Pumpe og lys til 12 l akvarie

Fikk pakken fra Webzoo bittelille julaften. Kjøpte et 12 liters akvarie som kampfisken bor i nå. Bruker en Eheim luftpumpe og bytter vann annenhver dag. Men trenger skikkelig lys og pumpe med filter. Noen forslag?
Til ett såpass knøttlite kar, er det vel like greit med ett luftdrevet filter.
Hagen sitt doble filter bruker jeg selv i 11litern, og det fungerer faktisk bedre enn jeg forventet! Og det er ikke rent dårlig det, er vel viden kjent for å være kravstor som få... :p

Av lys er det ikke allverden som er laget til disse små karene. Arcpod er vel det beste alternativet for den som ikke snekrer slikt selv.
Selv gjorde jeg sistnevnte, men den totale prisen blir fort uforsvarlig i forhold til ferdige produkter.
Har en derimot liggende materialene, blir det en annen sak
Jeg brukte den minste modellen av Vitatech filter (Eheims produkt, men det produseres av Vitatech) til min kampfisk da jeg hadde ham i en 19 liter en periode. Utblåset fra filteret kan reguleres ned til et minimum på disse, så kampfisken får det så stille og rolig som de liker

Den eneste nettbutikken jeg vet om som har dette, er Akvasia.no
Men det kan jo være at vanlige zoobutikker har det i hyllene også?

I Tyskland kaller de denne minste modellen for Eheim PickUp 2006:



[External Image]
Filter og vann byte anen vær dag er ikke de litt smør på flesk.
Hadde selv filter i mine 24 X 12 liter akvarier men har gåt til bake til den velprøvde metoden med brusestein og vann byte vær 14 dag(en gang i måneden)fungerer greit for mine killier
Hun har ikke filter nå. Hun bytter vann annenhver dag fordi hun ikke har filter.

Inntil et innkjørt filter er på plass tror jeg det er lurt, dersom man ikke har ti-tjue års erfaring med fiskehold... Skummelt å anbefale nybegynnere å trikse med så dårlige vannbytterutiner som du skisserer. Det er ikke noe man bør dytte på hvem som helst, for å si det sånn.

Laffen
Filter og vann byte anen vær dag er ikke de litt smør på flesk. Hadde selv filter i mine 24 X 12 liter akvarier men har gåt til bake til den velprøvde metoden med brusestein og vann byte vær 14 dag(en gang i måneden)fungerer greit for mine killier
Hei
Mener du rett og slet at jeg ikke har peiling,når jeg startet med akvarie for 38 år siden viste vi ikke va vann bytte var vi fylet bare på vann.
Og de problemene jeg leser på nette nå var ukjente, fiskene var livsglade.
Det går faktisk an og ha for mye filtrering og vann bytte.
Har prøvd uten luftpumpe en gang og bytta annenhver dag. Til og med da blei kampfisken slapp. Så jeg skal kjøpe filter.
mona o
Jeg brukte den minste modellen av Vitatech filter (Eheims produkt, men det produseres av Vitatech) til min kampfisk da jeg hadde ham i en 19 liter en periode. Utblåset fra filteret kan reguleres ned til et minimum på disse, så kampfisken får det så stille og rolig som de liker:-) Den eneste nettbutikken jeg vet om som har dette, er [URLBLOCK1] Men det kan jo være at vanlige zoobutikker har det i hyllene også? I Tyskland kaller de denne minste modellen for Eheim PickUp 2006:


Vita Tech/Eheim 180 til 45 liter ?

Er det noe lys som går ann å kjøpe på akvasia som passer til et så lite akvarie?
Kristin&fiskene
Vita Tech/Eheim 180 til 45 liter ? Er det noe lys som går ann å kjøpe på akvasia som passer til et så lite akvarie?


Jeg fant ingenting som kunne passe et så lite akvarie der (men jeg bladde bare raskt nedover listen de har).

Du kan bruke [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2421&HKatID=]en Arcpod[/URL], de er bra, og de varmer ikke opp vannet unødig siden denne typen lyskilde ikke ligger på dekkglasset. Dette med oppvarming av vannet er et problem i små kar, der man legger små armaturer rett på dekkglasset. Overoppheting er fort gjort...

Husk at Arcpod skal festes på kanten av karet, og det kan bli problematisk med dekkglass da, dersom man ikke får tilskåret dekkglasset så det passer fremdeles. Kampfisk bør holdes i kar med dekkglass, både pga de puster fra overflaten og trenger varm fuktig luft der, men også for å forhindre at de hopper ut..
Laffen
Mener du rett og slet at jeg ikke har peiling,

Nei, jeg mener ikke det. Les svaret mitt en gang til er du snill, før du begynner å brumme over at noen antyder ting du ikke liker.


Laffen
når jeg startet med akvarie for 38 år siden viste vi ikke va vann bytte var vi fylet bare på vann Og de problemene jeg leser på nette nå var ukjente, fiskene var livsglade. Det går faktisk an og ha for mye filtrering og vann bytte.


Det ante meg at det var noe sånt...

Heldigvis har verden gått videre og man vet ganske mye mer om akvariehold i dag, enn hva man gjorde i akvariehobbyens barndom. Følge med i tiden, det lønner seg ofte.

Og før du snakker videre i samme bane om at "ALT var bedre før".... nei, det var ikke det. En god del ting er faktisk bedre i dag. Bl.a. har vi nå tekniske hjelpemidler slik at vi kan holde langt flere fiskearter i akvarium i dag enn for 40 år siden.

Ang. dette med manglende vannbytter... den diskusjonen tror jeg ikke vi skal gå inn på her.
Ja verden har gått framover,joben min i 5 år var faktis i en zoobutik.
Hvor jeg veiledet nybegynerer (folk som har holt på siden 2004 reiner jeg som nybegyere)slik at ikke hobbyen skule koste sjorta.
Det enkleste er jo og selge en eller annen dubedit som skal hjelpe mot alt,det er ikke altid den beste løsnigen i det lange løp.
Det størte probleme jeg opplevde bak disken var overforing og for hypige og for store vann byter.Og til din påstan om at en kan avle og holde bedre fiskene i dag er det barte en ting og si vannverdier og det er ikke det same som filtrering og vann bytte.
Hobbyen skal jo ikke bare være arbeid,men rekreasjon noe en slapper av med etter en dag på jobben.
Laffen
Ja verden har gått framover,joben min i 5 år var faktis i en zoobutik.Hvor jeg veiledet nybegynerer


Det der hjalp ingenting....
De desidert verste og dårligste rådene man leser at folk skriver her inne på Akvaforum, har blitt gitt dem av zoobutikker...

Laffen
Det går faktisk an og ha for mye filtrering og vann bytte.
Åssen i granskauen skal en kunne filtrere vannet for godt? Jo mer filterkapasitet, jo midre sjangs for at det blir ammoniakk+ nitritt i vannet.
Og om dette er en ulempe, da legger jeg hobbyen på is tvert.
Heldigvis planlegger jeg mange, mange år til som akvarist

At det har skjedd ting i akva-verden de siste årene er det liten tvil om.
Både kunnskapsnivå, teknisk utstyr, og ikke minst prisen er i dag mer på akvaristens side enn for 30 år siden.

På grunn av problemene med nedbryting av avfall, eller mangelen på nedbryting, er ett råd som "Hadde selv filter i mine 24 X 12 liter akvarier men har gåt til bake til den velprøvde metoden med brusestein og vann byte vær 14 dag" noe som kun er å anbefale for viderekommende, som både vet hvordan belastningen maksimalt kan være, og som ser faresignalene når disse oppstår.

Personlig ville jeg ikke kjørt noe uten filter uansett hva det var, da jeg ser en markant forskjell på trivsel til reker\ fisk\ snegler der vannet faktisk er best mulig.
Til og med 5-litern er utrustet med overdimensjonert filter. Har større overflate til bakteriene i dette karet, enn hva mange har til sine 100L kar
Hei Frank og Mona
Har dere monopol på kunskapen her inne,det er jo mulig det er flere veier som fører til Rom.
Det med filtrering i mine akvatier på 12 liter er min dyrt kjøpte erfaring så venligst ikke påstå at det er feil.For mye filtrering med fører sterk strøm i akvariet og ganske mange fisk fårtreker stile vann men det er muligens ukjent for dere.Størst og sterkest filter er ikke best det er ikke vits og skyte spurv med kanon.
Det er ganske arogat hvordan dere to raker ned på gamel akvarie kunskap
men det sier vel mer om dere.
Laffen
Hei Frank og Mona Har dere monopol på kunskapen her inne,det er jo mulig det er flere veier som fører til Rom.
Må nesten snakke for meg selv:
Nei, jeg er ikke alene om å vite en del om hobbyen. Er du det?

Laffen
Det med filtrering i mine akvatier på 12 liter er min dyrt kjøpte erfaring så venligst ikke påstå at det er feil.

Du sier det selv: det er en dyrkjøpt erfaring. Dette skulle da tilsi at det er fort å gå feil, med dertil mageplask.
Er det da noe å hevde at er ett fabelaktig råd til nybegynnere?
Ikke i min verden.
PS: Brusestein og en skvett nytt vann 2*mnd, det er ikke hva jeg verken definerer eller omtaler som filtrering.

Laffen
For mye filtrering med fører sterk strøm i akvariet og ganske mange fisk fårtreker stile vann men det er muligens ukjent for dere.
Nå er det gjerne slik at nyere filtre, anno 200*, har justering av vannmengden som pumpes gjennom. Dette betyr at om det er for stor flow, kan en regulere dette. I tillegg finnes det "nymotes" produkter som strålerør som fordeler vannstrømmen jevnt i karet.
Med andre ord: det er vanskelig å få for mye vannbevegelse om en da ikke går inn for dette.
Filtreringen og vannbevegelsen trenger med andre ord ikke henge sammen som begge delene til ett borrelås.

Laffen
Størst og sterkest filter er ikke best det er ikke vits og skyte spurv med kanon.
Nei, men det er heller ingen vits å skyte kval med sprettert. Ett filter tilpasset livet i karet er viktig. At det er langt mellom intervallene med rens, er både til akvaristens og individene i karets fortjeneste.

Laffen
Det er ganske arogat hvordan dere to raker ned på gamel akvarie kunskap

Det er fra min side på ingen måte arroganse det er snakk om. Det er vitenskapen og det teknologiske samfunn som går videre.
Jeg skriver dette på PC-en min, da denne er mer egnet enn skrivemaskinen med kulehode og rettetast, bare for å trekke en sammenligning mellom gammelt og nytt.
Har også bytta ut vaskebrettet og bekken bortafor med en maskin som tar dette for meg - altså teknologisk gevinst både for meg og bekken

Laffen
men det sier vel mer om dere.
Ha de meningene du vil om meg. Trives du ikke rundt meg, skal jeg ikke skyte deg verken med kanon eller sprettert om du mener dette.
Vær obs på at du balanserer på en tynn egg når en kommer med slike kommentarer....


Kristin&fiskene
Hva er det? [URLBLOCK1]

Dette er ett sett med elektronikken til ett 15W lysrør.
Om ikke karet ditt har meget spesielle mål, blir ett 15W lysrør alt for langt til at det egner seg til karet.
Røret med koblingene vil være omlag 47-48cm, så du ser sikkert selv at det kan bli litt vel langt

Det finnes slike sett for kortere rør i T5-standard, men både rør og elektronikken er lite tilgjengelig her til lands.

Husk at slike sett er beregnet for innbygging, dvs at du selv må sørge for at festene kan monteres på noe.
Kan man kjøpe Arcadia Arcpod et annet sted enn Webzoo?
http://www.aquamanias.no/
-og selvfølgelig ørten plasser i utlandet om du skulle ønske det.
Kristin&fiskene
Kan man kjøpe Arcadia Arcpod et annet sted enn Webzoo?

Om du ønsker å handle lokalt, kan alle butikker som er knyttet til Imazo levere disse. Blandt annet Tropehagen er en kjede som handler noe fra Imazo.
Art.nr fra imazo er 122.9110 for 9W, og 122.9120 for 11W
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap