LivsforvalterenHei! Har ikke erfaring med sykdom, men fancyguppy med bøyd rygg har jeg vært borti. Både to og tre vinkler har de hatt. Jeg tror det er innavl/for mye kraftfor fra "produsenten". Underbygger innavl med at mye av yngelet også hadde ryggproblemer. Noen av dem svømte rundt som rene Frankenstein. Ingen av ynglene overlevde til voksen alder.. Min hunner kunne jeg se ryggraden på, og den bare vokste videre når resten av dem var ferdigvokst. Den største varte et halvt år før hun også gav tapt. Hannen fikk synlige symptomer når jeg hadde hatt ham i ca 4 månder. Jeg lot dem leve så lenge de kom seg greit rundt i karet/fikk hvile i fred (pun not intended). Når det så smertefullt ut avlivet jeg med kokende vann. Aldri mer fancy guppy på meg...
Guppyer er veldig fine men dumt at de blir avlet slik at de utvikler sykdommer og "skader"... Hannen her er en av mine favoritter og håper derfor at han blir bedre. Han virker veldig fin til mange tider, men blir ofte til en "slapp fisk" av og til, hehe.. Blir nok avliving dessverre avliving hvis han ikke blir bedre..
Postet 02.12.15 kl 22:36
Endret: 02.12.15 kl 22:38
Postet 02.12.15 kl 22:39
Endret: 02.12.15 kl 22:41
Når fisk fungerer dårlig, med så mye sykdom, kan det være tegn på at de går i feil vannverdier eller dårlig vannkvalitet. Dette går ut over bl.a. immunsystemet, slik at de ikke har noen motstandskraft og blir offer for sykdommer som friske fisk lett avviser. Vil anbefale deg å skaffe dråpetester, slik at du kan holde øye med vannverdiene dine selv.
Feil og/eller ensidig foring kan også gi sykdom som fører til forkrøpling av f.eks. ryggraden. Hikari Fancy Guppy har veldig mye protein og fett...guppy og andre levendefødere trenger noe grøntfor og fiber også, for å holde mage/tarm-kanalen i orden.
Feil og/eller ensidig foring kan også gi sykdom som fører til forkrøpling av f.eks. ryggraden. Hikari Fancy Guppy har veldig mye protein og fett...guppy og andre levendefødere trenger noe grøntfor og fiber også, for å holde mage/tarm-kanalen i orden.
Postet 02.12.15 kl 23:13
SilverShadedNår fisk fungerer dårlig, med så mye sykdom, kan det være tegn på at de går i feil vannverdier eller dårlig vannkvalitet. Dette går ut over bl.a. immunsystemet, slik at de ikke har noen motstandskraft og blir offer for sykdommer som friske fisk lett avviser. Vil anbefale deg å skaffe dråpetester, slik at du kan holde øye med vannverdiene dine selv. Feil og/eller ensidig foring kan også gi sykdom som fører til forkrøpling av f.eks. ryggraden. Hikari Fancy Guppy har veldig mye protein og fett...guppy og andre levendefødere trenger noe grøntfor og fiber også, for å holde mage/tarm-kanalen i orden.
Skal innom dyrebutikk og høre der i morgen
Har du noen anbefalinger til grøntfor og fiber som evt. kan brukes?
Postet 02.12.15 kl 23:19
Du kan gi f.eks. forvellet spinat, brennesleskudd eller erter (uten skall) og litt spirulina. I tillegg bør alle fisk som ikke er vegetarianere få noe levendefor innimellom...dette gir fordøyelseshjelp og mineraler gjennom lav-fordøyelige deler av krepsdyr, særlig gjelder dette dafnier men også artemia.
@Livsforvalteren : Innavl/linjeavl er en utmerket måte å skape sterke stammer på...eller det motsatte. Skal man bruke en slik metode, må det gjøres med plan, og linjer som viser utslag av uønskede recessive egenskaper, innavlsdepresjon og/eller letal-gener må fjernes med hard hånd. Gjør man ikke det, blir alle linjene eller hvert "infisert".
Dette med ryggsøylene kan imidlertid ikke bare skyldes på innavl og produsent. Det er funnet mer enn EN årsak til dette fenomenet, og det forekommer også på andre arter. Feil foring har jeg allerede nevnt, i tillegg er det vist at både dårlig plass og feil vannverdier kan være årsaker. Så i en god del tilfeller er det nok mulig at akvaristen heller burde granske sitt eget fiskehold fremfor å legge skylden på arten som sådan (eller oppdretteren). Vi mennesker har en utpreget tendens til å skylde på noe/noen utenfor oss selv...
@Livsforvalteren : Innavl/linjeavl er en utmerket måte å skape sterke stammer på...eller det motsatte. Skal man bruke en slik metode, må det gjøres med plan, og linjer som viser utslag av uønskede recessive egenskaper, innavlsdepresjon og/eller letal-gener må fjernes med hard hånd. Gjør man ikke det, blir alle linjene eller hvert "infisert".
Dette med ryggsøylene kan imidlertid ikke bare skyldes på innavl og produsent. Det er funnet mer enn EN årsak til dette fenomenet, og det forekommer også på andre arter. Feil foring har jeg allerede nevnt, i tillegg er det vist at både dårlig plass og feil vannverdier kan være årsaker. Så i en god del tilfeller er det nok mulig at akvaristen heller burde granske sitt eget fiskehold fremfor å legge skylden på arten som sådan (eller oppdretteren). Vi mennesker har en utpreget tendens til å skylde på noe/noen utenfor oss selv...
Postet 02.12.15 kl 23:48
Jeg skal ihvertfall ikke prøve meg på noe linjeavl Her er det bredde og variasjon som teller! I mitt tilfelle har det kanskje vært en ukritisk avler som kun gikk etter form og farge?
Tror jeg kan utelukke for/vannverdier, for Endlerne har klart seg veldig fint i samme oppsett/foringsrutiner og de ble gradvis satt inn ettersom guppyene falt fra en etter en..
--
SilverShaded, under: Ok
Ja, veldig fristende å få alt liv frem! Pønsker litt på hvordan jeg kan få litt "naturlig frafall" inn i min nye tank uten at en eventuell predator tar alt. Litt mer i linjen "eat the stupid"
Tror jeg kan utelukke for/vannverdier, for Endlerne har klart seg veldig fint i samme oppsett/foringsrutiner og de ble gradvis satt inn ettersom guppyene falt fra en etter en..
--
SilverShaded, under: Ok
Ja, veldig fristende å få alt liv frem! Pønsker litt på hvordan jeg kan få litt "naturlig frafall" inn i min nye tank uten at en eventuell predator tar alt. Litt mer i linjen "eat the stupid"
Postet 03.12.15 kl 00:24
Endret: 03.12.15 kl 00:46
LivsforvalterenTror jeg kan utelukke for/vannverdier, for Endlerne har klart seg veldig fint i samme oppsett/foringsrutiner og de ble gradvis satt inn ettersom guppyene falt fra en etter en..
Det var da heller ikke myntet på deg...det var en generell betraktning.
Ellers har jeg personlig litt tro på at en medvirkende årsak til "forsvakingen" av enkelte arter kan være at vi setter alt som heter naturlig utvalg ut av spill. I naturen ville ikke svake individer leve og formere seg...i akvariet sørges det for at alle lever opp og kan formere seg. Så kanskje vi selv i vår "snillhet" er med på å forsvake artene...
Postet 03.12.15 kl 00:41