Er tiden inne for å rense filteret?

hei! har hatt dette utvendige filteret(eheim 2213) stående i 160litern min i noen måneder nå. det er mye dritt i det! skal jeg rense det nå?
[External Image]
Jeg ville ikke gjort noe med filteret før gjennomstrømningen er veldig redusert.

Selv lar jeg filtrene gå til det nesten bare sildrer vann gjennom. Det går mange måneder mellom hver gang.

At det er masse dritt i filteret gir jo bare grobunn til mange bakterier som du trenger
Graver oppigjen denne tråden jeg. Har selv samme filter, og lurer litt på hva som er vanlig? Jeg har hatt dette filteret oppe siden februar 2008. Har ikke åpnet eller gjort noe med det siden da siden gjennomstrømningen virker bra.

Må tilføye at jeg også har et invendig Fluval4+ som renses oftere, ca annenhver måned. Dette filterer mere vann i timen og tar sannsynligvis unna mye av de store tingene.

Men som sagt, er det vanlig at man lar disse utvendige filtene stå i over et år uten å rense de?
Tomas
Men som sagt, er det vanlig at man lar disse utvendige filtene stå i over et år uten å rense de?


Kommer jo an på belastninga, men jeg har funnet ut at det ikke bør gå særlig mer enn et halvt år før mine filter må tas.
Har to utvendige filtere i mitt kar, en eheim2026 og en tetratec1200. Disse har gått i ett år nå uten at jeg har rørt dem. Gidder ikke skylle filtermediene før gjennomstrømningen er godt redusert, nettopp fordi det ikke er nødvendig.

Hørt om tilfeller der folk har hatt pumpene sine gående i to år uten å gjøre noe med dem. En av disse var moderator her på forumet.
Takker for gode svar. Skjønner at det ikke er noe fait svar da det kommer an på belastning. I mitt tilfelle har nok belastningen vært relativt liten dette året. Men da den er større nå vil jeg nok måtte rense det snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap