Levetid/brukstid på Ehfisubstrat pro?

Som overskriften tilsier, hvor lenge bruker folket substratet i filtertønna si før det i det hele tatt skiftes ut?
I denne produktomtalen skrives det at det er nærmest evigvarende Det er lenge det
Dette va ment som et generelt spørsmål og ikke et spørsmål etter produktomtale.
Jeg ser ingen grunn til å bytte ut filtersubstratet - den ru flaten er jo der "uendelig" for bakteriene å vokse på.
Noe annet er det selvsagt med partikkelfiltre a'la filtervatt....


Hvorfor ble du misfornøyd med en link til noe Frank har skrevet?
Det er som det skives i omtalen, tett på evigvarende.

Må nesten spørre; hva er galt med å lese det i en produktomtale?
Ble ikke misfornøy å ingenting er galt med å lese en produktomtale. Produktomtalene til Frank er solide som fjell. Eneste grunnen til at jeg spurte var at det er ikke alltid folk gjør som de blir fortalt eller har lest osv. Det var bare derfor jeg spurte.
Da har vi vel konstantert at det er nesten ingen her på forumet som noen gang skifter ut substratet sitt, det blir bara skyllt i vann fra tanken når gjennomstrømningen er blitt betraktlif redusert.

Jeg har forøvrig en 2028 som stod med fyllt med substrat og vann i flere uker etter jeg tømte ett kar. Når jeg åpna filteret tilslutt kunne vel lukta sammenlignes med luktesalt. Luftveiene mine har aldri blitt så fort åpne, nesespray er ingenting forhold. Jeg sto lenge å lurte på om alt innholdet skulle gå i bosset, men hva med å spyle og koke det. Dette dreper jo alt, men er det brukbart videre?
Jeg har opplevd det samme Lars, og jeg har bare ikke maktet tanken på å bruke det filtersubstratet om igjen....

Det river jæ.... i nesa at jeg kan liksom ikke forestille meg at den stanken noensinne vil kunne fjernes helt fra så porøst materiale.

Så jeg har kastet det, og heller fyllt på nytt substrat. Det er de eneste tilfellene der jeg har kastet Eheim filtersubstrat.

Ellers brukes det, som de andre nevner og som trådens tema var, i mange år.
Når filteret m/ substrat har stått og råtnet slik i flere uker, ja da hadde jeg nok vurdert å bytte ut filtermaterialet, gitt....
Dette er eneste eksempel på når det er påtide å kaste filtermassen. Har også møtt slike filtre, og du dæffen den odøren er uforglemmelig.
Lukta går gjennom skallen så ille at det kjennes ut som en er skutt med kanon i hue
Ja det lukter som innestengt død. Men nå er det spylt og kokt og både ser og lukter som nytt. Det gjennstår bare å tenke litt og se om jeg finner ut om jeg vil ta sjansen eller ikke. Kansje jeg kan bli en pionèr innen gjennbruk av kloakkabsorberende substrat, hærlig....
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap