litt spørsmål angående 450 liters Juwel Rio.

jeg har nå lenge ønsket meg ett større akvarium, å har nå omsider endelig fått tilatelse til å kjøpe ett! JIPPIIII!!!!

skal kjøpe meg for pengene jeg vil få etter sommmerjobben iår. (å jeg VET at jeg vil få ei saftig lønn! hehe..)
anyway, nå skal jeg altså kjøpe meg noen ekstra litere, å da mener jeg ekstra litere!
jeg har peilet ut ett flott Juwel Rio akvarium på 450 saftige litere.
her er link:


men det er noe jeg lurer på..
det står jo at filter følger med.
er dette filteret innvendig eller utvendig?
skulle helst hatt utvendig. jeg har hørt det er best..
(om jeg isåfall kjøper nytt utvendig filter, har noen ett å anbefale?)

ei veninne av meg kjøpte ett Juwel Rio 250 liter, med innvendig filter. der var filteret limt fast i ruta. om det nå er innvendig filter i "mitt" kar går jeg ut ifra at det er limt fast her også?
isåfall, går det an å løsne filteret på ett vis da? så på filteret til veninna mi at det samla seg mye dritt bak der!

jeg blir kun hjemme i helgene etter sommeren, siden jeg skal gå på videregående skole. (joda, det er ett litt teit tidspunkt å skaffe nytt akvarium på men...)
jeg stoler ikke på at mamma mater fiskene. hun kommer bare til å fòre dem ihjel!

"ja men dæm så da så sult`n ut! sto å kjika på mæ jor dæm!"

eneste jeg stoler på at hu gjør for meg er å fiske opp eventuelle døde fisk.
men jeg skal gå til anskaffelse av fòr automat.
noen å anbefale?
ikke alle fiskene mine vil gå i det nye karet.
planen var å ta med de fleste av fiskene mine på hybelen. fordelt på 85, 43 og 50 literen.
men de største fiskene og de som trenger størst plass blir jo hjemme.
disse fiskene som er på hybelen trenger jeg vel ikke noe fòrautomat til... de klarer seg ei helg uten mat.

har noen av dere noen erfaring med dette akvariet? eller en annen type akvarium å anbefale?

er jo fortsatt en liten stund til jeg evetuelt kjøper dette akvariet. (håper de fortsatt har det på lager da!) men jeg liker å være godt forberedt så... hehe...
Først av alt må jeg nevne at det ikke er Rio-kar dette, men Vision Forskjellen er frontglasset, som er buet på karet du ønsker deg.
Vær obs på at en de linntrykk kan forvrenges gjennom ett krummet glass, selv om det ikke er mye krum på dette

Filteret som følger med, er ett fastlimt innvendig svampefilter. I boksen til dette er også varmekolben plassert. Dette er standard på alle juwel-akvarier, store som små.
Hvilket utvendig filter du skal ha, kommer helt ann på belastningen, og om du beholder det innvedige eller ikke.
Med normal belastning og det innvendige inntakt, er en Eheim 2028 mitt klare førstevalg.
Er det kun utvendig som skal være aktivt, ville jeg selv gått for Eheim 2080. Har selv dette gående koblet opp mot 375litern, og det er ikke noen problemer forbundet med den noe høye gjennomstrømmingen. Faktisk står en 2500L\t pumpe å dytter vann i tillegg til denne

Alt som er limt, kan fjernes Det er ganske enkelt å fjerne disse sorte, mindre vakre boksene. 4 klatter silicon er alt som holder det, og en litt lang, kvass kniv, og litt biceps, er det som skal til.
Fjernet selv boksen fra min 170L med rett å slett å rykke denne ut, i sinne og frustrasjon. Det er vel ikke helt å anbefale, men jeg nevner det bare for å illustrere hvor lite den egentlig sitter fast

Jeg ville nok hatt en fôratutomat koblet opp mot karet ditt, siden du er så lite tilstede. Det som er en gjennomgående ulempe er at disse tar mye plass, oppover. Der er det en fordel at du tenker på ett Juwel-akvarie, siden disse har god plass under lokket. De fleste automater, vil få plass. Mulig du må snekre deg ett feste selv, men det er ikke noen umulighet

Når det gjelder karret ellers;
Det er ganske lite lys med 2x36\40W til 450L vann. Greit nok drives rørene elektronisk, og gir derfor litt mer lys pr W (10-12% mer) enn i mange små, billige kar, men alikevel vil i henhold til de gamle formlene med x antall W pr liter, tilsvare stusslige 0,176W pr L.... Det er for dårlig til de aller fleste planter ;(

Ellers er karet pent å se på, men jeg syntes personlig prisen er i overkant, spesielt om en ønsker bedre filtrering....
tusen takk for ett godt svar!
eeh.. trodde det var Rio jeg! :P men det står jo til å med at det er vision! uff å uff hehe...
prisen i overkant.. hm.. har du ett annet akvarium å anbefale da? sånn i samme størrelse omtrent?
om jeg anskaffer utvendig filter er det antagelig bare det som vil kjøre. jeg kommer til å kutte ut det innvendige da.
tar bare plass! hehe...
Siden det er såpass lite forskjell i fraktpris fra Webzoo (og andre) og danske butikker, ville jeg nok kanskje handla der.

Priseksempel fra Cichlidesenteret:
Effect akvarium 530 liter i alu. sort 2.225,00
T5 Armaturer. 530LIter EffectLight. Dæmpbar. Sort 2.709,00
Effectline sunriser 349,00
Alubord 530 liter med understel. Sort 1.040,00
Jäger/ Eheim varmelegeme 300Watt 139,00
Eheim 2080. Pro3 2.299,00
Filtermateriale sæt til Eheim 2080. 635,00

Samlet indkøb: DKK 9.396,00
Etter dagens valuttakurs, tilsier dette ca 10.500.- norske, + frakt og 180.- i fortulling (planlagt skrivefeil)
Du får her; Ett kar som er 80L større, ett 50x bedre filter, bedre varmekolbe, i overkant av dobbelt så mye lys, som er dempbart, sunriser for å styre dimmingen.
Det som er "dårligere" enn juwelen, er at jeg her har regnet på ett kar med rammebord, i stedet for møbel. Det er heller ikke med rør til armaturet, her gad jeg ikke velge for deg :p
ok! hehe. det ville altså lønne seg å handle der istede. hmm.. tror du det tar mange dager fra jeg bestiller det til jeg får det? kommer vel sikkert på posten det da? neppe i postkassa! :P

hva er forresten adressa til cichlidesenteret? :P

å øh.. rammebord, hva vil det si?? :P
slik som 155 literen min er?
Må nesten hive meg på å spørre litt jeg også siden jeg skal ha meg 450 vision jeg og.

Hvor lett er det å bedre lyset? Nok å kjøpe kraftigere (bedre) lysrør og bedre reflektor?
Eller må jeg åpne armaturet og bytte ut deler der for å få mer effekt ut av det?
Fredrik84
Må nesten hive meg på å spørre litt jeg også siden jeg skal ha meg 450 vision jeg og.


hehe....
Juwelen ser jo penere ut. med møbel å alt.
søkte litt rundt å TROR jeg fant det karet du mente Frank.
ble eglentig veldig interessert i det siden man sparer en høvding og får mer for pengene.
:P
Posten har vektgrense på 35kg, så dette karet er jo en del ganger tyngre enn det
Akvarier med slik størrelse sendes med firmaer ala tollpost.
Hvor lang frakttid det er skal jeg ikke gjette på engang Det er nok mer opp til tollerne og avsender enn transportfirma

Rammebord = bord av firkanta alurør, koblet sammen med ulike krysskoblinger.
Adressa til ciklidesenteret (antar du mener nettadressen) ligger sammen med alle de tohundrå en del linkene i vår langt fra tettpakka lenkesamling


Fredrik:
Nei, det er ikke nok å kjøpe bedre reflektor og kraftigere lysrør. Armaturet leveres med elektronikk for 2x 36\40W lysrør (kjør samme styrken på begge sider!!!), og da kan man ikke ha kraftigere rør enn 40W. Armaturet er også uten reflektore. Beregninen av W pr L over er med gode reflektore.
Her må en rett å slett sette inn flere rør for å få bra lys
Du trenger ikke å åpne armaturet for å gjøre dette (du får den ikke opp, uten å ødelegge den for den del heller), det finnes ferdige innbyggingssett til dette. Det vil forundre meg om det ikke er plass til 80W T5 rør, i karet, og da har du plutselig 0,42W pr L (Beregnet med fordelene med elektronisk forkobling + fordel for bedre utnyttelse av lys med T5)
Frank Angell
Rammebord = bord av firkanta alurør, koblet sammen med ulike krysskoblinger.

ok. da er det nok rammebord jeg har da gitt! :P kjekt å vite!
hehe. tusen takk for svarene! får se om jeg ikke ender på det danske greiene da. men litt kjipt om det tar 100 år før det kommer fram også da! :P
Pysh, såpass som 100 år kan du da greie å vente :p
Er de ferdige innbyggings settene slik at jeg må finne et som passer kun til juwel 450 vision eller er de litt mer universale enn som så?

Om du kunne linket til et sted du vet de selger slike ferdige sett så hadde jeg blitt veldig glad
Settene er ikke spesielt universale, men det finnes en haug med ulike styrker, enkle og doble, vanntette og bare sprutsikre
F.eks webzoo har ett bredt utvanlg av slike innbyggingssett fra arcadia
Takker og bukker,bra det er noen måneder igjen så jeg kan ta meg tid til å planlegge hva jeg vil sette inn av forskjellige sett og ikke minst finne de rette

har bare ett siste spørsmål!
hehe..
jeg er litt usikker angående fisk i karet som jeg forhåpentligvis kjøper...
det er nemmelig fristende å selge de fleste av fiskene jeg allerede har, for å kjøpe meg 6-8 discus istede. (om jeg finner noen billige små da. vil helst fòre dem opp selv)
men angående filter da..
i tilfelle jeg slår til med discus tanken.. (noe jeg trolig ikke gjør)
trenger jeg like kraftig filter da?
de skal jo ha god filtrering, men også en sakte strøm, skal de ikke?
kan jeg bruke ett av de filtrene som du foreslo da?

fortsatt hadde planen vært å røske ut det stygge innvendige filteret! :-P
Er ikke sikker på det med pumpene,men de discusene er såpass krevende at jeg ville ikke forsøkt å ha slike i et kar man sjelden ser noe til,de skal jo også ha ganske hyppige vannskifter. Liker tanken på discus jeg også, og forsøker ikke å kvele ideen din. Er bare ment som tips å ta med i betraktningene
heh.. leste nå netopp jeg også om det med hyppige vannbytter annehver dag.
litt vanskelig når man bare er hjemme i helgene? :P
da får vi vente med discus til jeg har kontroll over karet 24/7!

så beholder jeg de gamle fiskene mine.

*hører fiskene i 155 literen puste lettet ut...* :P
hehe.
Å fôre opp diskus med fôrautomat, uten vannbytte osv, er bare å glemme
Men for å svare på spørsmålet; alle disse filrene jeg har nevnt fungerer fint, selv med diskus i karet.
Det er meget lett å senke trykket på vannstrålen, enten med å borre opp hullene i strålerøret til dobbel dimensjon, eller med å borre flere huller, da gjerne noen som blåser rett i veggen
Enkelt, fort, og kostnadsfritt.
men om jeg nå kjøper ei sånn utvendig pumpe du snakka om. da er det jo bare en slange som skal oppi karet. eller 2. en som suger opp vann og en som spytter det ut igjen. er det en øh.. "inngang" i ramma på karet for den slangen eller må man borre det selv også? :P
har bare erfaing med innvendige filtre fra før! hehe...
Det er i alle fall to hakk i bakkant av armaturet, for å føre ledninger og slanger gjennom. Det er akkurat plass nok til å tre en slange på hver side (vel, det er plass til rørene til slangene, selve slangen er det ikke plass til).
2080 har ikke mindre enn 3 slanger (2 inn, en ut), så her må en sage bittelitt i plasten - 2 min jobb med manuelt verktøy
3 slanger faktisk! trodde det var bare to jeg! :P blir bedre strømm da ihvertfall!

men jeg skjønner hva du mener. kommer vel ikke borti glasset om man skjærer der helt på kanten?
tusen takk. jeg skal nok greie å sage i litt plast tror jeg! :P
hehe...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap