Kalibrering av PH-måler

Ok, her er dagens blondinespørsmål (jada, jeg er blondine):
Jeg har min kjære, nye PH-måler. Jeg kalibrerte den da jeg fikk den i huset. Da var det med en liten dæsj kalibreringsvæske i en bitteliten greie jeg stakk måleren ned i. Denne skulle brukes kun en gang. Nå vil jeg kalibrere PH-måleren på nytt (stoler ikke på resultatet, da den målte 8,8 i springvannet). Jeg har en liten flaske/boks/krukke/ellerhvanåmanskalkalledet med væske å bruke. Men hvis man bare kan bruke det en gang, har jeg ikke særlig lyst til å stappe måleren nedi der. Det er jo massevis av kalibreringsvæske der, og det er da meningen det skal holde til mer enn en gangs kalibrering. Hva gjør egentlig dere andre når dere kalibrerer måleren? Har dere noe dere har væsken nedi når dere kalibrerer, eller?
Bumper denne litt, selv om jeg kanskje har funnet svaret selv. Stemmer det at man kan bruke krukka med buffervæske flere ganger? Bruksanvisning på dette området er mildt sagt fraværende. Jeg finner kun en greie som viser hvordan man skal gjøre det, men den nevner bare at den vedlagte væsken (en bitteliten greie), kun er for en gangs bruk. Det står absolutt ingenting om hvordan man forholder seg til større mengde væske. Jeg har googlet på dette, og føler meg som en total idiot! Det er tydelig at svaret er så selvsagt at det ikke nevnes med et eneste ord! Grrrr! Hvis det nå er slik at en sånn krukke kan brukes mange ganger, hvor mange ganger kan man bruke den (og her tenkte jeg at jeg skulle skrive hvor mye det er i krukka/flaska, men det står selvsagt ikke - nå begynner jeg å bli litt irritert over dette ikketemaet).
Jeg har litt kalibreringsvæske i lokket til pH-måleren og kalibrerer her.
Brukt væske kastes etter bruk.
Om kalibreringsvæske...
Hei, kan svare deg litt generelt - fordi jeg har jobbet endel på lab Kalibreringsvæske er en type væske med en stabil (oppgitt) pH - og brukes for å sette en standard for et gitt måleapparat. Ja, de fleste måleapparater vil ALLTID ha "slinger i valsen" på mer eller mindre noen tiendedels- desimaler eller hundredelsdesimaler. Dette kalles avvik. Hvor lite/mye avvik et apparat har, kommer an på hvor bra/svakt apparatet er.
I grunnforskning er det i hvert fall vanlig å kalibrere (test-måle) pH-apparatet før hver prøve-serie, for å unngå resultater som påvirker forskningen (ok, de vil være ørsmå men tilstede). Normalt er det endel av en biologisk-/kjemisk labs "internkontrollrutiner" å kalibrere et pH-måle- apparat en gang i uka eller én gang per dag. Alt etter hvor høyt nivå man har/vil ha. Jeg ville kalibrert f.eks. en pH-penn én gang i måneden, bare for å sjekke hvor mye den "teknisk sett" drifter. Og med drifter mener jeg: hva viser displayet ifht. hva test-væsken har oppgitt som pH - altså avvik fra standarden/differansen. Dersom 1-2 målinger viser at målingene IKKE drifter særlig ifht. en standardisert væske, ville jeg 1): antatt at de resultatene jeg fikk når jeg måler pH i karene var reell/god 2): innstilt meg på kalibrering av måleinstrumentet kanskje hver 3-4 måned. Kanskje kalibrering hver 6 måned, eller noe i den duren.
JA, en kalibreringsvæske kan brukes flere ganger!
Denne er buffret kjemisk på en slik måte at løsningen har stabil pH - MEN må oppbevares i tett beholder og ikke tilblandes noe eller uttynnes. Jepp, man kan helle deler/alt av en kalibreringsvæske over i et mer egnet målebeger og så tilbake igjen i den opprinnelige flaska, men sørg da for at målebegeret er (oppvaskmaskin-) rent, skylt og tørket godt Dette er kun for privat bruk og ikke lov på en offisiell lab, altså. Synes Liz' metode virket smart, jeg. En liten trang beholder krever mindre kalibreringsvæske enn en stor og vid beholder - og vips, kalibrert!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap