Bedre lysrør?

Har et 64l som ser veldig mørkt ut. Husker ikke hvor sterkt lyset er, men det er bare plass til et lysrør i armaturet. Hvor mange watt bør det lysrøret være på, og evt hvilket merke anbefaler dere?
Elise
Har et 64l som ser veldig mørkt ut. Husker ikke hvor sterkt lyset er, men det er bare plass til et lysrør i armaturet. Hvor mange watt bør det lysrøret være på, og evt hvilket merke anbefaler dere?


Når du sier du ikke husker hvor sterkt lyset er, mener du hvor mange Watt det er på? Jeg vil tro at det er enten 15w eller 18w i det armaturet ditt. 18w er fysisk lengere enn 15w, så det må du i alle fall finne ut av før du kjøper.

I de aller fleste armaturer (lyskasser) er det plass til et eller flere ekstralys som du ettermonterer. Her finner du et sett som lar deg utvide med ett ekstra lysrør, og her finner du et eksempel på lysrør du kan bruke.



Regner med at det er ett 15W rør til dette karet. Det er desverre alt for vanlig at kar med armatur leveres med tildels skrøpelig mengde lys
Karet ditt burde om du skulle satset på mer krevende planter, hatt minst ett ekstra rør i samme lengde.
Siden det ofte er mer eller mindre umulig å sette inn flere rør i ferdige armaturer, har jeg selv begynt å lage armaturene selv. Koster gjerne litt mer enn ett fabrikklaga, men det dr... jeg i, så lenge resultatet er at armaturet er penere, mer funksjonelt, og kan huse så mye lys jeg bare fysisk (og økonomisk) kan dytte i det.

Siden mange både kvier seg for å gjøre slike inngrep, og mangler både utstyr og kompetanse, vil jeg gi to råd:
-Finn det mest lyssterke røret på markedet. Dette hjelper en del, spesielt om en har en god reflektor (som ikke er full av dritt). Eksempel på gode rør er Life-gloII
-Finn planter som trives i mer sparsommelig belysning.
(... og kjøp en reflektor hvis du ikke har det fra før. Den sørger for at mer av lyset kommer ned i karet der du vil ha det )

Æh, glem det, leste ikke innlegget til Frank nøye nok, det står selvsagt der
Jeg kjøpte dette røret til mitt 63l akvarie. En helt utrolig forskjel, plantene vokser helt sykt og fargene på fiskene blir utrolig fin.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap