Erfaringer med Arcadia arcpod?

Vurderer å kjøpe tre av disse, men er de noe bra? Noen erfaringer? Varighet? Vedlikehold? Plantetrivsel? Og hvor bra er egentlig festet?
Disse er svært nye på markedet, og derfor er det vel få erfaringer med levetid

Kan si litt om prinsippet: Dette er rett å slett en holder til kompaktlysrør. Slike lysrør fungerer på samme prinsipp som ett vanlig lysrør, og har tenneren innebygget i sokkelen.
Slike rør har en gjennomsnittllig levetid på 6-7000 timer. Noe tidligere enn dette må en beregne at dem ryker i akvariesammenheng (ikke ryker, men gir for dårlig lys)
Kompaktrør finnes også med innebygget balast i sokkelen, men dette gjelder trolig ikke Arcpod. Da ville pærene kostet flesk

Lysutbyttet av slike pærer er ganske høyt. Sammenlign med en vanlig sparepære, så ser du ca hvor mye lys dem gir. Når det gjelder lyset fra disse, er det helt greit med tanke på planter. Kompaktrør kan leveres i mange ulike fargetemperaturer (827, 830, 835, 840 og 860 i alle fall). BRuker selv noen 860 over noen stueplanter, og du verden hvor mye bedre de vokser enn med glødelampe\ halogen.

Festet på disse mener jeg ser bra ut. Vet at Mona O har av denne saken, hun har sikkert mer å si om denne
Jeg har 3 stykker av dem, og synes de er flotte! Supre til små akvarier, men også som nød-belysning i andre, litt større akvarier

Venter på armaturer jeg har bestilt til div. kar, og benytter i mellomtiden ArcPod'en i en 45 liter, en 63 liter og også over en 85 liter.
Den kan kun benyttes på helglass akvarier, da den ikke kan monteres på kanten av rammeakvarier.

Lysrøret i dem har et svakt rosaskjær i tonen, noe lignende det plantelysrør har. Plantene jeg har i karene der ArcPod står, vokser fint med dette lyset. I 63 literen har ArcPod'en stått lengst, og javamosen i det karet er flott og mørkegrønn. Ser ut til å trives godt i det lyset, til tross for at det kun er 11 w i en 63 liter. Ingen alger!

Nå har jeg ikke prøvd å banke og slå på ArcPod'en der den sitter skrudd fast på kanten av karet, men for meg virker den absolutt stødig og fin. Den sitter der den skal.
Den kan vippes opp, slik at når man benytter den i små kar kan den vippes opp og ut av veien om man skal ned i akvariet med hendene.

Jeg kjøpte den første ArcPoden i sommer, tror jeg det var, og har hittil ikke hatt noe å utsette på dem i det hele tatt.
Når jeg får armaturene til de akvariene, vil ArcPod'ene bli benyttet til 19 literne og 28 literne mine.

PS! Det kan naturligvis ikke benyttes dekkglass på akvarier der du skal ha ArcPod. Den sitter jo på kanten, så det blir kun i åpne akvarier den kan brukes. Evt må man få skåret ut en firkantet åpning i dekkglasset hos en glassmester, slik at skruefestet får plass til tross for dekkglasset.
Ok. Da blir jeg vel nødt for å bestille meg noen av disse Det er jo såå fin design på dem i forhold til alternativt å bruke skrivebordslamper.. Så bra at tilbakemeldingen var positiv.. blei litt lettet nå ja. Takk skal dere ha
Har lurt litt på dette selv, ang Arcadia Arcpod. Så var kjekt noen hadde opprettet en tråd om det

Hva er best til en 19liter, plantemessig. 11W eller 9W?
Inaktiv bruker
Jeg har en 11w til min 19 liter og er kjempefornøyd.
Jeg har en 9w til min 28L og det blir jo brukbart lys der, men tror ikke det er det store for plantene...
Vet ikke om man kan få forskjellig type lys i disse, men min har et ganske kaldt lys, noe som blir litt sterilt etter min mening. Det blir litt flatt lys på en måte.
Mine ArcPod'er har hatt et varmt lys, alle tre.

Sånn omtrent:



[External Image]
Den lille havfruen
Jeg har en 11w til min 19 liter og er kjempefornøyd.


Merker du noe forskjell på plantene dine? Vokser dem bra og ser friske ut?
kommer mest sannsynlig til og anskaffe meg ett par tre slike. Iallefall etter det jeg har lest her
mona o
Den kan kun benyttes på helglass akvarier, da den ikke kan monteres på kanten av rammeakvarier. ... PS! Det kan naturligvis ikke benyttes dekkglass på akvarier der du skal ha ArcPod. Den sitter jo på kanten, så det blir kun i åpne akvarier den kan brukes.

Har min på et rammeakvarium jeg... med dekkglass... det løses da ganske enkelt med å ta av festet og LEGGE lampen oppå dekkglasset. Hightech ;D

Eneste ulempen jeg har sett er at vinduet på plastrøret som er rundt pæren blir litt uklart etterhvert. Mulig det kommer av at jeg ikke tror røret på min kommer helt ordentlig på plass, så den er ikke helt 100% tett.
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap