Kuler og sprekte kuler

Hei!

Har et relativt nystartet akvarie og har derfor tilført fisk fra flere steder.
Hadde 5-6 Puntius titteya -cherry barber i en mindre tank som plutselig fikk 1.000 litr å boltre seg på. Disse har jeg hatt i snart 3 år og var veldig livlige og raske så lenge de var i 70 literen. Det samme var de i starten i sitt nye hjem. Fikk inn en 50-60 Paracheirodon axelrodi - kardinal tetra. Da endret oppførselen seg til cherry barbene. Gutta jaget ikke lengre så ivrig rundt etter damene, de stod gjerne og sturet litt enkeltvis rundt omkring eller samlet seg inn i flokken av kardinaler.
Kjøpte derfor på Storauksjon i Oslo akvarieklubb 5-6 cherry barber til, så de kanskje kunne lage sin egen stim.
Det er litt vanskelig å få en god vurdering av fisker når du kjøper de på auksjon og når jeg kom hjem og puttet de inn i min tank så var det tydlig at disse var svært gamle, et par litt deformerte i rygg, og ikke så veldig livlige.
Nå, etter et par måneder, har flere av disse (litt vansklig å se om det er mine eller de nye) utviklet kuler hovedsaklig rundt buken. Se bilder. Alle cherry barbene står nå stille og sturer i hvert sitt hjørne og ca halvparten med disse kulene. På den ene hunnen har skinnet i buken sprekt. Det er fortsatt en hinne som holder ting påplass.

Regner med at det bare er å ta disse ut eller la de dø ombord. Alle andre fisk ser ut til å være i god form.

Diagnose?
Dette blir spekulasjon, men jeg har lest at mycobakterier (fiske-tuberkolose) kan innkapsles hos fisken om de ikke dør av det med en gang, så ville isolert/avlivet/sørget for å fjerne så fort som mulig etter de dør. Om det er det, er det kjedelig om resten av beboerne spiser bakteriene :/ Det er en møkkabakterie som er så godt som immun selv mot antibiotika.

Går ut ifra at dine andre fisk ikke har symptomene eller har hatt uvanlig frafall? I så fall er det ihvertfall under kontroll, mycobakterier som er innkapslet smitter ikke.

Kan vel være noe annen svulst også, men underlig at alle skulle ha fått det.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap