Hvor mye/ stort utstyr?

Jeg har fått et lite akvarium. Ca 25- 30 liter. Tenkte jeg skulle bosette et kampfiskpar i dette. Er akvariet stort nok for to kampfisk + en malle?
Og hva trenger jeg av utstyr? Tenker på filter, pumpe, varmekolbe osv?

Takknemlig for svar, da jeg er veldig nybegynner.
en kampfisk han kan du sikkert ha, men tar du en hu i dette karet så dør en av dem, ganske sikkert.
Det høres ikke bra ut. Er det fordi karet blir for lite eller?
I ett så lite kar, er det begrenset med antall gjemmesteder en kan lage til. Kamfiskhannen vil da jage dama konstant, og hun vil enten bli syk å dø, eller bare dø, i de fleste tilfeller.

Etter min mening er karet egnet til en enkelt hanfisk, og noen reker\ snegler til å ta seg av alger og slikt.
Husk at små reker fort blir spist, så det er en fordel å innrede i alle fall noe av karet med tette planter, helst mose.

Av utstyr, bør du ha ett filter, og helst også varmekolbe. Dette for å gi best mulig forhold for fiskene.
Selv hadde jeg valgt en Fluval2+ til filtrering, denne er noe større enn 1+. Men den kan derimot reguleres på flere måter, slik at den derfor er mer egnet.
Alternativet er ett luftdrevet filter, men disse er gjerne mer bråkete av seg.
Om du går for en dobbel biofoam svamp og en luftepumpe på 2-300L\t, skal dette være tilstrekkelig.
Selv hadde jeg kjøpt Eheims største på 400L\t, denne er justerbar, og derfor perfekt.

Varmekolber til små kar er ofte problematiske, da de fleste kolber er ganske lange. Hvor dypt er karet?
Det er forhåpentligvis plass til en vanlig 25W kolbe, disse er fra flere produsenter ca 23cm lange.
Selv foretrekker jeg kolbene fra Jäger
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap