Er kampfisken min syk?

Har hatt kampfisk i et par måneder. De første ukene lagde han skumrede og så ut til å trives godt, men nå den siste uken har han blitt ganske blek og sløret ser ut til å "råtne" litt. Lurer på om temperaturen ute i stua ble litt kald for han nå på høsten, så nå er han flyttet inn på badet for varmere klima. Kan det ha vært kald temperatur som har slått han litt ut? Han ligger til stadighet mellom steinene på bunn, ser ut til å ville grave seg litt ned og gjemme seg. I blant ligger han også å daffer i overflaten. Han har blitt litt sløv i reaksjonene, men svømmer i blant rundt også. Han spiser godt, og gulper ikke. Noen som kan vite hva som er galt?
Hvilken temperatur går han i nå da, og hvor lenge? Hva var temperaturen før? Har du toppglass/lokk? Er det andre dyr i tanken?

Og så trenger vi å vite hvilke vannverdier han går i. PH, GH, nitritt, amoniakk og nitrat. Når startet du tanken og hvordan er den innkjørt? Hvilken filtrering har den? Har du introdusert nye planter, dyr el.l. i forkant av adferdsforandringen? Hvor mye er finnene redusert?
Jeg ser fisken lever i en bolle ut fra første bilde.
http://www.kampfisk.info/akvariet.asp
Om du leser under avsnittet om Gullfiskbolle så trives kampfisk ikke der, og under mistrivsel kan/vil fisk bli blekere.

Har du filter i gullfiskbollen? hvor ofte og hvor mye skifter du vann i bollen?
Har du ikke varmekolbe? Fisken liker seg best i en temp på rundt 25 grader, men går fint med 20-28 grader. Det kan gå fint med Kampfisk i bolle, så lenge den er stor nok, noen kampfisker trives bedre i 20Lenn i en 60L f.eks. De liker også mørk bunn, ikke hvit. Og planter som rekker opp til overflaten, eller flyteplanter, du burde også ha et slags lokk over så ikke den blir forkjølet når den trekker luft fra overflaten, eller du kan ha en lampe over som varmer litt, det har jeg. Jeg bytter 3 kopper vann hver dag og skifter hver andre uke ca. Jeg har også bolle, men den er stor. Uten pumpe er det fint om du gir den litt nytt vann hver dag så den får litt oksygen i vannet. Og ikke mat den for mye, en eller to dager i uken uten mat er bra for fisken.
Filterpumpe må man ha uansett. Selv om du bytter litt vann hver dag blir det ikke nok sirkulasjon til at nedbrytning av nitritt og amoniakk til nitrat skjer fort nok. Se for deg å bo i en utedo, der lukten også er giftig for deg og saaakte bryter ned lungene (gjellene) dine. Du kan holde pusten en stund (den bruker labyrintorganet kun som suplement), men du må likevel puste inn giften.

Man kan leve noen år slik, men man dør fortere og har det ikke noe bra underveis.

Vet det er en del som anbefaler små luftdrevne svampefilter til boller om det ikke er plass til et skikkelig. Selv ville jeg oppgradert.

20 grader er også vel kaldt for en kampfisk. Selv lar jeg aldri mine gå kaldere enn 23, helst 25+
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hollund
Reklame for plussmedlemskap