Hvitprikk

Hei, samboeren min var forleden å kjøpte noen sommerfuglciklider, etpar dager etter de var komt i karet her hjemme oppdaget vi at de hadde hvitprikkparasitter på seg..er temmelig sikker på at dette kom fra butikken for da vi var innom etpar dager senere var fiskene fra samme kar i karantene grunnet hvitprikk..
Så til mitt spsm..i samme kar her hjemme har vi noen scalarer, noen ancistrus "oppdrettvariant" og en black ghost, jeg kan ikke se at noen av de andre fiskene har fått parasittene på seg, men jeg lurer på om det er trygt å kjøre "varmemetoden" til 32 graderpå disse fisketypene? Eller om det er en mer foretrukket måte å bli kvitt dette på?

På forhånd takk for svar mvh..
Det er en hard metode for fiskene, men de klarer det hvis de er i god form. Du må bare velge mellom varme-metoden og medisin.
Da har tempen stått på 32 grader i 6 dager..har sett en liten nedgang, men sommerfuglciklidene er fremdeles temmelig hardt angrepet.samtidig oppfører de seg ganske normalt..
Noen tips eller råd til hvordan jeg bør fortsette?
Jeg har en flaske esha-exit stående og er villig til å prøve det om det anbefales å bruke dette så langt inn i varmekuren..
Anbefales det å gjøre noe med lyset mens dette pågår?

Mvh..
Varme-kuren er hard nok for fiskene som det er, jeg ville ikke kombinert det med medisin. Det tar tid å bli kvitt alle generasjoner av parasittene, så du får se an hvordan formen er på fiskene. Hvis de virker upåvirket og okay, ville jeg latt kuren gå noen dager til.
Takk for svar..da prøver jeg noen dager til..ser ikke ut som om fiskene bryr seg merkverdig om temperaturen da de oppfører seg ganske normalt som å skremne vekk andre fisker på deres territorie samt at de spiser når de får mat, så ser ut til at det skal gå bra med noen dager til..
Lurer litt på hvordan folk utfører vannbytte under denne behandlingen, noen tips?
Bør jeg vente med vannbytte til det ser ut som om prikkene er borte eller kan det være lurt å "støvsuge" bunnen i ny og ne og bytte ut litt vann under denne behandlingen?
Beklager om det er mange "nybegynner" spørsmål jeg kommer med, men jeg har veldig liten erfaring med sykdom og vil helst prøve å gjøre dette så riktig så mulig og selvfølgelig så skånsomt som mulig for fiskene.

Mvh..
Noen bilder av den som virker hardest rammet av dette fa...skapet..
Det ser ikke så ille ut på bildene
Ikke noe i veien for støvsuge litt, det er bare fint, hvis du klarer å fylle opp igjen med temperert vann.
ser ikke så gale ut på bildene men ser litt verre ut fra riktig vinkel..
Prøver meg på et lite vannbytte imorgen sammen med litt "støvsuging" og ser hvordan det går..takker igjen for svar..
Et av probkemene jeg har er også at jeg har tre termometre oppi karet som alle viser forskjellig temp, men alle er nå hvertfall over 32..
Noen anbefalinger for hvilke termometer som er noenlunde nøyaktig?

Mvh..
Litt etter hvor stort kar du har og hvordan strømmen beveger seg, så kan drt forekomme temperaturforskjell i karet. Sier ikke det gjelder deg, men kan være greit å ha i bakhodet.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap