Seilfinnemolly

Hei!
Bruker kopier og lim inn fra festet tråd
- Hvordan fisk er det? Seilfinnemolly
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den? Har hatt de i noen måneder.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type) 8 Guppy, 3 sverdragere, en malle (kan det være en ancistrus sp), 3 pansermaller, 8 neontetra og en del reker.
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.? Ja, en ny sverdrager og en molly
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter) Utvendig filter i et 110 kar. Renses hver 4-5 måned.
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte) Bytter en 10 liter bøtte i uken. Ph 7.5, ingen utslag på toxiner.
- Atferd?. To mollyhanner døde nylig. Ble stillere og stillere og tynnere. Lå ofte oppe i vannflaten helt rolig før de døde. To hunner har nå fått flekker bak på halefinnen.
Også de andre fiskene i karet: En sverdrager døde rett etter fødsel nå nylig men har blitt fortalt at det ikke er helt uvanlig.
Noen som kan hjelpe meg med hva jeg bør gjøre?
Hei! Kjedelig dette :/

Jeg er dessverre ingen sykdomsekspert, så kan i utgangspunktet bare råde til å lese deg opp på fiskesykdom.

Når det er sagt:
10% vannbytte pr. uke er i minste laget, og kan være kilden til sykdom. Hva måler du i nitratinnhold? Symptomene slik jeg leser dem kan tyde på dårlig vannkvalitet. Har du sammenliknet fiskene dine sine krav til ph/gh og temp?

Jeg ville tatt et større vannbytte (minst 50%) for så å prøvde en saltoppløsning på ca 0,2% (0,2 gram/liter, holder du halv vannstand sparer du på saltet og kan raskt tynne ut om det ser ut for at noen av fiskene får problemer) over noen dager for å få vekk det jeg mistenker er sopp på halene deres.

Håper det går over snart!
Hva er GH? Molly trenger hardt vann, og gjerne brakkvann. Jeg ser at du har en ganske uheldig blanding av arter med ulike krav til vannverdier: neontetra og pansermaller skal ha surt, bløtt vann, levendeføderne skal ha basisk, hardt vann.
For å få 0,2% salt i en liter vann trenger du 2g salt.
Jeg ville sjekket om salt er en akseptabel behandlingsmåte når det er (panser)maller og tetraer i karet. Det fins også andre måter å behandle soppinfeksjoner på (hvis det nå er sopp).
Takk for retting, Kenbb! Har du en kilde til det jeg kan lagre i akvariedokumentene mine, har ikke det fra før og rotet dette frem i noen gamle notater (som da ser ut for å være feil
Hehe nei, kilden må bli matteboka du hadde på skolen, der dere lærte om prosent/promille regning.
Eller du kan bruke moderne hjelpemiddler:
www.prosent.no
Hehe, det enkle er ofte det beste Får skylde på at jeg er blitt litt forvirret av alle disse nullene på mine eldre dager
Bruker promille til å regne gjødsel med, ellers skjønner jeg ingenting av matte, internett er helt genialt når man lurer på noe!
Så lenge noen bruker forumer og ikke bare Facebook
--
Beklager TS, tok litt over tråden her :/
Ph 7.5
Gh 7
Nitrite 0-0,5
Amonia 0
Nitrate har jeg ikke målt.
Har nå behandlet med eSHa-2000 mot sopp. Men mistenker ikke at det er det da en hunmolly ikke blir frisk. Spiser lite og ligger mye i ro oppe i vannflaten...

Vi er ganske nye på akvariefronten og har bare holdt på siden i vår, så mange av artene har blitt kjøpt inn i butikk og der sa de ingenting om vannverdier... Men man lærer jo etterhvert. Hadde ph 6,5 tidligere men da døde jo alle levendeføderene når de fødte, så jeg tok ut lavasteinen og da steg det til 7,5. Ser ingen forskjell på pansermallene men neontetra har blitt roligere.
Er åpen for tips for hvilke arter vi bør satse på. Hvilke bunnfisk liker våre vannverdier hvis vi bytter ut pansemallene? Dattera mi liker farger og synes det er veldig spennende med levendefødere. Bør være fisk som ikke spiser opp alle rekene. Alle de vi har nå går fint med rekene.
Nitrat er viktig å holde et øye på. Det viser deg om vannbytterutinene dine er god nok, og kan i tillegg stige ved uforutsette (og usette) hendelser. Er du over 20+ mg/l er det ikke bra for de fleste fisk, lavere er bedre.

Foreslår du tar datteren din med på utforskning i fiskebasen (under kunnskapsfanen oppe til venstre), og gjerne undersøker biotopen til arten dere vurderer også (da må nok nettsøk på latinsk navn til). I fiskebasen kan du også sortere etter vannverdier så dere slipper å søke igjennom så mange bommer.

Det kan være lurt å tenke på hvilke leveområder fisken trenger i karet også, selv om de har like vannverdier vil de trives i forskjellig terreng/strøm.

Lykke til, dere kan ha et eventyr foran dere
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap