Eheim hjelp!

Hei!

Jeg har vært så heldig å fått meg et brukt akvarie gratis

Så skulle jeg se hvordan pumpe det var med.
Det var en utvendig Eheim pumpe.
Men så begynnte jeg å lure :s
Når jeg åpner lokket, er det først en rist, så en slaks vatt greier, så noe stein, så noe vatt, så noe ting med hull i:s..
Noen som kan forklare med dette her:s
Det må da være feil at det er stener inne i pumpen...
Kanskje der er et kull filter her?

Hva skal jeg gjøre hvis det er et kullfiter?

Forresten er det noen som har bruksanvisningen på denne pumpen??

Mvh Cassandra

PS: Legger med bilder!
Har funnet ut at det er en Eheim 2213...
Ingen som kan svare meg?
Hvis du ser på det som er tapet på bøtta så ser du akkurat hva det er for noe..

Er bilder av det og står tilogmed hva det heter.
Er filtermateriale som bakterier setter seg på. Det filtermaterialet er spessiallaget for å ha mest mulig overflate som bakteriene kan sette seg på som også betyr at det kan bli flere bakterier der..
Følg anvisningen på bøtta, så vet du hvilke filtermasser som bør være tilstede, og hvor de bør plasseres.
Om du vil lære mer om de ulike typene filtermasse, finner du info om dem i denne omtalen

Husk at bakterier trenger både vann og O2 for å leve, og om filtermassen fikk tørke ut\ var uten sirkulasjon over tid, har bakteriene daua. Allerede etter en halvtime begynner bakterier å dø, så man har ikke allverden av tid på seg for å få fart på sakene
Takker!
Ja, jeg har sett den tapen på pumpa:P
Men jeg lurte på om de der steine skulla være der?

Dette akvariet har stått lenge uten vann så dette på kjøres opp igjen.

Mvh Cassandra
Steinene er vel rett å slett ehfisubstratet? Denne er etterhvert "modernisert" til runde kuler. Må du bytte filtermasse, anbefaler jeg substrat pro (kuler) kontra den vanlige småstein-fassongen
Ja, det er Ehfisubstrat

Nei,jeg bytter bare hvis det ikke skal være der.. Tenkte først det var kullfilter..
Så det blir ikke no bytting

De forskjellige Massene: Øverst og nedover: Ehfisynth, Ehfisubstrat, Ehfifix, Ehfimech.

Mvh Cassandra
Stemmer

PS: om du vil ha filtervatten ferdig tilpasset filteret ditt, finnes dette i de fleste nett\ lokale butikkene.

Dette er en av få ting jeg er så råflott av meg, at jeg bruker

Jepp, men jeg tror ting få være som de er

Holder på å sette opp en liten hjørnereol
Skal kanskje lage en liten forum-tråd av det

Mvh Cassandra
Tilfeldig bekjentskap
© KURT SØRENSEN
Reklame for plussmedlemskap