Kampisk syk over natta?

Kampfisken min har forandret seg over natta. Igår var den klar i fargene, hadde bra med energi og spiste godt.
Idag ser den rett og slett stusselig ut. Den er blass i fargene, deler av kroppen ser grålig ut og den var ikke like ivrig på mat. Den svømmer også dårligere. Finnene slår ikke ut noe særlig, så kan ikke se ordentlig om noen har vært bortpå og nappet, men det har ikke vært noe problem før da jeg kun har noen bunnfisker og ettpar neontetra.

Bør jeg satse på medisin? Hva slags? Ingen av de andre fiskene ser ut til å være påvirket. Gjorde et lite vannbytte i forigårs.

Skal legge til bilder når jeg får tatt et tydelig ett.
Hva er vannverdiene dine? Hvilke fisk går han med og hva forer du med?
Fisk kan bli syke av feil vannparameter, stressende romkamerater, dårlig vannkvalitet eller feilernæring
Han går sammen med neontetra, corydoras, ancistrus og en reke. Mater med en "spesialmix" som en på den lokale dyrebutikken har satt sammen. Prøvde først å fore med eget betta for, men han ville heller ha den mixen.
Har ikne hatt han så lenge. Bare 5 dager. Han har virka helt fin fram til nå.

Har med før og etterbilde. Ser nå en prikk på han.
Hvor lenge har du hatt akvariet? Er filteret ferdig innkjørt?
Har hatt det nesten en måned. Innkjørt med filterguffe fra et velfungerende akvarium som jeg ble fortalt kunne korte ned prosessen noe. Jeg trodde det var ferdig innkjørt da det stod i uker og verdiene var fine, men jeg er fortsatt ny i gamet, så kan jo ha dummet meg ut.

Kampfisken er den eneste med problemer. De andre er normale sålangt.
Har testet vannet og ph og kh ser ut til å være høyt, noe som er litt rart ettersom vannet er på rundt 7-7,5 rett fra springen. Hva kan jeg gjøre for å få dette ned?
Kampfisk har ingen problem med litt høy pH og KH (innenfor rimelighetens grenser, selvfølgelig).

Men høy pH i et ikke helt ferdig innkjørt akvarium kan være uheldig. En lavere pH gir mindre ammoniakk og mer ammonium, som er noe mindre giftig enn ammoniakk. Mens høy pH leder til mindre ammonium og mer ammoniakk. Hvis du har mulighet, overfør gjerne en ekstra dose med filterguffe fra det modne akvariet, så kan du føle deg tryggere på at du blir kvitt begge deler.

Hva er temperaturen? Hvis den er under 25 grader, er det lett for at kampfisken blir litt misfornøyd.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap