Hvordan senke strømmen fra innvending eheim-filter?

Hei! =)

Jeg fikk uheldigvis et angrep av penselalger før jul. Fjernet alt jeg kunne mekanisk osv, så jeg er kvitt så godt som alt. Det eneste som sitter igjen er litt alger på noe av grusen i forgrunnen av akvariet. Har en mistanke om at dette kommer av at strømmen i vannet er altfor sterk. Så derfor vil jeg gjerne gjøre et forsøk på å senke strømmen fra filteret, men til nå har jeg ikke skjønt hvordan. Jeg har et ganske gammelt (4-5 år) innvendig Eheim-filter. (Det er godt vedlikeholdt). Og siden det fulgte med akvariet da jeg overtok det, har jeg ingen bruksanvisning. Filteret passer til akvariet på 85 liter. Det er nok ca. 20-25 cm høyt. Noen som kjenner til det? I så fall, veit du hvordan jeg kan dempe strømmen? Eller om det er mulig i det hele tatt? Andre tips? Uønskede penselalger er lite pent, synes jeg...:P

På forhånd takk!

Mvh. Ida Helene =)
Har funnet ut at filteret er et 12 år gammelt Eheim 2010-filter. Noen som kjenner til det?
Det fungerer helt strålende, bortsett fra at strømmen er litt sterk.

Kan jeg dempe strømmen fra filteret, eller vil det være en ide å kjøpe et nytt?
Vet ikke om den er justerbar, siden den er såpass gammel.
Nyere pumper av denne modellen kan justeres fra ca 220L-500L\t (ca).

Her er manualen for modellen som selges nå. Du kan jo titte i denne, og se om dette er noe som lar seg gjøre også på din pumpe.

Om den ikke er justerbar, er det ikke mye en kan gjøre for å redusere vannmengden.
Tettere svamp vil fungere noe, men gir ikke rent skjelden mer problemer enn nytte (tettere svamp tetter seg fort)
å dempe strømmen burde da være en smal sak.
Om du får tak i et rør som går inn i utblåset, tetter ene enden og borrer en rekke små hull bortover, får du god spredning
nubbe
å dempe strømmen burde da være en smal sak. Om du får tak i et rør som går inn i utblåset, tetter ene enden og borrer en rekke små hull bortover, får du god spredning
På disse pumpene er det ett sært "munnstykke" som gjør til at det må limes, freses å styres for å få dette til. Var derfor jeg ikke orket å nevne det engang
Takk for svar!
Takk for svarene!

Ja, det er mulig å justere strømmen til en viss grad. (Eheim-filteret har tydeligvis ikke forandret seg veldig mye de siste 12 årene). Men det viser seg at jeg mest sannsynlig allerede hadde det innstilt på svakest mulig strøm. Så det får bare være. Algene er ikke lenger noe stort problem, heldigvis.

Litt morsomt at et filter kan holde så lenge og fungere så bra (hvis vi ser bort fra den sterke strømmen, men det er jo strengt tatt ikke filteret skyld i).

Om det er i 85-litern syntes jeg ikke det er mye vannbevegelse
Vi snakker om 150-200L med møkkete svamp, som utgjør ca 3-4 ganger volumet av karet.
Noe særlig mindre sirkulasjon vil nok kunne gi problemer med for lite O2 i vannet

Selv kjører jeg med 10-15 ganger sirkulasjon i en rekke kar, og kan ikke akkurat si at det er alger å slite med her
Hva hvis man koblet en trafo før pumpa? En som ga ut 110 volt 50hz. Vil da hastigheten synke til det halve? Eller finnes det noen "dimmere"/turtallsregulatorer for slike pumper? Jeg søkte litt på det, men fant ikke noe. Det går kansje ikke an?
Jeg tror ikke filtrene er spesielt glade om en begynner å kjøre de via 1\2 spenning.
Har kjørt en del filtre over invertere fra 12 til 230V, og selv dette er helt ræva om en ikke kjører noe med skikkelig sinus-bølge (ødela en 2028 på denne måten).

Her en periode for noen uker siden opplevde vi ett lengre spenningsfall, der en god UPS logga innspenninga til 150-160V, og lyden fra filtrene mine tydet ikke på at dette var noe som ville fungere over tid.
Valgte å trekke ut samtlige, blir fort en del laken om alle filtrene ryker på samme tid (har jo krav på erstattning, men det tar vel gjerne det vi da ikke har - tid)

Nå er ikke jeg verdens beste på dette med dimming, men er det ikke slik at dimmere rett å slett bare "klipper" sinusbølgen på spenninga? Da vil en vel få samme effekt som med en inverter med firkantbølget spenning; knus&krasj
Siden ikke Eheim eller andre har en slik løsning, så er det vel kansje umulig. Men det kommer jo alltids noe nytt i disse elektronikk tider. Men å turtallregulere en pumpe hadde jo vært noe. Da kunne man fin tunet strømmen slik man ville, uten for mye styr. Jeg hadde tak i en trafo som ga 110 volt ut en gang. Hadde vært morro å prøvd den. Men den er vel spiker i dag.
Impeller
Kansje man kan kjøpe flere impellere til pumpa, for så å file av noe av bladene på dem. Så kan man bytte impeller etter behov. Impelleren kan jo settes i en jigg, og slipes nøyaktig til. Så det ikke oppstår ubalanse. Spørsmålet blir jo om man skal slipe av i lengde eller høyde? Man gjør jo ikke noe tekniske/elektriske inngrep i selve pumpa på den måten.
Tom tank
Kansje man kan kjøpe flere impellere til pumpa, for så å file av noe av bladene på dem. Så kan man bytte impeller etter behov. Impelleren kan jo settes i en jigg, og slipes nøyaktig til. Så det ikke oppstår ubalanse. Spørsmålet blir jo om man skal slipe av i lengde eller høyde? Man gjør jo ikke noe tekniske/elektriske inngrep i selve pumpa på den måten.

En kan selvsagt minske bladene for mindre pumpekraft, men det er vel ikke den store biten som skal vekk for at pumpa bare står der å stanger på samme dråpene.
Testet selv med ett innvendig filter og en for liten impeller for mange år siden (teste er vel å si litt det litt feil, da jeg bestilte feil impeller og valgte å prøve om den funka).
Vingene var da ca 10% mindre (magnet like stor), og resultatet var at pumpa gikk fra ca 1000L\t til ca 100L\t.

Turtallsreulering er vel det som Eheim har tatt i bruk i sine nye Pro3e, der en elektronisk endrer vannbevegelsen.
De andre som driver med elektroniske pumper, har vel til nå kun elektronikk for å kompansere for større motstand etterhvert som ting blir møkkete.
Ok, da er det kansje ikke så lurt likevel. Kansje man kan sette inn en strupe kran på slangen. Da i plast selfølgelig. Eller om det finnes noe annet egnet.
Heisann!

Jeg har tydeligvis satt meg litt lite inn i filter-verdenen. Det skal jeg rette opp
Og som du sa Frank, det er egentlig ikke for sterk strøm. Algene er borte nå ( i alle fall så godt som), og Vallisneriaen beveger seg elegant med strømmen.

Takk for svar

(Og jeg tror ikke jeg skal prøve meg på å sette på en dimmer på filteret, nei...
Ser ut til at dere har peiling på pumper her. Håper det er greit jeg kommer med et lite spørsmål.

Er det mulig å justere opp strømmen på en fluval 305 pumpe?
Grrrotle
Ser ut til at dere har peiling på pumper her. Håper det er greit jeg kommer med et lite spørsmål. Er det mulig å justere opp strømmen på en fluval 305 pumpe?

På filtrene i *05-serien er det mulig å justere flowen, ved hjelp av aquastop-funksjonen.
Merk: dette gjelder kun 05-serie, 03 og 04 har ikke denne funksjonen (med mindre jeg er ute å svømmer igjen)
Har både Fluval 204 og 304 og her er det mulig å justere vannstrømmen ned med en hendel oppå tønnen der slangene er festet. Mulig det er dette du kaller aquastopfunksjonen, Frank. Det er ihvertfall en hendel til å stoppe vannet med
hmmmm ok..se om det er noe sånt på min og selv om jeg har 305
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap