Hvordan montere mer lys?

Jeg har ett Juwel Rio kar på 300l og er kjempe fornøyd med det. Det eneste er at jeg syntes det kunne vært mer lys. Derfor vurderer jeg å ettermontere
lys armatur, gjerne T5. Er det noen her som har gjort noe tilsvarende i sitt Rio kar så er jeg takknemlig om de vil dele av sine erfaringer med meg.

På forhånd takk!
Arcadia I-bar?
Jeg har selv en Rio 125-L, og har tittet litt på disse her. Etter det jeg kan forstå, kan man rett og slett bytte ut den originale lysstolpen med denne. Hvis jeg ikke har misforstått vil jeg i mitt tilfelle få 2*24 W T5 istedenfor den nåværende 2*18 W T8 (har 80 cm kar). Ingen aning om de er verdt pengene, men det frister å prøve, spesielt siden jeg ikke er typen til å fikse fine lyskasser o.l.
Rio 300 har 2x 38W rør, hvert på 1047mm. Det finnes 40W rør i samme lengde (Hagen sine rør).
Men 4 W ekstra er vel ikke noe en roper over seg av :p

Jeg ville satt inn ekstra rør, gjerne 54W T5. Disse er 1149mm, men fremdeles er det plass til de. Ett slikt rør, drevet av en vanlig innbyggingssett fra f.eks Arcadia, i tillegg til dagens rør, hjelper utromlig mye på.
Husk at det ikke er i nærheten av sammenlignbart lys fra T5 kontra T8 (T5 er ca 25% mer effektiv pr W kontra de rørene du har i dag)

Det er selvsagt mulig å fjerne hele lysinnsatsen, og erstatte denne med 2x54W T5, men husk da at du trenger noe nytt å legge over karet. De gamle platene til toppen passer ikke til disse ferdige innbygginssettene I-bar.
Rent lysmessig, får du litt mere lys med 2x38\40W+1x54W, kontra 2x54W.
Rent plassmessig, trenger en ikke være noe geni for å se hva som er mest hensiktsmessig :p
Den lysstolpen ser jo veldig lik ut som den som sitter orginalt i karet ja. Lurer på om det er spor til å feste lukene i også....

Spørsmålet er jo om det er verdt pengene, eller om det finnes andre alternativer som er gunstigere.
Hmm, her var Frank ute med svar før jeg fikk skrevet ferdig.

Nei, det var jo dette med plasen og da.

Ja ja får vi ta på tenkehetta..

Takker for svar.
Frank Angell
Det er selvsagt mulig å fjerne hele lysinnsatsen, og erstatte denne med 2x54W T5, men husk da at du trenger noe nytt å legge over karet. De gamle platene til toppen passer ikke til disse ferdige innbygginssettene I-bar.


Har du prøvd disse lysinnsatsene, eller? I følge informasjonen [URL=http://www.swelluk.com/aquarium/special-offers-353/special-offers-354/arcadia-i-bar-twin-light-unit-t5-137.html#]her[/URL] skal de passe??

Frank Angell
Rent lysmessig, får du litt mere lys med 2x38\40W+1x54W, kontra 2x54W. Rent plassmessig, trenger en ikke være noe geni for å se hva som er mest hensiktsmessig :p


Såvidt jeg kan se er Rio 300-karet 120 cm bredt. Da er det dessverre I-Bar med 2*39 W som passer, ser det ut til. I mitt tillfelle blir gevinsten større, fra 2*18 W T8 til 2*24 W T5. Vil det si, Frank, at lyset fra dette vil tilsvare ca 60 "t-8-watt?"

Hvis man skulle ettermontere rør: hvor i all verden plasserer man det/dem? kan ikke se at jeg har plass noe sted pga plast-"staget" som går tversover karet på midten, det er lite klaring mellom denne og lysstolpen. Regner med at det er likt på Rio 300 også?

(Sorry, Lucky1, ikke meningen å kuppe tråden din, men vi lurer visst på de samme tingene )
I-bar passer, men har ikke fester slik juwel har til platene på toppen. Det er der baugen er

54W T5 rør er uten koblinger som jeg allerede har nevnt 1149mm. Dette betyr at man da har 5,1cm å ta av, til fester etc. Det skal derfor gå, akkurat på det berømmelige håret. Men med ferdige "bar-er", bygger jo disse noe, og man må dermed modifisere noe.
Denne innbyggingsarmaturen, kan man snu festene på, og er vel den som bygger minst med unødig plast.
At den er over 500.- billigere, er jo heller ikke å forakte
Du ser eksempel på hvordan en snur festet, og evt lager ny kabel-gjennomføring i artikkelen Bjarne har skrevet om bygging armatur til sitt 375L akvarie.

Når det gjelder karet ditt, Henriflette (kult nick, forresten), vil du siden disse rørene er såpass like lengdemessig, få tett på dobling av lysmengden (ca 90% mer, eller ca 68W lys sammenlignet med gammeldags forkobling). Det er veeeeldig mye mer, og du bør derfor tenke på alger og slikt.
Du får i overkant av 0,5W\L, om en bruker denne gammeldagse formelen, og behovet for Co2-tilsetting er absolutt tilstede for å nyttegjøre seg alt lyset.
Frank Angell
I-bar passer, men har ikke fester slik juwel har til platene på toppen. Det er der baugen er ;)

Mulig jeg er dum her nå altså, men det står i linken: " The existing Juwel flaps will fit directly into the Arcadia I Bar unit." Er dette galt?
Henriflette
[QUOTE=Frank Angell]I-bar passer, men har ikke fester slik juwel har til platene på toppen. Det er der baugen er ;)

Mulig jeg er dum her nå altså, men det står i linken: " The existing Juwel flaps will fit directly into the Arcadia I Bar unit." Er dette galt?
Jeg føler meg sikkert ennå dummere, som ikke fant denne infoen tidligere.

Men jeg er ærlig talt litt skeptisk. Mitt Juwel-kar har flat topp, denne baren ser buet ut.
På min topp, er det tydelige spor til lokkene, dette ser jeg ikke igjen av bildet til I-bar.
Produsenten nevner heller ikke noe om dette på sin side, der ser det forresten ut som et Rubin-akvararie de har satt denne inn i (eller noe lignende.)

Siden jeg har seriøse planer om å kvitte meg med mitt Juwelkar innen ikke alt for kort tid, gidder jeg rett å slett ikke bruke såpass med penger for å finne ut av det heller :p
Om du velger å teste ut dette, er det konge om du forteller litt om hvor godt disse passer overens
Ved bruk av Bresslein armaturer bør jeg kjøpe med ett eller to rør?
Blir det for mye med to T5 i tillegg til eksisterende?
Lucky1
Ved bruk av Bresslein armaturer bør jeg kjøpe med ett eller to rør? Blir det for mye med to T5 i tillegg til eksisterende?

Jeg ville kjøpt med 2x54W, og heller kuttet ut den gamle innsatsen om det blir for mye lys. Er billigere å gjøre det slik, enn å banne over at man ikke gikk for 2x54W først som sist.

Med disse 108W-ene, + 2x38\40W med elektronisk forkobling (slik Juwel har det), får du en lysmengde tilsvarende 0,81 W\l om en regner dette om til gammeldagse rør, og lysformelen der. Det er myyye, dersom en ikke kjører med Co2 i tillegg.
2x54W vil tilsvare ca 0,53W\l, sammenlignet med gammeldagse systemer (selv om en faktisk "bare" har 0,3W\L)
Dette siden T5 er så mye mer effektivt enn gammeldags flimre-rør
Da er det bare synd at ikke I-barene er på mer enn 39w, da ville jo lukene passet også
Jeg satte inn to ekstra rør med Arcadia kontroller på denne måten. Dette er Rio 240 og det er 38w T-8 som er brukt. (T-5 har samme løsningen på festet og vil gå like bra.) Holderne er skrudd med skruer gjennom lokket og gjennom en aluminium U-profil gardinstang ( Er det jiffystenger de heter tro?) på oversiden av lokket som stiver det av så det ikke bøyer seg. Ledningene går ut gjennom et hakk som er frest i siden på lokket og er festet med strips. Lokkene kan åpnes og løftes av som tidligere. 300 literen er vel 10cm bredere så der går vel kanskje en ekstra original eller Arcadiabar i tillegg til originalen. Tidligere så lagde Juwel et sett med 4 smalere lokk til å bruke med dobbelt armatur i de største karene, men det ser ikke ut som de har det på nettsiden lenger. Mulig det annerledes midtstaget i nyere kar er i veien for en ekstra armatur.
Mål meget nøye før du bestiller 54w T-5. HVIS disse går så er det så det subber i siden på toppramma innvendig.
Det der såg jo greit ut. Kanskje det blir noe sånt jeg må gå for

Takker for alle tipsene som har kommet.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap